Avatar billede hj-bune Nybegynder
12. december 2000 - 23:07 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

asus 7700

Er der én der har erfaring med
videoproduktion med Asus v7700 Deluxe, som kan hjælpe mig?
Jeg har lige anskaffet mig et ausus v7700 Deluxe grafikkort med 32 Mb. Kortet har video-in og TV-out.
Med dette kort kan jeg grabbe video til avi-fil i formatet 720x480.
Herefter bearbejder jeg klippene i Premiere 5.1.
Mit spørgsmål er nu: Hvordan får jeg optaget det færdigredigerede resultat på VHS-bånd.
Jeg har søgt råd på eksperten tidligere, men mit problem er stadig ikke løst.
HELP !! :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2000 - 23:17 #1
Hvordan du får det optaget??? Øhhh...med et kamera f.eks.???

Nej umiddelbart burde du kunne sætte TV-out direkte ind i din video.

/Nikolaj
Avatar billede hj-bune Nybegynder
12. december 2000 - 23:45 #2
Hej Nikolaj!
Tak for din hurtige reaktion.
Desværre hjælper dit svar mig ikke, jeg har forbundet min TV-udgang via composite stik med scartstikket til min videomaskine, men når jeg eksporterer \"filmen\" i Premiere vha. \"print to video\", får jeg kun vist resultatet på monitoren ikke på mit TV.
Hvordan får jeg rettet op på det?

Hans Jørgen
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2000 - 23:51 #3
Har ikke Premiere installeret herhjemme pt, men kigger på det i morgen på job.

/Nikolaj
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 16:39 #4
Jeg har ikke lige prøvet det med at bruge Premiere til at spytte video ud..
(er ikke hjemme lige nu) men jeg ved at de ting du afspiller på premiere vises på min sekundær skærm, som i dette tilfæld TV.. Men husk at slå dit tv-out til i skærm egenskaber under opløsning og avanceret...

Ellers kan man altid jo visse det færdig resultat af dine filer med Media Player, den slår altid fuld skærm på Sekundær monitor / TV skærm

Avatar billede hj-bune Nybegynder
14. december 2000 - 19:04 #5
til maxburner,
Tak for dine gode råd. Jeg kan godt få resultatet frem på TVskærmen, hvis jeg går via grafikkortet, men det viste resultat (max 800x600) er så pixeleret og sløret, at det ikke kan brubges.
Findes der en løsning på det eller er Asus v7700 Deluxe bare det forkerte kort at bruge i denne her forbindelse?
Hvis det er tilfældet, hvilket kort er så det helt rigtige?

hej og på genmail

Hans Jørgen
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 19:14 #6
Jeg skal lige høre hvilken videofilm/klip og hvilken opløsning er det i???

Jeg har Matrox G400 Max med 2 Monitor udgange, hvor den ene kan bruges til TV-out og S-VHS .  Hvis film klippende er i god kvalitet så er filmen på TV også god.. men HVis filmen er pakket hårdt i Mpeg eller Avi.. kan du ikke undgår at se Mpeg \'firkanter\' og grums...

Ligesom hvis man ser Discovery, når noget bevæger sig hurtigt, eller når de viser vand så er billedet helt smadret pga at alle stadioner bruger mpeg maskiner ... personligt synes jeg det er noget fuck... man kan heller ikke optage nogle film mere.. fordi de sender dem i mpeg..

Tilbage til det andet.. hvis din film... eks.. hvis det er en film der er pakket med DivX (mpeg4) og fylder evt 1Giga og er i 640 og 480... er der næsten ikke til at se om det er dvd eller mpeg4 ... mens andre film der fylder mindre eller pakket i mpeg ser ret dårlige ud....

Så det har også med at gøre hvad man pakker med..

DV format (rå data fra videokamera) eller avi format (hvis den ikke er pakket for hårdt) kan virkelig komme op på ret god kvalitet..

har selv En philips 29 tommer digitalt (100hz) og en redigeringsmonitor Phillips 8822(amiga monitor) som jeg bruger til at se reulstatet med...

maxburner
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 19:16 #7
wow stavefejl....

Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 19:19 #8
Jeg kender forresten ikke det nye geforce II kort... har ikke testet det endnu...

Men jeg foretrækker Matrox produkter .. for det første nemt og hurtigt at installere og det andet .. virker altid / stabilt...

