Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
12. december 2000 - 16:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Printerporten?

Jeg har tidligere i elektronik lavet et lille lysshow ved hjælp af nogle dioder, der så blev forbundet til printerporten (strømmen til dioderne kom altså gemmen printerporten).
Det program jeg dengang brugte hed \"styring\". Nu var det jeg tænkte, om det var muligt at lave noget lignede i VB.
Mit problem ligger altså i, at jeg gerne ville kunne \"snakke\" med printerporten gennem VB. Hvis nogle kunne hjælpe mig, ville jeg blive glad. Jeg ved ikke om man kan løse mit problem i Vb, men nu ville jeg give det en chance.

Avatar billede rylle Nybegynder
12. december 2000 - 20:14 #1
Hej Karl_fritjof

Jo man kan godt snakke med printerporten
du skal bruge en fil der heder inpout16/32.dll
for at kommunikerer med den + lidt programering i VB Hvis du sender din E-Mail adresse til mig sender jeg filen samt et lille testprogram til dig med åben kode min adresse er michael-rydahl@email.dk
Du kan iøvrigt låne en bog på biblioteket der heder PARALLELPORT COMPLETE skrevet af Jan Axelson (Amerikaner)den beskriver alt om adgang til Printerporten via VB eller Qbasic
hilsen rylle
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
12. december 2000 - 20:30 #2
Har sendt en email..
Avatar billede super_g Nybegynder
12. december 2000 - 23:15 #3
Her er lige nogle gode links til kommunikation med parralelporten. Der er så også den .dll fil rylle har, op til flere steder...

http://hjem.get2net.dk/villy/vje_vbio.htm

På det 3. øverste link er der et meget godt diagram på parallelporten..
Avatar billede super_g Nybegynder
12. december 2000 - 23:18 #4
Du skal også lige vide, at i win 2000 (måske også win NT) er der vist lidt problemer med at på det til at virke med VB...
Avatar billede super_g Nybegynder
12. december 2000 - 23:21 #5
Det virker i hvert fald ikke på min win 2000 :(
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
12. december 2000 - 23:35 #6
Er igang med at prøve i win98. Der bliver foreslået en fil, der hedder win95io.dll. Er den ligeså god?
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
12. december 2000 - 23:40 #7
Jubii det virker. Min dioder lyser som de skal. Jeg fandt oplysningerne på http://www.aaroncake.net/electronics/vblpt.htm jeg lader lige spørgsmålet stå åben lidt endnu.
Avatar billede super_g Nybegynder
13. december 2000 - 00:11 #8
Kan porten trække lysdioderne direkte???
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
13. december 2000 - 09:55 #9
Jeps.. Der sidder dog en modstand på, men jeg har glemt størrelsen (er i skole nu). Det kommer vel 5V DC gennem porten.
Avatar billede karl_fritjof Nybegynder
14. december 2000 - 13:33 #10
Da jeg ikke har modtaget nogen email fra rylle, får super_g pointene.
Avatar billede super_g Nybegynder
14. december 2000 - 15:31 #11
Takker...

Ved du hvor mange mA man kan trække direkte fra printerporten??? Jeg er igang med at lave en infrarød modtager. Og dertil skal signalet forstærkes. Det ville jo være smart, hvis elektroniken til forstærkningen kunne trækkes af printerporten.