Avatar billede code_freak Nybegynder
01. august 2003 - 15:14 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

opsætning af popd 2.2.2

Jeg har ledt og ledt efter en opsætnings guide til popd, men kan ikke finde noget, nogen der kan hjælpe?
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 16:48 #1
'man 8 popd' er ikke til nogen hjælp ?
Avatar billede code_freak Nybegynder
02. august 2003 - 17:17 #2
er ikke lige en haj til de man manualer
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 17:26 #3
Det er jo ikke så godt, dokumentation til popd ser ud til at kun findes i man siderne.
'man 5 popd.conf' beskriver konfugrations filen.

Så er 'popper'/'qpopper' måske lidt mere hvad du er efter, den har en udførlig manual. SVJH så behøver man kun (for at få den basale pop3 service til at køre) ændre i /etc/inetd.conf (i linien for pop3 fjerne #) og give 'inetd' et HUP (killall -HUP inetd), efter den er installeret selvfølgelig.
Avatar billede code_freak Nybegynder
02. august 2003 - 17:29 #4
det jeg er ude efter, er en god og håndtelig pop3 server, hvor man kan lave custom brugere på, som ikke er afhænig af BSD'ens brugere
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 17:39 #5
så kommer det an på hvad du bruger som MTA, fordi dine pop3 konti skal hænge sammen med MTA'ens mail spool, men qpopper understøtter externe metoder til at authentikere brugere. Se evt. i qpopper manualen/FAQ.
Avatar billede code_freak Nybegynder
02. august 2003 - 18:02 #6
MTA?
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 20:49 #7
Mail Transfer Agent. F.eks. sendmail, qmail, postfix, uucp, bitnet, etc.
Avatar billede code_freak Nybegynder
02. august 2003 - 20:52 #8
jeg henter post på min Windows XP med IncrediMail
Avatar billede darth.vader Nybegynder
02. august 2003 - 23:02 #9
En måde post bliver leveret på kunne f.eks. være:
Mail Client -> MTA -> MTA -> POP3 -> Mail Client

Normalt så ligger MTA og POP3 på den samme maskine, og du efterlyser en pop3 server. Denne server skal som minimum samarbejde med MTA'en hvor posten bliver lagt. I FreeBSD er standard MTA'en sendmail, og mail bliver lagt i /var/mail/<brugernavn> når pop3 serveren så skal tilgå mail skal den så hente fra samme sted. Udover dette så skal MTA'en vide for hvilke mail adresser den skal aflevere til den lokale konto, så pop3 serveren derefter kan aflevere post fra den konto når den bliver bedt om det. MTA'en bruger som regel ikke nogen autentikering, men det har pop3 så bruge for, men brugerkonto skal hænge sammen for den. I FreeBSD er det normalt at bruge login konto navne til dette. Men qpoppper understøtter at bruge alternative autentikerings metoder, dvs. at undgå at bruge FreeBSD login konti, men derimod LDAP eller lignende metoder. Som alt sammen står beskrevet i manualen til qpopper.

Som sådan har dette ikke noget at gøre med hvilken mail client du bruger og hvorhenne, men om hvordan din MTA og POP3 skal fungere sammen.
Avatar billede code_freak Nybegynder
02. august 2003 - 23:29 #10
bliver helt forviret, kan du fortælle på en super Newbie måde hvilken MTA og hvilken POP3 server jeg skal bruge så jeg kan finde ud af det :)

Måske vis man kunne få en med et HTML interface så man kunne oprette en konti genne HTML? mage tak
Avatar billede skwat Praktikant
22. august 2003 - 00:31 #11
brug sendmail og popa3d det virker out of the box
Avatar billede code_freak Nybegynder
22. august 2003 - 06:29 #12
tak