Avatar billede charley78 Novice
29. juli 2003 - 11:53 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

læse gammel harddisk

Jeg sidder ved en ny pc der kører win2000. Min gamle harddisk er ikke installeret på nogen pc, men sad på en win98.
Nu har jeg nogen filer som det er vigtigt at komme til på den gamle. Spørgsmålet lyder derfor hvordan jeg bærer mig ad - både på hard og soft-siden, med at installere den gamle harddisk så jeg kan komme til at læse den v.hj.a den ny pc. I bedste fald - samtidigt med at den nye master bliver siddende, så jeg får mulighed for at kopiere de vigtige ting direkte over.

Den gamle harddisk (vistnok 4Gb) er propfyldt med filer og kunne knapt bevæge sig til sidst... gik ned meget ofte og den var vist tilmed inficeret med diverse 'virusser'. Den nye har masser af plads 80Gb og naturligvis firewall og antivirus program.

Mvh
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 11:56 #1
Under antagelse af, at din HDD og dit CD/DVD drev sidder på hvert sit kabel:

Fjern DVD/CD rom drev fra kablet og fjern power connectoren.
Sæt harddisken på samme stik (power + IDE kabel).
Start computeren.

Du burde nu have adgang til den gamle disk.

Når du er færdig, fjerne du atter disken og sætter dit CD/DVD drev på igen.
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 12:07 #2
>>og den var vist tilmed inficeret med diverse 'virusser'<<
Det er ikke smart at sætte den over i en ren PC.
Det jeg ville gøre, i nævnte rækkefølge, hente Fprot, lave disketterne.
Pille den nye disk ud af maskinen, jumpe den gamle som master, sætte den i og lade BIOS autodetecte den.
Boote op på Fprot diskette 1, skifte diskette når den beder om det, vælge menupunkt 2.
Det tager lang tid, men så burde disken være renset for virus.
http://www.avirus.dk/avirus.htm - F-Prot DOS virusscan
Derefter ud med gammel disk, i med den nye, i med den gamle jumpet rigtigt, evt følg Jpvj´s anvisning, autodetecte begge diske i BIOS, lade win2k starte op.
Oprette en mappe på dennye disk til at kopiere alt der skal kopieres.
Kopiere det, og til sidst pille disken ud igen.
Her skal du også i BIOS, for at få den fjernet.
Avatar billede charley78 Novice
29. juli 2003 - 13:33 #3
(gad vide hvor mange ekstra points jeg skal af med for at få styr på det hele? Fagsprog kalder jeg det!;o)

"hente Fprot"! - altså fra http://www.avirus.dk/avirus.htm Kan jeg brænde info på en cd i stedet for at læge det på 2 floppydisks (har kun en lige pt!)
"jumpe" -altså: forbinde stik?!
"lade BIOS autodetecte den"!? Det er vist noget med at trykke F8, når man starter computeren, hvordan autodetecter man?
"Boote op" hvad betyder det? - Putte disketten i computeren?
"Det tager lang tid" - hvad er lang tid omtrent her?

Je kan desværre ike finde "F-Prot DOS virusscan" på http://www.avirus.dk/avirus.htm. Er du sikker på den ligger der pt?
"autodetecte begge diske i BIOS" ?? same same!
"... i BIOS, for at få den fjernet" hvordan?

Skal jeg måske hellere oprette flere spørgsmål - eller bare hæve points??
Avatar billede fromsej Praktikant
29. juli 2003 - 13:44 #4
Ingen af delene.*S*
Diskette 1 - http://www.avirus.dk/avirus1.exe
Diskette 2 - http://www.avirus.dk/avirus2.exe
Men det er et problem uden disketter, jeg ved ikke om man kan brænde dem i stedet for.
Jumpe betyder at programmere Harddisken til at være enten Master eller Slave, hvis den har siddet som eneste disk i en PC, så er den Master, dette kan du så se stort på.
Det kan være din BIOS finder disken alligevel, det afhænger af hvordan din BIOS er sat op, det kan du prøve ved at sætte den i, og prøve.*S*
Boote op på diskette betyder sætte disketten i drevet og tænde maskinen, så skulle den gerne starte på disketten.
Lang tid afhænger af din PC´s hastighed.
Her tager det en times tid for en 20 GB harddisk, men det er også kun en 300 Mhz processor jeg har.
Undskyld brugen af "Nørd-sprog". ;o)
Avatar billede charley78 Novice
30. juli 2003 - 18:31 #5
når jeg forsøger at scanne får jeg desværre at vide (i c:\WINDOWS\system32\cmd.exe) at det er en "Forketr MS_DOS-version"!?

