Avatar billede boheme Nybegynder
24. juli 2003 - 16:12 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hi-Speed flash ram vs. normal CF

Jeg har et Canon A70 og vil høre om der er nogen der kender noget til forskellen mellem HI-Speed Compact Flash Card (PQI) og så almindelig Compact Flash. Er der STOR hastighedsforskel? Og på hvilke tidspunkter vil denne eventuelle hastighedsforskel ses? Er det værd at bruge ekstra penge på Hi-Speed
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 16:28 #1
PQI er ikke hurtigt, du kan få Compact Flash med 40 gange hastighed.
Men det kræver at dit digitale kamera kan overfører billederne med den hastighed, ellers
kan det være ligemeget. Mærket hedder Lexar.

Link: http://www.goecker.dk/

/per
Avatar billede boheme Nybegynder
24. juli 2003 - 16:31 #2
Tak for svar. Grunden til at jeg spørger er fordi at manden der solgte mig Flash Rammen sagde at det var noget "specielt hurtigt" RAM og der står da godt nok også (Hi-Speed) på kortet. Men jeg ved bare ikke hvad et betyder!
Avatar billede tmoller Nybegynder
24. juli 2003 - 16:35 #3
Hvis du normalt syntes at du venter længe på at kameraet bliver klar til næste skud, så er der noget at hente med hi-speed cards.
Overførslen til pc bliver også hurtigere, men det er naturligvis knap så vigtigt.
Selv kunne jeg aldrig finde på at købe andet end Hi-speed cards.
Lexar er professionelle kort, ekstremt hurtige og ekstremt dyre, jeg bruger Sandisk ULTRA, god hastighed, god pris.
Avatar billede boheme Nybegynder
24. juli 2003 - 16:37 #4
OK, men ca hvor meget hurtigere, er der nogen der har en ide om det? Er det betydeligt mærkbart
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 16:39 #5
Velbekomme! Compact Flash PQI high speed kan overfører op til 2MB/s.

/per
Avatar billede boheme Nybegynder
24. juli 2003 - 16:43 #6
hmm Det er jo meget når et billede kun fylder 800kb, hvor langsomt er så et almindeligt CF kort?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 16:54 #7
Jeg vil lige prøve at finde oplysningerne, for jeg havde et link til en analyse.
Men det er en hel del lavere.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
24. juli 2003 - 17:18 #8
Mit gamle PQI Type I kort er nede på ca. 250 KB/s.

Er begge kort Type II?

/per
Avatar billede tmoller Nybegynder
24. juli 2003 - 17:29 #9
Jeg mener at man angiver hastigheden ligesom cd´er. Altså 1x = 150 kb/sek.
Alm. CF-kort er 2x, Hi-speed er 6-8x og så er der jo Lexar, med kort fra 8 til 40x.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 11:12 #10
Mangler du flere oplysninger?

/per
Avatar billede boheme Nybegynder
29. juli 2003 - 11:18 #11
Jeg har nu prøvet begge kort, og der er absolut ingen forskel at mærke på overførslen til computeren! Men jeg har lidt svært ved at vurdere om den er langsomere til at gemme billedet og til at starte op? Der hvor man skulle kunne se en forskel er det fra det øjeblik den har taget billedet til den er klar til næste? Hvad med videosekvenser fx, vil der være en forskel her, for der bliver jo løbende skrevet til rammen? Og hvad med opstart af kameraet der skal den vel også loade billeder fra rammen?
Avatar billede cjep Nybegynder
29. juli 2003 - 12:50 #12
Fsa. overførsel til computeren kan din læser sætte begrænsningen. Bruger du fx PCMCIA til din bærbar, skal PCMCIA kortet også være "Ultra" (fx Sandisk). Bruger du USB er der 2x forskel på USB1.1 og USB2.0... det er måske derfor du ikke kan mærke forskel på overførslen.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 13:15 #13
Du kan ikke sammenligne overførelsen til computeren med den hastighed, hvormed et billede bliver lageret via dit kamera.

/per
Avatar billede boheme Nybegynder
29. juli 2003 - 13:21 #14
Jeg ved godt at man ikke direkte kan sammenligne, men indirekte kan man vel sige noget generelt om kortenes hastighed ved at sammenligne den rate hvormed de overfører til computeren, da det eneste der er ændret i mit setup er kortet! Og her mærkede jeg ingen forskel, men det kan selvfølgelig også være fordi at kortets hastighed ikke er den begrænsende faktor (USB1.1, desværre)!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 14:07 #15
Du kan overhovedet ikke sammenligne skrive og læsehastigheden på et Compact Flash kort.

Link: http://www.dpreview.com/articles/mediacompare/

/per
Avatar billede boheme Nybegynder
29. juli 2003 - 14:09 #16
OK! Men hvor gælder high speed så. Både på skrive og læsehastighed?
Avatar billede boheme Nybegynder
29. juli 2003 - 14:11 #17
Aah. Tak for link. Lukker
Avatar billede hoejrup Nybegynder
29. juli 2003 - 14:46 #18
Velbekomme! Highspeed gælder helt sikkert for skrive hastigheden, så du kan tage flest billeder inden for kortest mulig tid.

/per