Avatar billede justaname Nybegynder
28. juli 2003 - 23:59 Der er 33 kommentarer

computeren "fryser"

Hej
Jeg har det problem at min computer fryser.
Det er meget forskelligt hvor langtid der går før den fryser. Men rekorten er ca. 6 timer.
Nogle gange fryser den dog efter 20 min.
Min computer har følgende spec.

AMD XP 2800+
Epox 8RDA3+
512 mb DDR pc 3200 ram
Geforce FX 5800
CD-rw samt DVD drev
vand køling og 3*80mm blæsere
300 w psu
80 gb seagate hd

Windows XP - fuldt opdateret

Jeg er ret sikker på at computeren ikke fryser pga. varme da cpu'en max bliver 58 C og grafikkortet max 60 C.
Jeg har kørt det program der hedder "Burnin Test" der tester hele computeren for fejl, men det fandt ingen.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 00:23 #1
Prøv at teste RAM med f.eks. dette program:
http://www.memtest86.com/

Det kan tænkes du har en ustabilmaskine mht motherboar etc. etc.

Sådan et problem er ikke let at få styr på.

Når den fryser, er det så når du har haft mang e ting i gang samtidigt? For så kunne problemet opstå, når du har fået fyldt dit lager op, og det sted der er defekt er blevet brugt.

En mulighed er også støj på nettet, men det er sjældnet. En UPS
kan her hjælpe. APS producerer også forskellige produkter der kan hjælpe her.
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 00:26 #2
Ikke APS, men APC. Se her
Jeps. Som omtalt et APC produkt. Se evt. flere produkter på http://www.apc.com/products/category.cfm?paramcategory=12&web_displayed=all
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
29. juli 2003 - 00:31 #3
Jeg har haft et ligen problem... Mit viste sig at være chipsættet der blev for varmt... Min CPU og GPU var ca samme temp som dine... Jeg har ikke fået løst problemet endnu. Jeg bliver nødt til at købe nyt bundkort :(
(Køb aldrig et K7S5A! det er 130% lort)
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 00:33 #4
mikkeltr> Nå ... det har du også lært :-)  Hvor stiv er man som producent, når man monterer en køler med dobbeltklæbende "skum-tape"???
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 00:33 #5
(køleprofil til chipset)
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
29. juli 2003 - 00:34 #6
jpvj>Ja det ved jeg godt nok ikke!!!! Men det er ret lamt!
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 00:48 #7
det er kun en køle profil der er på bundkortet... jeg har set at epox har udskiftet den med en køler på de nye boards... jeg har prøvet at sætte en 80 mm blæser til at blæse på det men det hjalp ikke. der er også nogle dimser lige til venstra for cpu'en der bliver ret varme, men det hjalp heller ikke at jeg kølede på dem.

Det er meget forskelligt hvornår den fryser, gør det også selv om den bare står i windows.

tror ikke det er støj på nettet fordi jeg har haft flere maskiner i dette stik og der var ikke noget ivejen med dem.
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 00:58 #8
nmh, jeg har et lille problem med hensyn til det program... jeg har ikke noget floppy drev.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 01:00 #9
Jeg skal personligt ALDRIG nogensinde have et ECS bundkort. Hvad jeg ikke så af problemer med K75SA var ufatteligt. 2 maskiner (færdige fra Zitech) med lignende fejl. Ved søgning på diverse nyhedsgrupper fandt jeg ud af, at det var generiske problemer.

Livet er ganske enkelt for kort til ECS...
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 01:04 #10
ja, men nu er der bare det problem at mit board er fra EPOX og det koster ca. 4 gange mere end et ECS board
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 01:05 #11
Sorry - I got carried away :-)

Epox er svjv ganske fine.
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
29. juli 2003 - 01:05 #12
Hmm... Har du garanti på skidtet? Det kunne jo også være der er noget galt med det.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. juli 2003 - 01:06 #13
Hvis den fryser, så ville jeg begynde at fejlsøge blandt:

Varmeproblemer (det har du vist styr på)
MB
CPU
PSU

JP
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
29. juli 2003 - 01:07 #14
Sørg også for at opdatere din bios og måske undersøge om windows xp er med nyeste patch...
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
29. juli 2003 - 01:08 #15
Kan en PSU bliver for varm?
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 01:09 #16
har lige sendt en mail til "EPOX support" de kender vel til problemet
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 07:32 #17
http://www.digital-daily.com/motherboard/epox-4pca3+/index04.htm

http://www.epox.de/techsupp/downloads.asp
Søg på katagorie BIOS og  Produkt: EP-4PCA3+ , så får du en hel masse opdateringer.
Derefter skal trykke på knappen Abschicken

