Avatar billede tkoc Nybegynder
24. juli 2003 - 13:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

bredbånds styring

jeg har en redhat 9 box der køre som firewall og nat men jeg ville høre om der er en måde hvor på jeg kan sige til min at maskiner med denne ip må bruge 10kb/s af internet linien og maskine med denne ip må bruge 60kb/s
Avatar billede dank Nybegynder
24. juli 2003 - 13:12 #1
ja... men det er ikke nemt at sætte op.. søg her på eksperten på søgeord som

"fair båndbredde"
"båndbredde"

o.s.v.. Jeg har tidligere selv svaret på flere af disse tråde, med op til 60-70 indlæg..

Men her er hvad du skal bruge: http://freshmeat.net/search/?q=cbq.init&section=projects

Jeg bruger selv kun cbq.init som er nok i de fleste tilfælde.
Avatar billede dank Nybegynder
24. juli 2003 - 13:17 #2
her er tråden hvor det hele står: http://www.eksperten.dk/spm/247756
Avatar billede lap Nybegynder
25. juli 2003 - 18:44 #3
Jeg har netop testet det - og det er nemt at sætte op - men der skal nok pilles lidt. Dokumentation på /usr/share/doc/sharecfg-2.4.7/README.cbq

# cd /etc/sysconfig/cbq
# mv cbq-0000.example cbq-<total_båndbredde>.clients-in

Tilret filen - min inderside på firewall/nat maskine er eth0 - lan hastighed er 100Mb:
--snip--
DEVICE=eth0,100Mbit,10Mbit
RATE=128Kbit
WEIGHT=10Kbit
PRIO=5
RULE=10.0.0.0/8
--snip--
Jeg begrænsede alle maskiner på alle porte til 128Kbit download.

# cbq compile
# cbq start

tilføj "cbq start" til /etc/rc.local

Check op på dokumentet omkring forskellige porte osv.
Avatar billede dank Nybegynder
25. juli 2003 - 18:48 #4
yep.. Det er jo der der står i den anden tråd.

# cbq.init compile

er iøvrigt ikke nødvendigt, sjv.?
Avatar billede lap Nybegynder
25. juli 2003 - 18:51 #5
jo, i min test var det nødvendigt - beskeden var "unable to compile" ved en "cbq start".

Det er vist ikke dukket op på lws.dk endnu ? :-)
Avatar billede dank Nybegynder
25. juli 2003 - 18:57 #6
hmmm.. Det lyder underligt..  Compile gør jo faktisk intet andet end at lave et output af din config fil til "tc" format.. Andet sker der ikke..

Sååee.. Nej... Compile er ikke nødvendig....

lws.dk er gået lidt i selvsving.. desværre..
Avatar billede tkoc Nybegynder
25. juli 2003 - 23:55 #7
hej jeg var lige på lws.dk men kan ikke finde artiklen om cbq for det andet er der også apt-get for redhat bruger den selv
Avatar billede lap Nybegynder
26. juli 2003 - 10:26 #8
Artiklen findes ikke, men hvis du følger min korte opskrift, så er det en opsummering af dank's indlæg i den anden tråd - og testet på RH9