Mange andre siger at Geforce er også supperent.. men... jeg holder mig til matrox...
Avatar billede hj-bune Nybegynder
14. december 2000 - 20:52 #9
hej maxburner,
Ja, du må undskylde at jeg sådan afviser dine svar, men det er ikke fordi jeg er nærig med pointene, jeg vil bare gerne have løst problemet.
Min videoklip er i avi-format 704x576 og de er komprimeret med ASUS ASV2 CODEC.
Er det et spørgsmål om at komprimere råfilmen mindre hårdt? Hvordan indstilles det?
Avatar billede maxburner Nybegynder
14. december 2000 - 21:06 #10
Det er helt iorden.... snøft...

jeg kender ikke lige codec for asus... så jeg kan ikke lige fortælle dig,,.. da jeg heller ikke er hjemme lige nu kan jeg ikke rigtigt afprøve og se hvad du skal gøre..ved din kompremering... men hvor meget fylder dine filer... det kan evt fortælle lidt hvor meget du har pakket...

det sidste jeg kan huske at jeg lavede i avi (tror det var) at 15-30 sek fyldte 1.5mb i 640 x 480 ... men det må jeg lige kigge på senere når jeg kommer hjem...
Der var kvaliten også høj.

Kan du ikke gemme dine optagelser evt i mpeg4???  mpeg4 pakke metode er nemlig at den pakker ikke anderledes fra mpeg. idet den lægger mophing ovenpå billeder eefter de er pakket ud.. dvs udglatter boxe... ..

... vender tilbage :)))
Avatar billede hj-bune Nybegynder
14. december 2000 - 22:51 #11
Mit færdige resultat (704x576) på 16 sek. fylder 40 Mb! Det vil sige når jeg har eksporteret Premiere-projektet til en avi-movie.
Movien indeholder kun et grabbet avi-klip, som er på 16,8 Mb.
Det er da ellers noget af en forskel, hva\'!

Jeg ser frem til at høre nyt fra dig :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. december 2000 - 22:58 #12
Jeg har lavet den samme fornyligt...  Lagde ny lyd på et klip ved hjælp af Adobe Premiere 5.1.

Før fyldte filmen 9 Mb og lyden 4Mb efter.... tjjaa... hele 240 Mb. Fuldstændigt vildt...
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 02:06 #13
Jge har lige teste adope Premiere 6.0 Beta...

Lad mig sige på denne måde... glem de gamle versioner... denne version sparker røv.. blevet hurtigt, mere flydende. Bedre til at pakke og bygget lidt om..
Programmet er blevet lidt tungere til at starte op... ellers ......

Den er blevet rettet for diverse bugs fra 5.5, men også at denne version er special bygget til DV format, hvor du kan arbejde i DV hele vejen igennem.. uden problemmer... DivX pakkeren er blevet bedre.... og andre fede ting... jeg har kun lige lejet med den i 30 min ...

Den deinterlacer automatisk så snart du loader filen op... osv...
Men jeg synes stadig at der er et minus... man kan stadig ikke arbejde i Interlace mode....  men til gengæld er den virkelig blevet stabil..(indtil videre)

Man skal nok lige lege lidt mere med indstillinger ved export af film...før man får et rigtigt godt resultat..

Jeg fik pakket en 35 sek. DV-format fil på 150Mb (720 x 576) til 12Mb (DivX) format...
jeg har ikke prøvet at pakke det i avi endnu... har ikke nået det endnu...

Avatar billede hj-bune Nybegynder
15. december 2000 - 17:15 #14
hej maxburner!

Sidste lille spørgsmål fra mig, så tror jeg, jeg kan klare mig med de tips du har givet mig. Tak for dem...
Jeg har et JVC J70 DV-kamera, men jeg ved egentlig ikke rigtig hvad DV står for, det har nemlig hverken en digital indgang eller udgang.
Har det nogen betydning for mine bestræbelser ?
Avatar billede hj-bune Nybegynder
15. december 2000 - 17:15 #15
Sidste lille spørgsmål fra mig, så tror jeg, jeg kan klare mig med de tips du har givet mig. Tak for dem...
Jeg har et JVC J70 DV-kamera, men jeg ved egentlig ikke rigtig hvad DV står for, det har nemlig hverken en digital indgang eller udgang.
Har det nogen betydning for mine bestræbelser ?
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 17:17 #16
OK.. nu har jeg prøvet at pakke et klip på 30 sek. til avi..

jeg har kørt 30 sek videoklip fra mit kamera i DV-format (120Mb)
Pakket med Indeo Video 5.1 ved 70% compression, 768 x 576, interlace.
Den kom til at fylde 55Mb og kvalitett er stadig helt i top..

Hvis man bruger Mpeg1, 2 eller Mpeg4 (divX) vil det selfølgelig fylde meget mindre
Mpeg2 er DVD format, og mpeg3 er selvfølge mp3 filer..(musik)

Nu skriver du at din grabfil fylder 16.8mb.. det fortæller lidt at filmen allerede der er kompremeret ret meget... og i dårlig kvalitet. Husk hvis du grabber noget lad være med at pakke det ned, især hvis du så skal bruge det igen til redigering... (hvis man har mere chek på pakning kan man godt styre det uden for meget tab af billedkvalitets)

Hvis man grabber noget, skal data\'erne helst være i rå data...upakket.
Du kan nemlig ikke går op, men kun ned i kvalitet.

