Avatar billede donn Nybegynder
30. juli 2003 - 07:40 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

"Klokning" af grafikkort

Her kommer et spørgsmål, som nok i jeres øjne er lidt på lidt lavt niveau...
Jeg har haft et grafikkort (Radeon 8500LE ) til reperation siden februar. Da forhandleren ikke har svaret på nogle af mine mails, valgte jeg at klage til Forbrugerstyrelsen. I forhandlerens svar til styrelsen, skriver han, at jeg har "klokket" kortet og derfor kan jeg ikke få det repareret.
Jeg tror ikke jeg har "klokket" kortet, da jeg ikke ved hvad det betyder :) , men jeg vil gerne vide om jeg ubevidst kan have klokket det?
Jeg indsendte kortet til reperation, fordi nogle af de indbyggede 3D ting, som sidder i hardwaren ikke virkede.
Avatar billede lassebm Nybegynder
30. juli 2003 - 07:57 #1
Clockning betyder at kortet køre en anden hastighed end det, det er bygget til, og man derved opnår denne performance.

Dette kan gøres på 2 måder. Enten via software, eller hvis man er mere "hardcore" ved at modificere på selve hardwaren. Den sidste kan jeg så godt regne ud at jeg kan udelukke med det samme.

Software delen, er ret enkelt da man ved hjælp af meget simple software kan clocke kortet. Som et eksempelt kan powerstrip nævnes. Dog er kortet ikke clocket via programmet medmindre man beder om det, og det tvivler jeg også på at andre programmer gør.

Så det er lidt tvivlsomt om du har clocket kortet hvis det ikke er bevidst gjort.
Avatar billede lrd Nybegynder
30. juli 2003 - 08:19 #2
Garantien stoppe når du begynder med overclocking
Avatar billede rebecca Novice
30. juli 2003 - 09:13 #3
Hvad siger forbrugerstyrelsen til forhandlerens svar??? Ved ikke om jeg har ret men som jeg ser det må forhandleren jo skulle bevise at du har overklokket kortet og det må da blive meget svært, hvis forhandleren nægter at ombytte/reparere kortet vil jeg anbefale dig at prøve at finde frem til Impotøren af det pågældene kort her i Danmark og tage en snak med ham om problemet.

Mvh.Rebecca
Avatar billede rebecca Novice
30. juli 2003 - 09:17 #4
Ps....Her er nogle
Avnet Applied Computing 2730 Herlev 80 01 53 83
Actebis Computer A/S 2630 Taastrup +45 43558888
Boston Distribution 3450 Allerod +45 48104810
Santech Micro Group Denmark A/S 9400 Norresundby +45 96324411
Microtronica Denmark A/S  2740 Skovlunde +45 44508100
Avatar billede minimo Nybegynder
02. august 2003 - 11:54 #5
rebecca -> Altså.. forhandleren kan jo altid selv OC grafikkortet hvis han absolut VIL have ret. Så det er en lidt svær situation men jeg vil give zyphon ret.. Hvis du ikke engang ved hvordan man OC'er et grafikkort tvivler jeg os på at du har anskaffet dig og eksperimenteret med nogle af de programmer som bruges dertil. Tvivler stærkt på at du har lavet OC når du ik engang kan stave til det.. ;)
Avatar billede donn Nybegynder
02. august 2003 - 13:17 #6
Tak for de fine indlæg. Jeg har vefhæftet denne side i mit svar til Forbrugerstyrelsen, så må vi se hvad det giver!
Avatar billede rebecca Novice
02. august 2003 - 16:55 #7
minimo>>> Som jeg skriver "må forhandleren jo skulle bevise at du har overklokket kortet", altså uanset om det er donn eller forhandleren der evt. har klokket kortet må forhandleren jo bevise at det er Donn, så jeg ved ikke rigtigt hvad du vil/hentyder til med din kommentar om mit indlæg.

Mvh.Rebecca
Avatar billede minimo Nybegynder
02. august 2003 - 19:19 #8
Undskyld det er mig der har læst forkert så.. men en forhandler kan jo til enhver tid påstå at det er donn der har OCet det selvom jeg tvivler stærkt på at han har gjort det, men vil da håbe det bedste for at han får sin garanti indfriet.. :)