Avatar billede mila Nybegynder
24. juli 2003 - 11:48 Der er 10 kommentarer

MAC adresse (PPP/SLIP)

Hej Alle,

Jeg har lagt mærke til at PPP/SLIP adapteren i Windows altid får MAC adressen 00-53-45-00-00-00. Er der nogen der kan forklare mig hvorfor, og evt. henvise til noget dokumentation?

/Mikkel
Avatar billede darkside Nybegynder
24. juli 2003 - 11:56 #1
Mac adressen er noget der er på dit netkort, den er altid det samme indtil du skifter netkort ;)
Avatar billede kim Nybegynder
24. juli 2003 - 12:23 #2
Samtlige netkort i hele verden har en Mac adressen som er uniq (eller det skulle den være :))
Avatar billede jnoval Nybegynder
24. juli 2003 - 12:24 #3
Du kan også se mac adressen i en commando prompt med kommandoen:
ipconfig /all
se efter:
Physical Address. . . . . . . . . :
Det er ikke muligt at ændre den. Nogle programmer benytter denne adresse til at låse licenser, således at licensen kun virker på pc'er med denne macadresse.
Avatar billede dinkie Nybegynder
24. juli 2003 - 12:29 #4
Ikke for noget men jeg tror altså at spm her går på hvorfor ppp/slip adaptoren på stort set alle maskiner får den samme mac adresse nemlig 00-53-45-00-00-00..

Jeg er sikker på at mila er fuldt ud klar over hvad en mac adr er og hvorfor den er der..

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor at man har valgt netop denne adr og jeg har prøvet at finde information på det men uden held. Men jeg leder lige lidt videre..
Avatar billede mila Nybegynder
24. juli 2003 - 12:49 #5
Tak dinkie - jeg er helt klar over hvad en mac adresse er.

Problemet er ikke HVAD en MAC adresse er, men HVORFOR PPP/SLIP adaptere i windows (også selv om man har flere aktive) tilsyneladende altid får MAC adressen 00-53-45-00-00-00.

Dinkie - du har helt fat i mit spørsmål og tusind tak fordi du vil lede!
Avatar billede dinkie Nybegynder
24. juli 2003 - 15:00 #6
Jeg har ledt huller i jorden.. Der er ikke noget at finde nogen steder.. :o(
Avatar billede mila Nybegynder
24. juli 2003 - 15:22 #7
Samme her - tænkte at der måske var en anden her end mig der engang havde undret sig og fundet svaret..

Vi må håbe på at den "anden" kommer forbi i aften og løser min gåde..
Avatar billede rlg Nybegynder
25. juli 2003 - 03:52 #8
Hej.
Jeg har ingen faktsk, men har da et kvalificeret bud.
PPP/SLIP er jo 2 Internet protokoller, som der skyttes til "Opkaldskortet". Detter er en virtuel adapter, der skaber "kontakt" til modemmet. Når dette nu er en virtuel adapter, skabt i vindows, er der jo ikke den store grund til at MAC-Adressen skal være unik. Men da hele systemet er programmeret op til at bruge netkort på den måde (Og den ligger i netkort's gruppe) skal den sikkert ha' en MAC for at fungere.
Men som sagt, bare et bud bygget på lidt sund fornut - så der uddeles ingen garantier.
Rasmus
Avatar billede rlg Nybegynder
25. juli 2003 - 03:55 #9
Jeg er ked af alle stavefejlene, jeg er lige kommet hjem fra byen og mit tastatur er særdeles livligt lige nu *hic*
§;oS
Avatar billede mila Nybegynder
27. juli 2003 - 21:32 #10
Hej Rlg,

Jeg er kommet til den samme slutning som dig. Jeg skal bare bruge noget dokumentation. Altså et sted hvor der står noget ligende: MAC adressen er denne fordi..

Hvis ikke der er andre der kan give et bedre svar, eller give dokumentation, inden en uge fra i dag, tilfalder point'ene dig for forsøget.