Avatar billede lardy Nybegynder
25. juli 2003 - 23:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Så er jeg her igen. værdi af check boks og radio button fra form

Jeg har 3 radio buttons med samme navn og forskellig værdi - hvordan får jeg mit script til at detect hvilken der er aktiveret - vil dette virke:
my $radio = $q->param("radiobutton");

har 3 check checkbokses - jeg skal detect om de er checked eller unchecked i mit perl script. need help badly
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2003 - 00:14 #1
Hej igen - ja det vil virke.
Avatar billede mahler Nybegynder
26. juli 2003 - 00:14 #2
så skal du bare lave en

my @radio= $q->param('radiobutton');

Dit array vil så indeholde værdierne (value-indholdet) af de radio-buttons, der er valgt.
Avatar billede mahler Nybegynder
26. juli 2003 - 00:15 #3
Dine "unchecked" kan du kun "se" i kraft af at deres værdi ikke findes i @radio.
Avatar billede lardy Nybegynder
26. juli 2003 - 00:25 #4
hvad med checkboksene?

ellers godt svar skal nok accept det :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2003 - 00:31 #5
En flok radioknapper med samme navn vil jo nu nok kun give een værdi, så:
  my $radio = $q->param("radiobutton");
En flok checkboxe med forskellige navne, også:
  my $check1 = $q->param("checkbox1");
Giver du flere checkboxe samme navn, og forskellig værdi (men det
behøver du ikke), så:
  my @checks= $q->param('checkboxe');
Og som skrevet: checkboxe, er ikke er kryds i kommer i med over - de
er der bare ikke.
Avatar billede lardy Nybegynder
26. juli 2003 - 01:29 #6
hvis jeg så laver en:

if ($radio == 'val2') {

så virker det ikke - den kører det efter { uanset hvad værdien er - den bliver sat efter hvilken radio der er valgt når jeg skirver den ud siger den eks val1, men det der kun skulle køres hvis den var val2 bliver kørt alligevel :(
Avatar billede mahler Nybegynder
26. juli 2003 - 10:00 #7
my @radio= $q->param('radiobutton');
my %radio;
for (@radio) { $radio{$_} = 'x' }; # lav værdier fra array om til hashkeys

if ($radio{'val2'}) { print "val2" blev valgt"; };

my $cbox1 = $q->param('checkbox1') || '';
if ($cbox1) {
  print "checkbox1 valgt.";
} else {
  print "checkbox1 ikke valgt.";
}
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. juli 2003 - 10:20 #8
Prøv at vise os din kode, lardy - ellers kan vi ikke hjælpe dig.
Avatar billede lardy Nybegynder
26. juli 2003 - 11:07 #9
mahler's kode hjalp mig. nu spiller denne del 100% - takker gutter