Avatar billede jclarsen Nybegynder
28. juli 2003 - 01:07 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Understøttelse af harddisk

Jeg overvejer at sætte en større harddisk i min server, men er usikker på hvor stor harddisk motherboardet under støtter.

Motherboardet er et ASUS P2-99, med et 440ZX chipset.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2003 - 03:23 #1
Asus oplyser ikke noget om det i f.m. deres BIOS updates, hvor den seneste er fra 19-04-2000, ver. 1012. Der står ikke noget om evt. BIOS limitations for disk drives. Hvad siger din manual?
BIOS download findes her
http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=P2-99

I dag kan de fleste større harddiske installeres med et "overlay" til omgåelse af evt. BIOS limit.
Avatar billede jclarsen Nybegynder
28. juli 2003 - 07:50 #2
Jeg har hørt om det overlay som kan installeres, men grunden til at jeg er urolig er, at en af mine venner har haft problemer med at hans computer ikke ville starte op med en harddisk på over 60Gb.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juli 2003 - 15:33 #3
Benytter di IDE eller SCSI harddiske. Har læst i beskrivelsen af P2-99 at den har en indbygget SCSI BIOS. Men har ellers ikke forstand på SCSI, men ved at det er meget benyttet på servere.

M.h.t "overlay" kan nævnes at store Maxtor diske kan installeres med deres MaxBlast, bl.a. for at omgå limit for, hvor store diske BIOS kan se. Andre diskfabrikanter har lignende løsninger.
Et indblik kan fås ved at læse om MaxBlast features
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
Avatar billede jclarsen Nybegynder
28. juli 2003 - 15:36 #4
Det er en alm. IDE bus der sidder på motherboardet.

Jeg takker for din hjælp.