Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 18:46 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Ny strømforsyning, men hvad for en?

Jeg er belvet træt af larmen på min nuværende strømforsining (en codegen som fulgte med i kabinettet). Jeg vil have en med over 350W, masser af stik, og så sakl den være lydløs og absolutte maxpris er omkring 900,-

Jeg har kigget på denne
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1914667892

Men hvordan er den - og når man køber en lydløs strømforsyning, larmer den så overhodet ikke, eller er det bare en lille smule mindre?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. juli 2003 - 18:51 #1
Jeg tror ikke du vil kunne høre den strømforsyning du har linket til. Jeg har selv en 21 db køler og den kan jeg slet ikke høre. Den strømforsyning du har linket til er på 23 db, hvilket i praksis er det samme.
Avatar billede ebolaz Nybegynder
28. juli 2003 - 18:53 #2
Jeg havde også en codegen, hvor strømforsyningen larmede hele for meget. Jeg valgte at købe en papst 13db blæser og så skifte blæseren. Det fungerede fint og kostede kun 130 kr. Blæseren trækker ikke helt så meget luft igennem kabinetet, men jeg havde ingen problemer.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 18:53 #3
Div.... det faktisk er lydløs....

Men kan du ikke give mig en liste over hvor meget DB larmer?
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 18:53 #4
Kan man da bare skifte blæser???
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 18:54 #5
Gider du ikke linke til nogle blæsere som virker så?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. juli 2003 - 18:54 #6
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/07/15/6415531

OPFATTELSE AF LYD:

DESIBEL (DB) LYDKILDE
0 Høreterskelen (svakeste hørbare lyd)
20 Hvisking
40 Fortrolig samtale. Støy fra kjøleskap
55 Vanlig samtale. Radio i stua
75 Sterkt trafikkert gate
90 Trykkluftbor
100 Sterk idustristøy
110 Jetfly ved avgang 50 m unna
120 Smertegrensen
Oven over er vist en oversigt, de svenske fysiklærer bruger

hvis du skifter en blæser mister du garantien på PSU'en
Avatar billede ebolaz Nybegynder
28. juli 2003 - 18:55 #7
Med hensyn til db, så er 21 db ikke det samme som 23 db. Skalaen for db fungerer således at 3 db stigning er en fordobling i lydstyrke.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. juli 2003 - 18:56 #8
glemte lidt ;o)

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/07/15/6415531

Standarten for en måling angives ved xdB @ 1m (fra kilden), dette er en industri standart. Og derfor er det ekstra ærgeligt at Tom’s Hardware ikke følger denne. Dette ville give en mulighed for at sammenligne andre sits og producentens målinger. Jeg kan kun slutte at det er for at få et størrere udslag på meteret, man bruger de 23 cm. I stedet skulle de have øget instrumentets følsomhed og overholdt standarten. Men man skal jo lære. Nu ved i, hvordan man gør  Lydens styrke angives i decibel (dB), der er en måleenhed for lydens tryk.Måleenheden dB er en logaritmisk funktion, der betyder, at lydtrykket stiger mere end talangivelsen umiddelbart viser. En forøgelse af lydtrykket på eksempelvis 6 dB udgør således en fordobling af lydtrykket (100 procent stigning); men en forøgelse på 10 dB udgør en tredobling af lydtrykket. En 100 procent stigning af lydtrykket svarer til 6 dB og en 300 procent stigning til 40 dB.

OPFATTELSE AF LYD:

DESIBEL (DB) LYDKILDE
0 Høreterskelen (svakeste hørbare lyd)
20 Hvisking
40 Fortrolig samtale. Støy fra kjøleskap
55 Vanlig samtale. Radio i stua
75 Sterkt trafikkert gate
90 Trykkluftbor
100 Sterk idustristøy
110 Jetfly ved avgang 50 m unna
120 Smertegrensen
Oven over er vist en oversigt, de svenske fysiklærer bruger.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 19:05 #9
Hvor mange mm skal den være?
Avatar billede ebolaz Nybegynder
28. juli 2003 - 19:45 #10
80 mm, papst blæsere findes hos de fleste forhandlere. Det eneste du skal være opmærksom på er at den oprindlige blæser er loddet på strømforsyningen, så hvis du ikke er frisk på at lodde den nye på, så skal du have en blæserplads ledig på bundkortet, eller en adapter til harddisk strømforsyning. Der er ikke særligt svært, har selv gjord det på to maskiner, og har ikke fået nogen problem overhovedet.
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 19:52 #11
Nu har jeg lige haft skilt både strømforsyning og det hele af for at høre hvad der larmer.

- Min CPU larmer ikke (Total lydløs)
- Mit grafikort larmer meget, men hvis jeg stopper køleren med en finger, er der stdig et eller andet som har en lille brummelyd og jeg´har taget mine CDer ud af CDrom drevet og strømforsyningen sagde nemlig heller ikke noget, DA JEG LAGDE ØRET OP TIL DEN MENS DEN VAR ÅBEN.
- Strømforsyningen efter hvad jeg kunne finde ud af havde faktisk ikke noget lyd, så hvad der ellers brummer når jeg stopper alle aktive blæsere ved jeg ikke?
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 19:53 #12
Hardisken er en seagte og er absolut også lydløs (tror jeg... men den brummer vidst heller ikke)
Avatar billede ebolaz Nybegynder
28. juli 2003 - 20:01 #13
Der kan opstå noget resonans hvis du har flere hardiske, eller hvis du ikke har strammet harddisken ordentligt fast. Prøv at tage fat med fingrene flere steder på kabinet og harddisk men den kører og se om du kan dæmpe lyden, dette kan i første omgang give en ide om hvad der giver lyden
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 20:11 #14
Nu larmer strømforsyningen igen - det er når den kommer ned i kabinettet... hjælper det ar save køle gitteret over?
Avatar billede speakfreak Nybegynder
28. juli 2003 - 20:12 #15
Jeg kan ikek svare resten af aftenen - da jeg lige smutter nu... men i kan saktens blive ved med at komme med indlæg!
Avatar billede speakfreak Nybegynder
30. august 2003 - 18:41 #16
Der var ingen som linkede til en god PSU