Avatar billede radiant Nybegynder
31. juli 2003 - 09:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

hvordan laver man en "Forum"

Har i en toturial på hvordan man laver en "Forum" eller er det en Standard script som man bare kan ændre lidt på... og skal man ikke bruge Access.. ?? jeg har aldrig prøvet det har før men det lyder spænende !!

  \\Z4ndX

  PS jeg har tænkt mig at bruge IIS hvis det skulle gøre nogen forskel ??
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
31. juli 2003 - 09:36 #1
Et forum kræver rigtig meget tid at lave...
Jeg har ikke nogle totu's til dig, men jeg har et andet forslag...
Et forum der allerede er lavet, du har sikkert set dem tit...
Kig feks på :
www.phpbb.com
www.invisionboard.com

2 kanon boards, de kan bare alt det et forum skal kunne + det er nemt at sætte op ;)
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2003 - 09:40 #2
de to trakavolvien benytter serverside sproget PHP og det kan du ikke benytte i din sammenhæng - du skal i stedet benytte ASP når nu du vil have access og det skal køre på IIS.

Kig på siderne www.netcoders.dk og www.activeserverpages.dk - der er masser af tutorials og samtidig kan du downloade færdige eksempler du enten kan benytte direkte - rette i eller bare lære fra.
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
31. juli 2003 - 09:44 #3
Til keyser:
Han skriver ikke noget om at han KUN vil bruge Access eller IIS.
Han skriver han er ny indenfor området, og spørger efter toturials til hvordan han´kan lave et forum. Jeg kommer med en alternativ løsning :)
Avatar billede radiant Nybegynder
31. juli 2003 - 10:13 #4
Skal jeg benytte Access ????
Avatar billede trakavolvien Nybegynder
31. juli 2003 - 10:16 #5
Det er op til dig, hvis du vil bruge mit forslag, så skal du næsten ikke gøre noget, udover at konfigurere dit forum :)
Det kræver dog din host har mysql og understøtter php...
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2003 - 10:25 #6
du SKAL ikke benytte access... men access er det der er lettest at gå til såfremt du vælger en løsning i ASP. Vælger du derimod PHP vil det mest oplagte være mysql.
Avatar billede esquimal Nybegynder
31. juli 2003 - 10:26 #7
Du kan sagtens installere php og MySQL på en windows maskine der kører IIS. Så der er fin mulighed for at benytte trakavolviens forslag. Det er godt nok en lidt større process at sætte op men der er masser af gode vejledninger

www.php.net
www.mysql.com
Avatar billede freeagent Nybegynder
31. juli 2003 - 10:31 #8
... mht Access, skal du blot være opmærksom på at det kun er egnet til enkeltbruger ting. Access duer overhovedet ikke til webapplikationer. Med mindre selvfølgelig, du regner med at være den eneste bruger. Men så er pointen med et forum vel lidt ligegyldig ;-)

Så hvis du vil gå Microsoftvejen, så brug ASP og MSSQL, ellers PHP/MySQL (Postgresql eller andet...)
Avatar billede radiant Nybegynder
31. juli 2003 - 10:33 #9
keysersoze tak skal du have det var det bedste link du kom med.. www.netcoders.dk.... og tak for svarene alle i andre... !!!

        \\Z4ndX
Avatar billede keysersoze Guru
31. juli 2003 - 10:37 #10
access er ikke SÅ dårlig at der kun kan være en bruger på - men det er klart at det er dårlig. Bare fordi man er besøgende på en side er man jo ikke nødvendigvis bruger af databasen så der skal være en del besøgende før access får mærkbare problemer - det vigtigste ved access er at den er rimelig let at få til for begyndere.

Kommer man så over access-punktet så er det ikke nødvendigt med MSSQL der kommer lige efter - dertil er MySQL lidt så god og så er den en del mere tilgængelig end MSSQL.