Avatar billede donn Nybegynder
27. juli 2003 - 11:14 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Kontakt melle router og modem, men ingen Internet forbindelse

Jeg har en 512 kb/s forbindelse fra Webspeed. Denne delte jeg i foråret med en D-Link (DI-604) router.
For et par dage siden gik mit internet ned. Det er sket flere gange, hvilket har kunne afhjælpes ved at slukke for router og kabelmodem (Motorola), for at tænde igen lidt senere. Jeg har ikke reageret overfor jer før, da jeg har troet det var modemmet der var problemet.
Den ovenstående manøvre havde ingen effekt i dag, så jeg prøvede at tilslutte en computer direkte i modemmet, hvilket resulterede i at modemmet straks gav udslag i activity. Herefter tilsluttede jeg routeren, hvilket ikke resulterede i nogen udslag, hverken under activity på modemmet eller under WAN på routeren. Herefter tilsluttede jeg en anden computer direkte i modemmet, hvilket igen resulterede i aktivitet.
Med andre ord var routeren død. Så jeg smuttede ud til forhandleren og fik en bytter (Fin service:)).

Denne tilsluttede jeg igen modemmet, hvilket ikke gav noget udslag i WAN-porten på routeren, men efter at have kørt hurtig installationen, som beskrevet i manualen, virkede det fint!!!!!

Problemet:
Om aftenen gik nettet ned igen (til min store forbavselse). Et tjek af router og modem viste både forbindelse i WAN-porten på routeren, og ligeledes aktivitet på modemmet, derfor burde der i mine øjne være fin forbindelse....
Hvis jeg tilslutter en computer direkte i modemmet (efter modemmet har været slukket i 5 min.), kan jeg godt komme på nettet.
Hvis jeg tilslutter routeren og kører inst. kan jeg ikke!
Der lys i både WAN og aktivitet.
Hvis jeg starter messenger, får jeg denne besked: "Vi kunne ikke logge dig på MSN. Det lader til at du befinder dig bag en firewall, der ikke tillader en direkte forbindelse til internettet. Vi prøvede at logge dig via en HTTP-proxyserver, men proxy indstilningerne i InternetExploerer mangler eller er forkerte."
Dette giver i mine øjne ingen mening, men jeg er jo heller ikke ekspert :))
Hvis jeg åbner IE får jeg de alt for velkendte, "Siden kan ikke vises", men logoerne udfor mine Foretrukne, skifter så de ikke bare har det sædvanlige hjemmeside "e".
Hvad gør jeg forkert eller rettere, hvad skal jeg gøre for at få det til at virke???

MVH

Rasmus Andersen
Avatar billede nmh Nybegynder
27. juli 2003 - 11:42 #1
Kan du pinge din router?
win xp: I kør skriv cmd, tryk enter
Nu har du en kommando linie: skriv IPconfig og tryk enter.
Nu kan du se din egen IP-adresse og routerens (det er gatewayen). Prøv at skrive ping 'royterens IP-adresse'
Hvis dette ikke virker, men du godt kan komme på nettet uden brug af router er der et nok et problem med routeren.
HAr du en IP-adresse der ser sådan ud: 192.168.1.XXX eller 192.168.0.xxx? Routeren har nok 192.168.1.1 eller 192,168.0.1

Routeren kan være forkert opsat mht DHCP (automatisk tildeling af IP-adresser m.m.), eller det virker måske ikke.

Prøv nu dette og meld tilbage hvad der skete.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
27. juli 2003 - 13:57 #2
det kunne også være et defekt netkabel... prøv med et andet.
Avatar billede nmh Nybegynder
27. juli 2003 - 14:01 #3
jeg smider også et svar, når nu thomas gør det allerede.
Avatar billede donn Nybegynder
27. juli 2003 - 14:23 #4
Det har jeg tjekket (self). Der ville jo heller ikke være forbindelse mellem router og modem, hvis kablet var defekt
Avatar billede donn Nybegynder
27. juli 2003 - 14:35 #5
Nu er der sket noget uventet...
Jeg har tilsluttet routeren, for at finde ud af om jeg kunne pinge den. Jeg gør det samme som jeg hele tiden har gjort og nu virker den som den skal...
Det er snart det værste der kunne ske, for nu ved jeg ikke om det blot er et spørgsmål om tid før den går ned igen???

Jeg er ret usikker på hvordan jeg skal håndtere dette er der nogen af jer der har et forslag???