Fromsej skriver "Det kan være din BIOS finder disken alligevel, det afhænger af hvordan din BIOS er sat op, det kan du prøve ved at sætte den i, og prøve.*S*" - altså, prøve hvad/hvordan?
Avatar billede fromsej Praktikant
30. juli 2003 - 18:35 #6
Er det den gamle disk du scanner på?
Hvis din BIOS er sat til Auto i stedet for User, når den skal finde Harddiske, burde den finde den gamle disk, hvis du sætter den på som Jpvj foreslår.
Men det er stadig den der vistnok virus jeg ikke kan lide.
Vær helt sikker på din scanner er opdateret inden du sætter den gamle disk i.
Avatar billede charley78 Novice
31. juli 2003 - 00:40 #7
"scanneren" er jo de to floppydisks så vidt jeg forstår, og dem lavede jeg jo i går, så de skulle gerne være opdaterede! (Jeg har altså også Norton Antivirus, (zonealarm) og spybot in action.)
Men, jeg er kun ved at scanne den spritnye.. bare fordi jeg tænkte at det kunne da vel ikke skade!?
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2003 - 11:22 #8
Det skader aldrig at scanne for virus.
Med opdateret mente jeg din faste virusscanner.
Hvordan går det med at bygge den gamle disk ind?
Avatar billede charley78 Novice
31. juli 2003 - 12:11 #9
"Hvordan går det med at bygge den gamle disk ind?" Hvad betyder det?
- altså harddisken?
Nu lykkedess det jo ikke at bruge
Diskette 1 - http://www.avirus.dk/avirus1.exe
Diskette 2 - http://www.avirus.dk/avirus2.exe
så derfor er ikke kommet længere. Det skal jo fungere før jeg sætter den gamle harddisk i. men jeg forstår ikke hvorfor det ikke fungerede.
(Jeg forstår sa... heller ikke hvorfor jeg skal møde så mange forhindringer trods Fromsejs tålmodige hjælp :-()
Avatar billede fromsej Praktikant
31. juli 2003 - 12:17 #10
Hvad kikser med Fprot ( Disketterne ) ?
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 11:15 #11
(som jeg skrev ovenfor:)
når jeg forsøger at scanne får jeg desværre at vide (i c:\WINDOWS\system32\cmd.exe) at det er en "Forkert MS_DOS-version"!?
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 11:17 #12
Den har jeg ikke hørt før med hensyn til Fprot, jeg vender tilbage.*S*
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 11:22 #13
je finder ud af at der må være noget grundlæggende jeg har midforstået.
Hvorfor skulle jeg både bruge floppydiskene:
Diskette 1 - http://www.avirus.dk/avirus1.exe
Diskette 2 - http://www.avirus.dk/avirus2.exe
og f-prot?
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 11:22 #14
Charley78>>Jeg har skrevet til Chris ( manden bag Fprot ), han plejer at være rimelig hurtig til at svare, så må vi se om han har en løsning.
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 11:24 #15
jeg har extracted f-prot-filerne og sat den igang... så vidt jeg kan se; altså trykket enter,men det er jo ikke til at sige om der sker noget som helst, eller hvor langt den er nået i givet fald.
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 11:31 #16
Booter den op fra diskette 1?
Hvis den gør det, går der lidt tid, så skal du skifte til diskette 2, der vælger du menupunkt 2.
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 11:33 #17
- ja, den bad jo selv om 2'eren... så langt så godt. Men senere kom altså beskedden "Forkert MS_DOS-version". Jeg prøvede flere gange, hver gang samme svar!
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 11:40 #18
Hvilket styresystem var der på den HD?
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 12:20 #19
jeg har stadig kun forsøgt på min nye hd, der har win2000. Den gamle som jeg skal rense for virus, når der kommer orden i tingene, havde win98.
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 12:59 #20
Så ved jeg hvor fejlen ligger den HD du prøver med er NTFS formateret, det kan Fprot ikke læse.*S*
Knald den i som Master, så kan du.
Bare pil den nye disk ud, og sæt den gamle i, boot op på Fprot diskette 1, så kører det.
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 13:07 #21
- det vil jeg prøve,men taler vci om flere funktioner. Der er to disketter til at identificere og udrydde eventuelle vira. Hvad med f-prot programmet, er det noget andet?
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 13:12 #22
Fprot er virusprogrammet, undskyld hvis jeg har forvirret dig.*S*
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 14:17 #23
er det så det samme som de to disketter?

I hvert fald satte jeg den gamle harddisk til (der skulleopdateres en hulens masse da al hardware er nyt siden den sidst var i), og der sker ingenting... what so ever. Jeg gik ind i den og dobbeltklikkede på .exe filen, noget satte igang og endte med (gentagne gange, når jeg prøvede igen) AT GIVE MIG TO TILBUD:
Press 2 for advanced/trpoble shooting options
Press any other key to quit help

