Avatar billede beo227 Nybegynder
27. juli 2003 - 13:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problemer med Format c:

Hejsa

Jeg har windows 2000 pro, men vil gerne ha formatteret min pc. Når jeg bruger en win 98 startdiskette og skriver format c: kommer følgende meddelelse:
Format understøttes ikke på drev c. Formateringen er afsluttet.

Går jeg i MS-Dos promt får jeg følgende besked:

Format kan ikke køres, fordi enheden bruges af en anden
proces. Format kan køres, hvis enheden kobles fra først.
ALLE ÅBNE HANDLES TIL DENNE ENHED BLIVER UGYLDIGE.
Skal frakobling af enheden gennemtvinges? (J/N) j
Drevet kan ikke låses. Enheden er stadig i brug.

Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede jpvj Nybegynder
27. juli 2003 - 13:55 #1
Du booter blot på din CD - under installationen af Windows 2000 kan du formattere drevet.

For at boote på din CD skal du gå ind i din BIOS setup og sætte din "Boot order" til at have CD som første boot drev.

Herefter genstarter du blot maskinen med CD'en i drevet og følger vejledningen på skærmen.

JP
Avatar billede peet-49 Novice
27. juli 2003 - 13:57 #2
Du kan kun formatere, hvis du sletter partitionen, og opretter en ny, så bliver der automatisk formateret før installationen.
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 13:57 #3
Fejlmeldingen kommer fordi dit C drev er NTFS formateret.
Så bare følg Jpvj´s anvisning.
Avatar billede carstengp Nybegynder
27. juli 2003 - 13:59 #4
Prøv at boote på disketten og gør følgende
skriv "D:" og tryk enter
skriv "cd win98" og tryk enter
skriv format c: og tryk enter
Avatar billede fromsej Praktikant
27. juli 2003 - 13:59 #5
En anden mulighed er Fdisk fra startdisketten, der skal du så slette non-dos partitionen, oprette ny partition og huske at gøre partitionen aktiv, genstart og formater.
Men det er meget nemmere fra CDén.
Avatar billede peet-49 Novice
27. juli 2003 - 14:00 #6
Hvis du vil slette partionen under fdisk, skal du slet ikke DOS partition.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
21. november 2003 - 13:04 #7
Måske du lige skulle afslutte her - løsningen har jo virket kan jeg se.
http://www.eksperten.dk/spm/421962
Avatar billede jpvj Nybegynder
21. november 2003 - 14:52 #8
Hmmm... mon ikke mit oprindelige svar var det rigtige??