Avatar billede gizkor Nybegynder
13. december 2000 - 16:10 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

min cpu er for varm!

Jeg har en PIII 733EB(coppermine) fc-pga monteret på et p3v4x motherboard via en converter. Problemer er at min cpu bliver for varm... alt for varm!!!
Efter den har kørt et par minutter ligger den på de 50-54C !!!
Kan det være derfor at mit systen scorer alt for lavt i 3DMark2000 tests (cirka 1/3 af hvad det burde), og hvad kan jeg gøre ved det?
CPU blæseren er en standard in-a-box type, men det skulle da være rigeligt når jeg ikke har overclocket.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. december 2000 - 16:46 #1
kørt i et par minutter.. vil det sige med eller uden belastning? En cpu bør køre max 40 grader når den ikke er i brug, men kan godt klare 50-60 grader når den bliver brugt intensivt. Hvis den overstiger disse så må du ud og købe en ny og bedre heatsink.
Avatar billede manicure Nybegynder
13. december 2000 - 17:16 #2
du kan osse gå ind i BIOS\'en og sætte blæserens hastighed op eller regulere på max graderne....
Avatar billede gizkor Nybegynder
13. december 2000 - 19:40 #3
Det kan jeg ikke, de settings der er ud for cpu fan og kabinet fan er ghostede og kan ikke vælges.
Avatar billede cstern Nybegynder
13. december 2000 - 20:39 #4
Prøv at smøre lidt kølepasta mellem chippen og køleren. Det er nødvendigt med visse kølere. Og det virker som regel.
Du skriver den er standard in-a-box typen - betyder det at det er en intel processor med blæser pakket i et sæt fra Intel? For så er det som regel ikke nødvendigt med pasta da der er en køletape på blæseren. I så fald kan det være blæseren er defekt eller den bliver generet af ting i kabinettet.
Avatar billede gizkor Nybegynder
13. december 2000 - 21:03 #5
der var allerede kølerpaste på fra starten. Jeg ville gerne tage blæseren af og putte ekstra kølepaste på, men jg må ærligt indrømme at det er helt umulig for mig at af- og påmontere køleren. Den sidder simpelthen så stramt fast, at det er håbløst at tage den af igen (da jeg oprindeligt samlede den måtte jeg ned til den lokale HW-dealer for at få ham til at montere den for mig).
Avatar billede lestat Nybegynder
14. december 2000 - 11:35 #6
Hvordan måler du temp. Hvis det er et readout fra chippen er 50-60C måske lige i overkante, Intel proc. kan ikke klare så meget varme. hvis det er taget fra en extern sensor er det meget!! For så er temperaturen inde i chippen en del højere. Jeg mener at max temp for Intel er omkring 80C, ihvertfald under 90.
Btw. din score i 3dMark 2000 er meget afhængig af dit grafik kort. Husk at testen er lavet for også at give Geforce kort lidt modstand. (Mit g400 scorede meget højt i 3dmark 99, men falder totalt igennem i den nye, selv med 850 mhz Duron).
Jeg får omkring 3000 marks i 800x600 i win2k.

L
Avatar billede gizkor Nybegynder
14. december 2000 - 12:21 #7
tempen er hentet fra bios´en, dvs chippens egentlige temp. Jeg er godt klar over at min cpu ikke brænder sammen af den temp, men den er stadig dobbelt så høj som den burde være.
Mit grafikkort er et asus geforce v6800 (32 mb DDR ram), så jeg skulle mene at 1800 point er liiige i underkanten!
Avatar billede lestat Nybegynder
14. december 2000 - 12:27 #8
Ja, du burde få mere en det. Den temp der er inde i bios er ikke nødvendigvis den indre temp. På mit ABit er der en temp føler UNDER cpu\'en, det er en diode som støder mod den keramiske plade. DEt vil sige at temp i min bios er påvirket af den plade, som altså ikke afspejler selve CPU temp. De max temp som man opgiver for en CPU er inde i kernen, og mange følere tager en ekstern temp. Temp målingen i bios er kun så god som den føler din bios får målingen fra.
Dermed ikke sagt at din bios tager en ekstern temp, men det er altså en mulighed!

L.