Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 12:04 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Papst termostat-styring?

Har anskaffet mig sådan en blæser,80mm blæser, Vario Fan, Papst 8412NGMLV.
Den skulle være termostatstyret, men det virker ikke fordi "termostaten" er indskudt på ledningen midtpå til blæseren (en fortykkelse på ledningen).
Hvordan kan det komme til at fungere??Har prøvet nettet og studiodatas sider, men intet fundet...
AL hjælp værdsættes...
På forhånd tak .
Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 12:05 #1
Bruges som blæser på en Thermalright SLK 800.
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
01. august 2003 - 12:11 #2
Den lille fortykkelse på ledningen er en temperaturføler, den måler temperaturen i dit kabinet, og ændrer omdrejningshastigheden på blæseren alt efter hvor varmt der er, jeg vil tro det fungerer, der er bare ikke nogen manuelle indstillingsmuligheder. Bare sæt blæseren til, så regulerer den selv op og ned alt efter temperaturen.
Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 12:41 #3
Jeg har GOD udluftning.Men det betyder vel så også at blæseren kører på laveste omdrejninger selv om cpuen er 52 grader varm..
Den er med andre ord ubrugelig...??
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2003 - 12:54 #4
Ubrugelig hvis du havde forventet at den skulle følge CPU-temp, ja. Hvis du kigger på dataene for blæseren http://www.papst.de/pdf_dat_e/var-gb.pdf kan man se at den regulerer fra 30-50° med omdrejninger fra 1200-2050. Du kan jo prøve at anbringe føleren opad et eller andet varmt for at se hvornår den "skifter gear" eller helt kortslutte den, så den kører med maks. omdrejninger hele tiden. Ubrugelig synes jeg ikke den er.
Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 12:56 #5
Takker for hjælpen..
Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 13:31 #6
Tillægsspørgsmål??
Hvor er den blæser bedst egnet ?? Takker på forhånd
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2003 - 14:36 #7
Som kabinetblæser er den helt perfekt, men du kan jo også bruge den på CPUen hvis du fjerner modstanden på ledningen, så den kører fuld skrue hele tiden. 19dB er ikke meget og 52°C på CPUen er da også OK, sålænge du ikke vil overclocke.
Avatar billede munk Nybegynder
01. august 2003 - 18:22 #8
Takker for hjælpen w00t  ...