Jeg har ikke prøvet at pinge routeren, da jeg nu jo har fin kontakt... Damn.
Avatar billede nmh Nybegynder
27. juli 2003 - 18:53 #6
Jeg kan kun sige, at jeg i en periode havde problemer med min router. Det var helt usystematisk. Kuren var at slukke og derefter tænde. Så kørte den godt i en periode. Det endte med at den blev ombyttet af TDC.
Jeg tror du skal se tiden an, og blot glæde dog over det virker nu.
Avatar billede gasper Nybegynder
29. juli 2003 - 20:17 #7
hej donn
Har akkurat det samme problem som dig, med samme opsætning: Motorola modem og DI 604, forbindelse 256/64 KB, udbyder Esenet Esbjerg, leverandør TDC.
Fra Esenet ved jeg at jeg mange gange bliver "smidt af". Har haft nedsat download et stykke tid, men dette er nu i orden efter et besøg af montør sidste onsdag.
Siden fredag har jeg mindst 5 gange ikke haft forbindelse gennem router, men fuld forbindelse hvis jeg satte en af pc´erne direkte på. Slukkede for router og modem mindst 10 min., men flere gange havde routeren problemer med at få kontakt igen, og 2 gange måtte jeg hos Esenet logge ind og slette routeren, logge ind igen og reg. routeren igen, før det virkede. Har også flere gange oplevet at være på nettet, men hvis jeg så ville se opsætning på router, det kunne jeg ikke. Når jeg så lige efter igen ville surfe, havde jeg ingen forbindelse, men den kom igen efter et par minutter. Når forbindelsen til nettet har været væk, har jeg haft problemer med at få opsætning af router frem.
Løsningen for mig bliver nok at jeg køber en anden router
Avatar billede donn Nybegynder
29. juli 2003 - 22:35 #8
Tak for det gasper, det er rart at vide at andre har samme probs! Skriv gerne hvilken router du vælger??
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 23:05 #9
Virker det stadigvæk nu?
Avatar billede donn Nybegynder
29. juli 2003 - 23:35 #10
Ja
Avatar billede nmh Nybegynder
29. juli 2003 - 23:54 #11
Men klap så lige hesten og lad være med at lave noget om nu.
Avatar billede donn Nybegynder
30. juli 2003 - 07:27 #12
Klart :)
Avatar billede gasper Nybegynder
31. juli 2003 - 12:46 #13
hej igen donn
Jeg har lige snakket med D-link´s danske support, han var nu ikke til meget hjælp, men han bad mig install. den nyeste firmware. Hvilken firmware har du? Den nyeste er 162 build 6.
Den er lidt bøvlet at finde, men her er et link:
http://www.dlink.se/support/sdbdetails.asp?Id=58
Avatar billede donn Nybegynder
31. juli 2003 - 17:32 #14
hvordan finder man ud af hvilken firmware den har???
Avatar billede gasper Nybegynder
01. august 2003 - 01:41 #15
Åbn konfiguration af router, under fanebladet "Tools" er der et punkt der hedder firmware, kig der.
Avatar billede donn Nybegynder
01. august 2003 - 10:51 #16
Jeg har build 2, så det kunne være man skulle opdatere... Er det besværligt
???
Avatar billede gasper Nybegynder
01. august 2003 - 11:21 #17
Nej. Download *.bin filen fra ovennævnte link. Gå ind i opsætning som ovenfor, der skal du også kunne install. den nye firmware. Min lader til at være mere stabil nu.
Man kan så undre sig over man skal til deres svenske hjemmeside for at finde en update. Den danske har stadig kun 162 build 2.
Avatar billede donn Nybegynder
01. august 2003 - 12:36 #18
Det prøver jeg. Skrvi et svar så får du point. Du er jo ligesom den mest kvalificerede ;)
Avatar billede gasper Nybegynder
01. august 2003 - 19:23 #19
Kvalificeret? kan jo diskuteres :-)
Avatar billede nmh Nybegynder
01. august 2003 - 20:04 #20
Jeg siger tak for point.
Avatar billede vildning Nybegynder
18. oktober 2003 - 13:15 #21
JEg har samme problem med min DI 604- Når jeg vil på nettet via den kan jeg ikke komme det. Men sætte rjeg pc gennem switch eller direkte i modem kan jeg sagtens.
Men jeg kan slet ikke logge ind på routeren :|
Prøver jeg at pinge routeren kan den ikke finde den.
Men jeg kan godt overføre over lan vha routeren... Fatteri kke hvorfor :|
Avatar billede lukasz Nybegynder
31. juli 2004 - 18:59 #22
Jeg har nogenlunde samme problem jer, dog med en billig no-name router og esenet.

Min router virkede fint indtil omkring januar i år, da esenet opdaterede kabelmodemerne med ny firmware. Så her min teori med lidt begrundelse.

Efter opdatering lyser aktivitets lampen på modemmet konstant, før i tiden blinkede den kun når jeg var online, nu lyser den hele tiden, ligesom resten af lysene. (Jeg har et Motorola Surfboard 4100). Jeg undre mig lidt over dette og situation blev ikke bedre af at jeg nu i min firewall modtog en masse requests fra andre webspeed brugere. Uden at gå i detajler, så deles flere kabel modems om en forbindelse til internettet, dvs. at man faktisk er på "LAN" med nogle andre kabelmodems, det fra disse jeg hele tiden modtog requests. Så min teori er simpelthen at min router går ned pga af de masse requests, at den simpel ikke kan klare så mange forespørgelser.

Min teori understøttes af at jeg godt kan bruge min router i ca. 2 min hvorefter downstream hastigheden nedsættes og til sidst mister jeg forbindelsen.

Konklusion er simpelhen at routeren er af for dårlig kvalitet.

Så nu er jeg på udkig efter en anden router som virker på esenet, jeg kender en som har en billig router af et andet mærke og denne virker fint. TDC sælger selv http://tdckabeltv.dk/?UniversID=716 en Linksys router, denne fås billigere igennem andre forhandler, men man må gå ud fra at den virker.

Hvis nogen har en forholdsvis billig router som virker på esenet/webspeed, må de gerne lige skrive et indlæg :)