Avatar billede kta Nybegynder
12. december 2000 - 10:31 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Indscanning, prewiew lille, scannet kæmpe stort

Jeg sidder med en Canon 656U, scanner. Når jeg laver et prewiew i f.eks Paint shop. Er billedet lille. Når jeg laver indscanningen, kæmpe stort, ca 400% størere end prewiewet, men når jeg kigger på imagesize, er det den rigtige størelse. Den er bare meget forstørret. Spørgsmåletlyder Hvordan kan jeg, se min indscanning i Actual size, frem for et forstørret????
Øhh forresten printer jeg billedet ud, er det i den rigtige størrelse...
Avatar billede jens_elling Nybegynder
12. december 2000 - 10:40 #1
Du indskanner no i 300dpi, skærmen viser kun 72dpi, derfor ser det meget større ud på skærmen end det er. hvis du vil scanne i normal størrelse skal du scanne i 72dpi men så ryger din kvalitet ved udskrift.
Avatar billede kta Nybegynder
12. december 2000 - 11:04 #2
Tak skal du ha.
Det virker bare.
så ud fra dette, må det jo være fuldstændigt absurd at køre højere opløsning en 72 til nettet. Medmindre man skal printe.  Men ved du, hvorfor det lige er 72? det sad vi lige og diskuterede her på kontoret.

Kristian
Avatar billede jens_elling Nybegynder
12. december 2000 - 11:10 #3
hejs, ved ikke hvoffor man lige har fastlagt sig på 72dpi, der skal man nok se til bage til den gang man lavede det første billedrør :)

Det er fuldstændig korrekt at det ikke kan betale sig at bruge mere end 72dpi til nettet, du vil også se meget få der gør det, hvis man skal kunne skrive et billede ud fra nettet, kan man lave to billeder, et i 72 og et i 200-300dpi.

/jens
Avatar billede handmade Nybegynder
12. december 2000 - 11:12 #4
Standard for \"wordwrap\", altså antallet af karakterer på skærmen inden linjeskift, er 72, så det er muligvis en standard for antal pixels eller lignende... Bare et gæt :)