Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 08:02 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Brug af andre personers internet/trådløse netværk

Hej Eksperter
Jeg kender en som bor i  lejlighed og når han tænder for det trådløse netværkskort i sin bærbare computer, så får han adgang til naboens trådløsenetværk/Internet forbindelse.

Mit spørgsmålm til jer er så: Er det lovligt at bruge en anden persons netværk/ADSL, når netværket ikke er krypteret eller sikret på nogen måde, og man bare kan koble sig på?

/Andreas
Avatar billede power.dk Nybegynder
03. august 2003 - 08:10 #1
Jeg vil helst svare med et spørgsmål til dig er det lovligt at gå ind til naboen og ringe til Kina fordi han ikke har låst døren.

Jeg håber dit svar til det er nej, så det er altå noget med moral
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 08:14 #2
Han får jo ingen ekstraudgifter ved det, kan du henvise til en lovtekst eller noget i den retning?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. august 2003 - 08:37 #3
Du må jo hellere ikke sætte lytteudstyr op i din kammerats lejlighed uden en dommerkendelse.
Det er nemlig et brud på privatlivets fred iflg. grundloven paragraf 72.

Så jeg ville helt klart kontakte min nabo, og fortælle ham om problemet.

/per
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 08:50 #4
Grundloven §72 "Boligen er ukrænkelig. Husundersøgelse, beslaglæggelse og undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse"

Det står intet om at man ikke må benytte andres internet forbindelse... Han undersøger ikke noget, og kan ikke se naboens pc.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
03. august 2003 - 08:57 #5
Du bryder også telefonhemmeligheden, fordi ADSL går via en tlf. forbindelse.

/per
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 08:59 #6
Sådan som jeg jeg forstår den lovtekst, bryder man telefonhemligheden, ved at aflytte hans telefonsamtaler. Han logger jo ikke hans internet færden...
Avatar billede bredker Nybegynder
03. august 2003 - 09:04 #7
a.schou>>nu er du vist kun ude på at diskutere
du har da fået svar på dit spm , og det er jo også tilladt at bruge hovedet lidt selv
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 09:12 #8
Jeg er ikke kun ude på at diskutere. Men jeg synes bare ikke at hoejrup's henvisning hjalp mig...
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
03. august 2003 - 09:15 #9
Det er jo netop det der er ulempen ved at køre trådløs, det må da være hvermands pligt at sikre sig selv, vi sikrer os jo også mod vira på mange tænkelige måder.
Jeg har selv to maskiner her i min lille virksomhed, men ingen der har den store mulighed for at være indendøre uden det kan opdages. Udenfor er der jo en lille forhindring iform af 50 kilo frådende vanvid, en engleblid Rottweiler.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
03. august 2003 - 09:24 #10
Hvis naboen ikke har gjort så det kun er bestemte mac-adr der har adgang, er han selv uden om det.

Man kan også spare strøm/licens ved at høre naboens musik/nyheder/osv...
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2003 - 09:45 #11
Der er ikke noget der hedder "selv ude om".

Selvfølgelig må man ikke bruge en anden persons ADSL forbindelse.

Du må heller ikke dirke hans bil op og låne den uden at spørge - heller
ikke selvom du mener at det ikke koster ham noget.

Et par ADSL specifikke pointer:
  - det koster ham noget fordi den båndbredde du bruger kan han ikke
    bruge
  - der er ADSL abonnementer hvor man afregner efer forbrug,
    hvis han har et sådant så for han en regning for dit internet
    forbrug
  - TDC (og formentlig andre udbyderes) ADSL regler forbyder
    eksplicit deling af ADSL forbindelser udover husstanden
    og de er formentlig berettiget til at sende en regning på
    X måneders ekstra ADSL abonnement til din nabo, hvilket han
    naturligvis vil kunne sende videre til dig, hvis det bliver opdaget
Avatar billede jpvj Nybegynder
03. august 2003 - 09:52 #12
Jeg er enig: Det må man ikke.

... en anden ting er, at jeg godt kan forstå at man bliver fristet til det, så din nabo sløser så meget med sikkerheden. Det vil formodentlig ikke koste ham ekstra at have "dig på slæb" og hvis du ikke misbruger hans linie mærker han det nok ikke..

HVIS han en dag synes at det går langsomt og kontakter TDC vil de eller din nabo kunne se på IP pakkerne, at der er en ekstra maskine på hans router (også selv om den kører NAT - se evt. http://www.faqs.org/rfcs/rfc1631.html).

Jeg ved ikke hvad "straffen" er. TDC kan ikke sende dig en regning da der aldrig er indgået en aftale om ADSL adgang. Så skal de eller din nabo stævne dig, men de skal i retten bevise hvor længe du har (mis)brugt linien og evt. hvad det har kostet din nabo/TDC.

Så... ring du bare til TDC og få købt dig et abb.
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 10:02 #13
Ok, tak for det...

" - TDC (og formentlig andre udbyderes) ADSL regler forbyder
    eksplicit deling af ADSL forbindelser udover husstanden
    og de er formentlig berettiget til at sende en regning på
    X måneders ekstra ADSL abonnement til din nabo, hvilket han
    naturligvis vil kunne sende videre til dig, hvis det bliver opdaget"

Vil det sige at han fx ikke kan gå ind til naboen og foreslå at de deles om udgifterne, og derved får hurtigere internet til lavere pris?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2003 - 10:38 #14
Læs:
  http://download.tdconline.dk/pub/tdc/privat/internet/bredbaand/vilkaar/pdf/vilkaar_bredbaand.pdf

sektion 2 andet og tredie afsnit
sektion 14A første afsnit
sektion 14B punkt I
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 11:20 #15
tak for det arne_v hvis du smider et svar, får du points
Avatar billede arne_v Ekspert
03. august 2003 - 11:21 #16
Jeg har allerede smidt et svar.
Avatar billede a.schou Nybegynder
03. august 2003 - 11:27 #17
Sådan... og tak for hjælpen...