Jeg trykkede 2 flere gange,men kun de samme muligheder kom rem og intet gik i gang. Da jeg slukkede computeren, var der intet tegn på at noget skulle være i gang.
Dét var der til gengæld på den nye harddisk... rods alt,men det er jo muligt at forholde sig til hvis der ingen tilkendegivelse bliver givet af hvad der foregår.
Yes, jeg er lidt forvirret og føler mig lidt som en forsøgskanin. Samtidigt er jeg imponeret over Fromsejs tålmodighed.
Men igen, skal jeg søge prof. hjælp? Je har snart ikke flere ressourcer til dette her, hverken af den ene eller anden art.
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 14:37 #24
Charley78>>Det er tæt på jeg siger ja du skal, nu følger jeg også med i de andre spørgsmål du har kørende, og der er mange ting der kræver indgående kendskab til tingene, som er næsten umulige at forklare, hvis den man forklarer det til ikke er på nogenlunde samme niveau.
Dette er under ingen omstændigheder ment som kritik af dig, eller dine evner, jeg synes bare at nu har du bikset med de problemer så længe uden at komme en løsning ret meget nærmere.
Hvis du bor i Odense, eller i nærheden af, vil jeg gerne prøve at hjælpe dig.
Jeg håber du læser indlægget i den ånd det er skrevet.*S*
Avatar billede charley78 Novice
01. august 2003 - 15:14 #25
Til Fromsej: det bliver absolut læst i den venlige ånd det er skrevet - självklart! Tak også for din ualmindelige venlighed vedr. praktisk assistance, men jeg bor i København, så desværre kan det ikke lade sig gøre.
Final word on the matter: Je har tilsluttet den gamle harddisk til den nye idet jeg satser på at mit antivirusprogram udfører den opgave det er installeret til at udføre.
Tak for engagementet!
Avatar billede fromsej Praktikant
01. august 2003 - 15:38 #26
Velbekomme, og tak for point.*S*
Jeg håber det lykkes for dig.
Avatar billede nmouse Nybegynder
07. august 2003 - 00:10 #27
Hej alle
Det er mig med F-PROT ( http://www.avirus.dk )
Som fromsej også skriver, er det fordi du benytter F-PROT inde fra din Windows 2000 (eller XP) og det samtidig med de filer der følger med på mine disketter - www.avirus.dk/avirus.htm
Så kunne man have hentet F-PROT alene på www.f-prot.com , og den vej have startet F-PROT.
Jeg har en CD der kan bootes op på, og som så starter op i en menu, som man kan se på "http://www.avirus.dk/startf-prot.htm#hvordan man scanner"
Men den virker ikke på NTFS partisioner, dvs Windows 2000, og XP.
(Det kan den dog, ved at starte et lille delprogram som kan læse NTFS diske under DOS, ligger også på den CD)
-
Ok nok om det.
Det jeg ville have gjort, er som charley78 har gjort, ville jeg også have gjort, fordi en vira kun er aktiv hvis den bliver kørt, og vi må gu ud fra at der ikke er nogle programmer kørt fra den sekundæte (gamle) harddisk, den bliver bare sat "på" til den nye, og så derfra kan kopiere de filer som man vil have over.
Det er i den forbindelse vigtigt at have opdateret sit antivirus, INDEN man sætter den gamle harddisk til, men det burde være logik for burhøns.

Jeg ved godt at jeg burde have svaret noget før, men har jo også været ved stranden med hele familien (ved godt at det er en dårlig undskyldning ;-))

Mvh Chris Kjølbo www.avirus.dk
Avatar billede charley78 Novice
08. august 2003 - 10:30 #28
Jeg har ikke installeret F-Prot på min win2000, og jeg har købt en Norton Antivirus!

...kan en virus (i ental!!) "køres"? ... det ville jeg da nødigt!

Tak for hjælp og råd!

Charley
Avatar billede nmouse Nybegynder
08. august 2003 - 11:09 #29
En virus, og i flertal vira.
Jo en virus, som enten er allene, eller i en fil, fx sol.exe, kan jo kører, og så er maskinen inficeret.
Hvis du har en fil, som du ved der er virus i (hvis der er 2 eller flere, er det via) så er filen uskadelig, sålænge den ikke bliver forsøgt executeret, altså dobbeltklik...

Håber jeg skriver det så det er forståeligt.
Mvh Chris
Avatar billede charley78 Novice
08. august 2003 - 11:26 #30
Kære nmouse,

Jo, det er ganske forståeligt og ting jeg kender til som mmd'er, tak!

Men en anden ting er... jeg ved ikke om det er for at irritere... det er det vel ikke. Jeg har jo også skrevet det to gange til din e-mail adresse. så bare for at slå det fast; jeg er udmærket (UDMÆRKET) klar over (efter at have læst latin og endda at have levet i Italien, hvordan man behandler ordet 'virus').
Jeg skrev det som anført ovenfor, fordi du igen igen (- og det lyder altså idiotisk) havde skrevet "...en vira...". Det lyder selvklogt og åndssvagt, når man samtidigt gerne vil belære folk om ordbrugen, så lad være med det!

Just a suggestion!
Avatar billede nmouse Nybegynder
08. august 2003 - 11:47 #31
Charley78
Ahhh... nu forstår jeg hvad du mener.... - Sorry :-)
/EOD