Avatar billede oz5zr Nybegynder
24. juli 2003 - 16:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Montering af ny harddisk

Jeg hjælper af og til min nabo med hans computer. Fornylig brød hans hd totalt sammen - vi fik budskabet "backup and replace". Vi købte hos shg.dk en 40 GB hd. Jeg satte den i og kørte fdisk, som til min store overraskelse fortalte mig, at der kun var 6 GB til rådighed. Nå, jeg lavede 2 stk 3 GB partitioner, men det er jo lidt utilfredsstillende. Hans bundkort er af en lidt ældre dato - så måske er det derfor. Jeg har også prøvet med "Partition Magic" som jeg før har set kan finde "unallocated space" men det virkede heller ikke. Nu har jeg fået en desparat ide - jeg sletter partitionerne med fdisk - monterer hd'en i min egen pc - som kører fint med en 40 GB hd - laver 2 stk 20gb partitioner og sætter den tilbage i naboens pc.
Går det an?
Avatar billede ibwca Nybegynder
24. juli 2003 - 17:02 #1
det kan du sgtens men hvorfor dele den det kan du jo bare gøre med mapper
Avatar billede jpvj Nybegynder
24. juli 2003 - 17:03 #2
Problemet ligger nok i maskinens BIOS. Der er ikke support for diske over 32GB.

Der er følgende muligheder:
1) Find en BIOS upgrade, der tillader diske op til 127MB grænsen
2) Brug en software BIOS. Ex. for en Maxtor disk findes MaxBlast osv. De er lette at installere og fungerer fint.
3) Hvis harddisken har en 32GB jumper clip, kan den bruges. Harddisken kan så kun udnyttes til 32GB, men det er da også bedre end 6.

Du skriver du ikke hvilket OS der er på den... Principielt bruger Windows ikke BIOS'en til noget når IDE driverne er indlæst, men om det går godt... don't know.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. juli 2003 - 18:28 #3
jpvj - I dette tilfælde tror jeg ikke på din 32GB teori, ej heller på dit pkt. 3, 32G Clip.
Det kan kun være BIOS begrænsning, der spiller ind - som du også skriver.

Er der ikke en BIOS opdatering tilgængelig, må du fortælle hvilket mærke harddisk, der er tale om for at finde et "installationsprogram" a la MaxBlast til Maxtor diske.
Avatar billede oz5zr Nybegynder
24. juli 2003 - 20:04 #4
Det er en Maxtor hd 7200 rpm - fluid
Avatar billede oz5zr Nybegynder
24. juli 2003 - 21:17 #5
Jeg har nu downloaded maxblast3.exe - hvordan skal jeg nu bruge den i praksis? Skal jeg slette partitionerne med fdisk og køre maxblast fra DOS?
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2003 - 21:29 #6
Du skal køre Maxblast fra din HD, så laver den selv en diskette.
Avatar billede zenze Nybegynder
25. juli 2003 - 00:09 #7
Du kan hente en opdateret FDISK hos Microsoft her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
Læg programmet ned på en PC, der kører Win98 og installér det. Du har så en FDISK som "bryder" 64GB barrieren. Så enkelt!
Avatar billede fromsej Praktikant
25. juli 2003 - 00:11 #8
Zenze>>Det er en 40 GB vi taler om, men det skader ikke at bruge den nyere Fdisk.*S*
Avatar billede oz5zr Nybegynder
29. juli 2003 - 20:31 #9
Tak til alle. Maxblast virkede fint.