Avatar billede mansword Nybegynder
29. juli 2003 - 10:37 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

2 x 40gb, RAID?

Hej!

Jeg har købt en ny server, med 2 x 40 gb diske, og RAID controller og det der... Jeg har aldrig leget med RAID før, så ved ikke rigtig om det er specielt kompliceret??

Redhat brokker sig lidt over den ene af diskene, så jeg kan kun bruge de 40 gb. Lidt nedern...

Nogen idéer??

Daniel Kristensen
Avatar billede NanoQ Nybegynder
29. juli 2003 - 10:43 #1
Hvorfor køre Raid?`

OK... hvis du vil spejle dem, er der ide i det, da det giver bedre fejltolerance. Men at stripe dem, ser jeg ingen fornuft i. Performencefordelen er så lille, at det ikke er argument nok. Du får et system der er langt mindre fejltolerant, da blot én disk skal stå af, for at du mister alle data.

Vil du endelig have performence, så køb en disk mere og vælg et RAID 5. Her får du både performence, grundet flere samtidige harddiskarme, samt fejltolerence.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 10:50 #2
Øøøh... nej. RAID5 med 3 diske performer ikke særligt godt ved skrivning. Dette er en længere forklaring, som jeg ikke gider komme med.

Et striped RAID giver da maksimal performance både læs og skriv, men med manglende fejltolerance...

JP
Avatar billede mansword Nybegynder
29. juli 2003 - 11:20 #3
Jeg skrev egentlig ikke her for at få argumenter for eller imod RAID... nu har jeg serveren med 2 x 40 gb diske, og en RAID controller... Jeg er egentlig mest interesseret i at få det til at virke... Kan nogen hjælpe med det??

DK
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 11:31 #4
Du laver raidet inden du overhovedet installerer et styresystem. Hvordan du lige gør det er afhængigt af raidcontrolleren. Typisk vil de vise en taste combination du skal bruge for at komme ind i et konfigurations program.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 11:32 #5
Altså inden styresystemet overhovedet loader.
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 11:39 #6
og linux kan bruge software raid så det kan gøres uden fysisk raid-kontroller :-)

Så opsættes det under opsætning af disk layout under installationen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 12:09 #7
Hvad er det for en raidcontroller ?.
Avatar billede mansword Nybegynder
29. juli 2003 - 13:45 #8
Controller type Ultra/ATA-100 RAID
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 13:47 #9
Det blev man ikke klogere af - der tænkes på et fabrikat og model nummer - f.eks. promise SX4000 (det er det formentlig ikke).
Avatar billede mansword Nybegynder
29. juli 2003 - 13:52 #10
http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=0300520 <--- der kan serveren ses... hvis det hjælper? :-)
Avatar billede lap Nybegynder
29. juli 2003 - 13:55 #11
Ja, Promise IDE RAID controller på intel 845E bundkort
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. juli 2003 - 14:12 #12
http://www.intel.com/support/motherboards/server/config_raidarray.htm

Jeg er ikke sikker på om det er det rigtige motherboard, der er nævnt på ovennævnte side, men det er intel med en promise raidcontroller, så helt galt kan det vel ikke være.
Avatar billede simonvalter Praktikant
29. juli 2003 - 18:19 #13
er der enabled support for promise controleren i din kernel ... hvis der overhovedet er nogen .. jeg har selv haft mange problemer med promise (tx4) under linux .. men det er noget tid siden så det kunne være den var forbedret.
Avatar billede mansword Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:30 #14
Fandt selv en løsning...