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 07:33 #18
Du skal selvfølgelig vælge: EP-8RDA3+

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 07:36 #19
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 14:23 #20
jeg har nu opdateret min bios til den nyeste version, mener den var fra den 21/7-03.
Jeg har testet min cpu med "burnin test" v 3.2 pro og den fandt ingen fejl.
er der andre måder man kan teste sin cpu på?
Hvordan tester jeg min psu?, skal jeg sætte en anden psu til computeren?
Hvordan fejlsøger jeg på mit motherboard?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 14:48 #21
Hvis du har overclocked computeren for voldsomt, så vil du helt klart opleve den type fejl.

/per
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 15:24 #22
computeren er ikke overclocked på nogen måde.
har ikke turde overclocke den efter jeg har læst hvordan man skal unlocke den.
Er ikke meget for at ridse eller lodde på min cpu.
Avatar billede justaname Nybegynder
29. juli 2003 - 17:00 #23
efter jeg opdateret min bios til den nyeste version fryser computeren stadigvæk :O(
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
30. juli 2003 - 15:48 #24
Så tror jeg altså at det må være chipsættet... Din situation er helt magen til min, jeg var igennem præcis det samme...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
30. juli 2003 - 15:59 #25
mikkeltr> Har du flashed dit chipset?

Link: http://www.badflash.com/

/per
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
30. juli 2003 - 16:10 #26
Nej... Hvad hjælper det med?
Avatar billede mikkeltr Nybegynder
30. juli 2003 - 16:12 #27
Jeg er nu ret sikker på at det i mit tilfælde var chipsættet... Hvor køleren var sat fast med dobbelt klæbende tape...
Avatar billede justaname Nybegynder
31. juli 2003 - 00:39 #28
jeg har sendt en mail til epox support og de skrev at dette motherboard kræver min en psu på 350 w og helst 415 w eller sådan noget for at kører stabilt(hvilket hverken står på pakken, manualen eller deres web site). efterfølgende ringede jeg til en computer teknikker og fortalte det og han spurte så hvilken computer jeg havde. Jeg sagde at jeg havde "bla bla bla" med et "geforce fx 5800" grafk kort hvorefter hans svar var "go' dag mand" så er det da klart at den ikke virker så godt den får jo slet ikke nok strøm, fordi det kort sluger bare strøm.
Derfor har jeg nu bestilt en psu på 460 w efter hans anbefalinger som jeg forventer jeg har senere idag (torsdag).
men hvis det ikke er strømmen der er problemet så er jeg nok rimeligt meget på skideren.

er ikke så meget for at tage kølerprofilen til chipsettet af pga. garentien, men jeg regner også med at det er strømmen der er problemet.

hvad er det med at flashe sit chipset?

ps. jeg vender tilbage så snart jeg ved mere... men i skal havde mange tak for hjælpen.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
31. juli 2003 - 06:22 #29
Det lyder godt nok som en kraftig computer, har du råd til at betale for strømmen? :-)

/per
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 07:00 #30
Det er noget vrøvl at tale om at flashe sit chipset.

"At Flashe" er egentlig bare slag for at programmere den flash kreds, der indeholder BIOS koden. Dette kaldes også at op-/nedgradere sin BIOS.

Hvis EPOX laver samme fejl med dobbeltklæbende skum, så mister jeg ALT respekt for det firma. Jeg NÆGTER at tro det!!! *G*

Jeg havde ikke været opmærksom på din PSU, men 300W er svjv. i underkanten. Teknikeren har helt ret. Sjovt som man overser den slags, når man kun arbejder med erhvervsmaskiner, hvor grafikkortet kun skal trække Word :-)
Avatar billede justaname Nybegynder
01. august 2003 - 16:57 #31
jeg har nu modtaget min nye psu og det ser ud til at computeren virker fint nu.
ps. jeg havde lavet en fejl i min sidste kommentar.
Epox anbefaler at man min bruger en psu på 350 w og man skal ikke forvente at computeren kører 100% stabilt hvis den er på under 450 w.

tak for hjælpen.
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 16:58 #32
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=justaname&option=24

så husk at lukke her og samme med det andet du har
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. august 2003 - 07:26 #33
Velbekomme.

/per