Avatar billede hoh Nybegynder
31. juli 2003 - 09:56 Der er 9 kommentarer

Tabel på hjemmeside

Jeg er ved at lave en hjemmeside. Jeg bruger tabeller til indsættelse af tekst og billeder. Hvordan laver jeg et fast mål på en celle? Og hvordan låser jeg indholdet, så det ikke skrider ved visning?
Avatar billede 7th Praktikant
31. juli 2003 - 10:02 #1
<td height="xxx" width="xxx"> bruger du til at sætte faste mål på dine tabelceller.

Du kan ikke fastlåse tabelceller hvis indholdet i tabelcellerne fylder mere end tabelcellernes mål. For eksempel hvis du har et billede som et større i mål end tabelcellens mål som billedet er placeret i, så er det billedet som kommer til at styre tabelcellens mål.

Men hvis du meget gerne vil fastlåse dine tabelceller, findes der dog en løsning til det :) Enten kan du bruges divs eller (i)frames.
Avatar billede 7th Praktikant
31. juli 2003 - 10:03 #2
Prøver lige igen... For eksempel hvis du har et billede som har et større mål end tabelcellens mål som billedet er placeret i...
Avatar billede carlsson Nybegynder
31. juli 2003 - 11:09 #3
Avatar billede hoh Nybegynder
31. juli 2003 - 15:15 #4
Jeg glemte at nævne at det er FrontPage jeg bruger.
Avatar billede hoh Nybegynder
31. juli 2003 - 18:15 #5
Til 7th. td height og width er angivet i % (procent). Det er lidt besværlig at regne målene ud i det. Er der ikke en nemmere løsning - i cm - eller via rullepanelet?
Avatar billede 7th Praktikant
01. august 2003 - 02:16 #6
Du kan angive mål i pixels i stedet for procenter, men det ændre ikke noget ved det første jeg skrev om låste mål. Jeg kan lige prøve at lave et hurtig eksempel til dig.
Avatar billede hono Nybegynder
01. august 2003 - 02:19 #7
Prøv at se om style="table-layout:fixed;" kan løse dit problem (indsættes i <table>-taget)

Hono
Avatar billede 7th Praktikant
01. august 2003 - 02:29 #8
http://www.justrandb.dk/tds.htm

Tabel 1:
Her styrer indholdet tabelcellens mål, det vil sige indholdet overskriver tabelcellens mål. Det fungerer faktisk ligesom i virkeligheden. Man kan jo heller ikke putte en elefant ned i en lille papkasse uden at sprænge papkassen, hvis du forstår. På samme måde med indhold i tabelceller :)

Tabel 2:
Her har jeg lagt en div udenom indholdet, hvilket som du ser bevirker, at indholdet godt kan være indenfor tabelcellens fastsatte mål, da scrollbaren gør arbejdet.

Til sidst, jeg tror det vil være lidt nemmere at hjælpe dig helt konkret, hvis du uploadede det website du snakker om, og lagde et link her.
Avatar billede hoh Nybegynder
01. august 2003 - 10:07 #9
Det helt konkrete er, at jeg skal have 20 helt ens sider. Således at billedet på hver af de 20 sider har samme format (samme cellestørrelse). Der må da være en nemmere måde i Frontpage ;-)Jeg kan leve uden at få cellen låst, men det er et must at få samme størrelse på cellen.