Avatar billede mavrik3f Nybegynder
01. august 2003 - 15:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Multiplier 15 på ECS K7S6A

Jeg er ejer af en AMD Athlon XP 1700+ JIUHB CPU og et ECS K7S6A (sis745) bundkort.
Jeg har kortsluttet 2 ben på min CPU (http://www.xhw.dk/?menu=guider&side=vis&grid=35), så jeg kan ændre multiplier op til 12,5 via jumpere på mit bundkort.
Problemet er, at jeg gerne vil have en multiplier 15.

Ved at se på http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/socketa/tbred_painting.html kan jeg se, at den første (øverste) L3 bro skal være åben, mens resten skal være lukkede for at få en multiplier på 11,5, da det samme er tilfældet for jumperne på mit bundkort (det samme gør sig gældende ved andre værdier), har jeg konkluderet, at jumperne bare lukker forskellige L3 broer.

Jeg har forstået at forskellen mellem multiplier [lav]-12,5 og 13-[høj] er, at den sidste (nederste) L3 bro er lukket ved 13-[høj] (den sidste L3 bro eksisterer ikke på CPUer med multiplier 10-12,5).

Spørgsmålet er, om jeg kan forbinde nogle ben på CPUen (som jeg indledningsvis ”åbnede” den) og på den måde lukke den sidste (femte/nederste) L3 bro. Hvis det er umuligt, vil jeg selvfølgelig gerne vide, hvilke ben det drejer sig om.

Ideen er, at jeg (med hjælp fra ovenstående ocinside guide) kan ændre multiplier til 15 via jumperne på mit bundkort.
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 15:18 #1
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 15:19 #2
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 15:26 #3
kan se du er ny herinde så velkommen til!

Husk at gennemlæse regler så du ikke bøffer i det fra starten af :-)

Husk altid at lukke dine spørgsmål eller give feedback i dem
Avatar billede mavrik3f Nybegynder
01. august 2003 - 17:32 #4
1. Jeg tog vist fejl; jeg tror, at min CPU har 5 L3 broer.
2. Den sidste L3 bro skal være _åben_ for at kunne sætte multiplier 13-[høj].
Har en Athlon XP 1700+ 5 L3 broer?
Vil jeg kunne sætte multiplier over 12,5 med jumpere  ved at åbne femte (sidste/nederst) L3 bro som beskrevet i spørgsmålet?
Kan jeg åbne sidste L3 bro ved at forbinde 2 ben på CPUen?

Jeg har kigget lidt på http://www.ocworkbench.com/2002/ecs/k7s5aguide/THE%20MULTI%20MOD%20GUIDE.htm, hvor jeg kan se noget med et hul i soklen, men det kan man jo ikke forbinde med noget. Det ville være logisk, hvis man ikke kan åbne noget ved at forbinde noget, så jeg accepterer et svar, som kun svarer på de 2 første spørgsmål.

Jeg plejer normalt ikke at læse regler, da "god opførsel" plejer at være meget dækkende og efter at have læst dem, kan jeg stadig ikke se min forbrydelse, så hvis du vil være sød at oplyse, hvad jeg har gjort forkert, vil jeg blive glad.
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
01. august 2003 - 17:57 #5
mavrik3f> Jeg tror ikke lrd mener at du har gjort noget forkert (endnu ;)). Han oplyser dig bare om reglerne så du laver fejl i fremtiden, og så du slipper for eventuel flaming.
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
01. august 2003 - 17:58 #6
DOH! så du _undgår_ at lave fejl i fremtiden. My bad
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 17:59 #7
Lige mine ord rlp x dk :-)
Avatar billede mavrik3f Nybegynder
03. august 2003 - 09:18 #8
Min CPU har 5 L3 broer.
Det er muligt at åbne den sidste L3 bro ved at kortslutte 2 ben
Avatar billede mavrik3f Nybegynder
03. august 2003 - 09:20 #9
(http://www.beachlink.com/candjac/Workarounds.htm)
Nu kan den køre 1875mhz ved 1,675v, så da jeg ikke regner med at komme over 2,2ghz, venter jeg til de bliver vinter med at prøve noget - så kan de ekstra 30W også varme lidt på mit værelse :)
Avatar billede mavrik3f Nybegynder
03. august 2003 - 09:29 #10
Problemet med at åbne den sidste L3 bro er, at jeg har åbnet min CPU ved at forbinde AJ27 og jord (et hul ved siden af), men for at åbne den skal jeg forbinde AJ27 og vcore, så jeg kommer til at forbinde jord og vcore, hvilket næppe er smart, så hvis jeg gør noget, skærer jeg den sidste L3 over eller lukker L1, fjerner forbindelsen mellem AJ27 og jord og forbinder AJ27 og vcore.
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
03. august 2003 - 09:31 #11
Du skal vel ikke bruge de lave multipliere til noget, så der er ingen grund til AJ27 og ground er forbundet mere.
Avatar billede a.ellegaard Nybegynder
12. august 2003 - 10:50 #12
Hejsa
Jeg har selv en XP1700 JIUHB, den er ikke låst.