Avatar billede fudge Nybegynder
30. juli 2003 - 08:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Samba: Password Backends

Hej
Jeg kører RH 9.0
Jeg har hentet samba latest (2.2.8a)
Jeg har selv kompilet den med ./configuere --prefix=/software/samba-2.2.8a --localstatedir=/var
Jeg prøver at sætte den op som PDC.
Jeg HAR fat i domainet, det ER lykkedes mig at tilslutte mig domainet, men efter genstart får jeg fejlen: Der findes to ens navne på netværket (jeg har et krydset kabel mellem de to pc`ere) Pc`eren jeg joiner domainet med er en 2000. Jeg trykker ok til den popup med fejlen og prøver at logge på, her kommer fejlen: Systemet kan ikke logge dig på, da domainet ikke er tilgængeligt.

Jeg har læst et sted at jeg skal bruge password backends.
Jeg har prøvet at tilføje det i smb.conf under [globals]
passdb backend = smbpasswd, guest
men første del "passdb backend" genkender den ikke som en gyldig variabel ?

Håber i kan hjælpe

Vh. Fudge
Avatar billede lrd Nybegynder
30. juli 2003 - 08:53 #1
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=fudge&option=24

Tror du ikke det er på tide du lukker nogle af dine gamle spørgsmål. du har 800 point ude og flere venter nok på du giver feedback eller afslutter spørgsmålene og belønner dem for deres forsøg på at klare dine problemer
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:03 #2
jeg mener at passdb backend først er en del af samba 3.
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:03 #3
Effective with the release of samba-3 it is now imperative that the password backend be correctly defined in smb.conf.

Those migrating from samba-2.x with plaintext password support need the following: passdb backend = guest.

Those migrating from samba-2.x with encrypted password support should add to smb.conf passdb backend = smbpasswd, guest.

(fra http://samba.vernstok.nl/htmldocs/upgrading-to-3.0.html)
Avatar billede fudge Nybegynder
30. juli 2003 - 09:07 #4
mfalck, kanont 1000 tak, forstår det bare ikke vores lærling havde det til at virke med 2.2.8a :-/

lrd, hvordan lukker/sletter/anulerer jeg et spørgsmål ?
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:09 #5
du skal blot give point for et svar så lukker du spørgsmålet.
Avatar billede fudge Nybegynder
30. juli 2003 - 09:12 #6
det er meget godt, men hvis jeg ikke får/finder en løsning ?
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:16 #7
så må du lægge et svar selv, hvor du argumenterer for at du ikke mener at en tilfredsstillende løsning er fundet. Hvis der er gået mere end 7 dage så har du lov til at oprette spørgsmålet igen. Som regel er det en god ide at stille så præcise spørgsmål som muligt, og hellere stille to små spørgsmål end et stort.

det er blot min egen mening om hvordan jeg tror man får mest ud af exp.dk :-)
Avatar billede fudge Nybegynder
30. juli 2003 - 09:18 #8
Du skal nok få poient for det her :-)

Men har du nogen ide om det andet ?
"Jeg prøver at sætte den op som PDC.
Jeg HAR fat i domainet, det ER lykkedes mig at tilslutte mig domainet, men efter genstart får jeg fejlen: Der findes to ens navne på netværket (jeg har et krydset kabel mellem de to pc`ere) Pc`eren jeg joiner domainet med er en 2000. Jeg trykker ok til den popup med fejlen og prøver at logge på, her kommer fejlen: Systemet kan ikke logge dig på, da domainet ikke er tilgængeligt."
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:25 #9
hmm .. jeg har selv haft problemer med samba og win2000 - de fungerer ikke særligt godt sammen; det skyldes primært at Microsoft har ændret i netværksdelen fra win2000 og frem. Det er lykkedes for mig at få min winXP pro til at joine domænet, men jeg kan ikke logge ind bagefter. "Jungletrommerne" siger at man skal vente på samba 3 udkommer (den er i beta i øjeblikket) for at bruge win2000 og frem i domæner.
Avatar billede fudge Nybegynder
30. juli 2003 - 09:27 #10
lort, undskyld sproget

(samba3 bata3 er ligenu ved at blive kompileret)
Avatar billede mfalck Praktikant
30. juli 2003 - 09:29 #11
well - jeg har også selv overvejet at køre samba 3, men det er lige det med at finde tiden til det hele :-)