Avatar billede kaare.petersen Nybegynder
13. december 2000 - 10:18 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

PC resetter ved hurtige ram!

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Jeg har opgraderet min maskine fra gamle 70 ns. 72pins ram til en ny 128 mb 168pins 133 Mz ram.  og nu har jeg problemer med at maskinen resetter periodisk.. når jeg sætter de gamle ram i maskinen igen holder problemerne op...

jeg har mit bundkort mistænkt for ikke at kunne håndtere pc133 ram.. men kan dette være tilfældet.. eller er det rammen som er defekt?

systemskaber:
MB: Asus TX97-XE
RAM: Orginal pc133
OS: Windows2000

På forhånd tak.
Kåre
Avatar billede handmade Nybegynder
13. december 2000 - 10:20 #1
Har du sat din BIOS til autoconfig af RAM?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 10:41 #2
ASUS spec. for boardet er:

System Memory
  Two 168-pin DIMM Sockets and four 72-pin SIMM Sockets Support 8MB to 256MB
  Use 3.3V 168-Pin DIMM Module with SDRAM or /FPM DRAM

Måske du har noget BIOS timing du kan pille ved, har du prøvet at opdatere BIOS? (http://www.asus.com/Products/Motherboard/bios_socket7.html#tx97-xe)
Avatar billede kaare.petersen Nybegynder
13. december 2000 - 12:44 #3
Nej. jeg mener ikke at kunne sætte nogle indstillinger for ram i 168 pin blokken. men jeg prøver at opdatere biosen for at se om det hjælper, selvom den seneste opdatering er fra \'98.

vender tilbage senere...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. december 2000 - 13:10 #4
En bios fra 98 er en gammel bios, hvis der altså findes en der er nyere.
Avatar billede teknik Juniormester
13. december 2000 - 16:13 #5
...Problemer med ram kan godt skyldes en lidt dårlig forbindelse (Fingerfedt er nok!) på ét af benene...prøv at rense ramblokkens stikforbindelser af med sprit.

...der findes forskellige settings for RAM hastighed i BIOS...RAS to CAS delay,,,og et par stykker til (lige ovenover/nedenunder) som kan stå på enten 2 eller 3....ved problemer, så anbefales det at rette disse værdier til 3...
At systemet ikke kan tackle \"2\" behøves ikke at være RAM blokkens skyld.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede kaare.petersen Nybegynder
13. januar 2001 - 11:19 #6
Jeg afprøvede rammen i en anden maskine, og fandt desværre ud af at det var min ram som var defekt...

Mange tak for de mulig løsningsforslag...