Avatar billede cj84 Nybegynder
24. juli 2003 - 22:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

TDC Bredbånd + ZyWALL 1 router ?

Hej :)
Da jeg er flyttet i lejlighed og bare skulle have noget billigt internet har jeg anskaffet mig en telefonlinje på Tele Danmark's TeleTid, inkl. en 512/128kbit ADSL linje.
Jeg har fået et SpeedStream 5100 modem med i produktpakken og det fungerer også ganske fint.

Nu har jeg så lige fundet ud af at jeg egentlig gerne vil have min bærbare computer på nettet også og har derfor fundet min ZyXEL ZyWALL1 router frem.

Jeg havde så egentlig tænkt mig at bruge routeren i stedet for det modem jeg har fået med til min linje, da jeg har læst andre steder at hvis man vil have flere computere på nettet skal det enten være med en extra IP-adresse eller med en router.

Problemet ligger så i at jeg for det første ikke rigtigt ved om denne router kan anvendes på denne type ADSL linje?

For det andet ved jeg ikke om jeg overhovedet *må* sætte min egen router til her?

Og som det sidste: Der går en ledning fra mit tlf stik i væggen, til en box (skillefiltret så vidt jeg har forstået) og derfra en ledning til modem'et. Den ledning som ender i modem'et har et stik (lille) som ikke passer i routeren (stort)! Jeg ved ikke om det er muligt bare at tage den box ud af "systemet" da det stik som går til boxen, rent faktisk passer i routeren?

Forslag til løsning af disse problemer ville være rart :)
På forhånd tak!
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:20 #1
Det skal forbindes sådan her....

modem -> router -> LAN!

Hvis du har fået udleveret en IP fra TeleDanmark skal du sikkert indsætte den et sted i routeren, og så køre DHCP på routeren, så den uddeler ip adresser og dns adresser til hele netværket...
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:20 #2
modem -> router -> switch / hub -> lan
Avatar billede cj84 Nybegynder
24. juli 2003 - 22:22 #3
Hmm ... Okay.. den løsning havde jeg godt nok ikk helt regnet med.. !
Jeg vil lige se om det virker.. Der er en 4port 10/100 hub/switch i routeren så jeg kører faktisk bare modem->router->lan som du sagde først ;-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:23 #4
oki.
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:24 #5
men altså du skal jo stadig have skillefilter osv på.

Har du selv sat det op, eller ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:26 #6
skillefilteret skal side i modemet og så skal der et LAN stik fra modemet til resten af netværket. f.eks. en enkelt computer eller som her en router...
Avatar billede cj84 Nybegynder
24. juli 2003 - 22:27 #7
Jaeh jeg går ud fra at jeg bare tager eth kablet fra modem'et som skal gå til min computer, og sætter det over i routerens indgang? (WAN)

Ja jeg valgte gør-det-selv pakken da jeg ikk lige havde lyst til at betale en halv bondegård for noget der ku gøres på 5 min ;-)
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:29 #8
Ja, det burde virke! :P
Avatar billede cj84 Nybegynder
24. juli 2003 - 22:30 #9
Okie ;-)
Jeg river kablerne ud og håber at komme tilbage og acceptere dit svar om en halv times tid :-P
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:33 #10
Kontroller at du får en ip adressse fra routeren. (den skal være aktiveret til at køre dhcp)

win2k/xp "start/kør/cmd" skriv

"ipconfig /all" (uden " ")

her kan du se hvad der sker.
Husk du nok lige skal genstarte makinen efter du har sat det hele i, eller også så skal du skrive

win2k/xp "start/kør/cmd" skriv

"ipconfig /renew" (uden " ")
Avatar billede cj84 Nybegynder
24. juli 2003 - 22:44 #11
Hm :)
Jeg nåede ik lige at læse dit sidste indlæg men jeg satte kablerne i som du sagde og rebootede routeren. Da den var startet op og jeg kørte ipconfig, loggede min MSN på ;-)
Det gik rimelig smertefrit og min laptop er på nettet nu også .. Jeg siger mange tak for hjælpen ! :)
Avatar billede lassebm Nybegynder
24. juli 2003 - 22:47 #12
det var så lidt. var også bare hvis det ikke rigtig virkede.. =)

god fornøjelse