Husk også, skal filmen bruges retur til videomaskine eller lignene externe enheder må man ikke slå interlace fra (deinterlace mode on) men hvis man skal bruge det på PC skal man nok gøre det, kun ved fuld opløsning.
Hvis du kører ned til det halve er det ligemeget...den fjerner automatisk interlace linjer..

Interlace: betyder at hver anden linje i billed sekvenser er forskudt..

Det nye program AP6.0 kan importere film direkte fra grabber kort... bare ikke mit videokamera.. den model er ikke lige på listen,... øv.. har StudioDV ingen problem..

Håber at det har givet lidt svar på dit problem

Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 17:19 #17
Hvis du skriver at det har DV.. må det har en DV udgang, som også kaldes iLink eller Firewire 1394 .. det er et meget lille stik forbindelse.....

Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 17:22 #18
DV står for Digital Video - format ... som fylder 3.6 MB per sek..(25 billeder) rå data.
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 18:03 #19
... og her til sidst..

Glemte lige at skrive 60 min DV-format fylder 13 Giga på HD

Fik jeg lige pakket samme film ned til DivX (Mpeg4 low motion 75%) 640 x 420
som kom kun til at fylde 9,2 MB - Grunden til 640 x... er at Media player kører flydende ved DivX film hvis de er 640 X .. og ikke lidt lavere i y axen.
Grunden til det er den arial den skal tegne/flytte billeder over til (blitter)
Jo større arial jo mere hak vil der komme.. hvis man foreks.. holder sig ved enten 720 x 480 eller 640 x 480 ( jo mere widescreen movie\'t er jo flydende vil filmen blive spillet - og selvfølgelig i divx skal filmen heller ikke pakkes alt for meget ned...)

Kvaliten er blevet en anelse forringet, men Detaljerne i DivX film er uforandret, kun ved stor ens overflader kan man se små firkanter... men stadig
acceptabelt format... Den bedste mpeg format til dagsdato.. som pakker godt ned.

- Nu skulle dit spørgsmål være besvaret så godt som.....

Maxburner..
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 19:18 #20
... kan ikke lade være..

Jeg har prøvet at pakke videoklippet 30sek. (640 x 420) i
codex: \'Indeo Video 5.10\' helt ned til..

Compression på 50% - 28Mb
Compression på 40% - 25Mb
Compression på 30% - 22Mb

Du kan pakke videoklippet helt ned til 30% uden at det påvirker kvalitetten i IndeoVideo 5.10..på tv, men bedst at holde sig ved 40-50%

Kvalitet er stadig helt i top ved de ovennævnte compressioner, så det er op til en selv hvor meget det skal pakkes ned til....
Avatar billede hj-bune Nybegynder
15. december 2000 - 22:48 #21
Tak for dine detaljerede beskrivelser, maxburner.
Jeg har fået en masse gode informationer og vil prøve at rode lidt videre ud fra dem.
Hvor stiller du i øvrigt hvor meget grabfilen bliver pakket? Jeg får øjensynligt en alt for komprimeret fil ud af mit grabberkort og heraf følgende dårlig kvalitet.
Råfilmen skal altså være upakket, men så skriver du om en efterfølgende komprimering i IndieoVideo-
Hvor og hvordan foregår den? Er der nogle programmer jeg mangler?
Jeg håber du lige orker at svare på disse spørgsmål - hvis ikke har du ihvertfald så rigeligt fortjent de 150 points alligevel!!

Tak for nu - måske snakkes vi ved en anden gang :))
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 23:23 #22
Nå du exportere den færdig film, skal du i settings sætte codex, du vil gemme den.

Click over til Video, under compressor trykker du og vælger, eks. IndeoVideo5.10 avi, under kvalitet, sætter du antal %, den skal comprimere med..
så vælger du ok, og skriver fil navn og den burde nu pakke filmen..

Håber det hjælp, ellers laver jeg lige en guide på min side, med billed illustration, hvis det nødvendigt...

maxburner
Avatar billede hj-bune Nybegynder
15. december 2000 - 23:37 #23
Hejsa igen maxburner!

Fint og tak igen. Hvad er adressen på din side og lægger du interessant materiale om videoredigering på den?

Mange hilsner og god nissejul

Hans Jørgen
Avatar billede maxburner Nybegynder
15. december 2000 - 23:45 #24
Jeg er i dette øjeblik i gang med at sætte en side, hvor jeg efetr nytår bruge den side til at beskrive om redigering...

http://www.cyberbox.dk