Avatar billede icarusx2 Nybegynder
24. juli 2003 - 11:16 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til køb af pc!

Hej Eksperter!

Jeg står og skal købe en ny computer. En bærbar, hvis det kommer sagen ved. Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp, i form af en defination af denne tekst:

---
1700 MHz, Mobile Intel® Celeron® processor, 128 MB DDR RAM, 20 GB 4200 RPM HD, 24xCD-ROM drev, ATI Mobility Radeon IGP 330M med shared system memory, 14,1 TFT XGA skærm (1024x768), V.90 modem, 10/100 Mbit netkort, Trackpoint, Li-Ion 6 celler, Windows XP Home Edition DK, 2,7 kg
---

Her er der jo masser af informationer omkring et tilfældigt produkt, og det meste kan jeg tyde, men jeg vil alligevel gerne have en grundig gennemgang af hvad alle de forskellige ting betyder, så jeg ligesom ved hvad jeg køber! ; )
Avatar billede peet-49 Novice
24. juli 2003 - 11:20 #1
En Celeron processor er ikke just af de hurtigste, og 128MB ram er lige i underkanten til XP.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
24. juli 2003 - 11:25 #2
Det afhænger jo meget af hvad du skal bruge den til.
Som peet49 skriver bør du få nogle flere RAM i den, uanset om det er til spil eller tekstbehandling. Især da grafikkortet er shared.
Hvis du gerne vil have lidt mere gang i den til de samme penge, så skulle du måske overveje en AMD processor, hvilket giver dig udmærket hastighed, men også har den ulempe at den er knap så støjsvag.
Avatar billede icarusx2 Nybegynder
24. juli 2003 - 11:32 #3
Jeg fik måske ikke forklaret godt nok : )
Gidder I ikke definere alle informationerne? Jeg er meget glad for jeres råd også, og jeg tager dem selvfølgelig til mig, men hovedsagelig vil jeg gerne vide hvad de forskellige ting betyder. Det eksempel jeg har brugt er bare et tilfældigt produkt. Så ved jeg nemlig hvad jeg skal kigge efter, når jeg tager mine behov i betragtning senere - når jeg har lært hvad de forskellige ting er på computeren ; )
Avatar billede arnvig Nybegynder
24. juli 2003 - 11:35 #4
CPU:  1700 MHz, Mobile Intel® Celeron® processor,
Ikke den hurtigste CPU idag, men det rækker da til de fleste opgaver

RAM: 128 MB DDR RAM
Som Peet Skrev, 128 er i underkanten til XP, hellere 256

Harddisk: 20 GB  4200 RPM (Rounds pr. Minute)
Det rækker til de fleste, men moderne spil kræver MEGET plads

24 x CD-ROM drev
Sikkert ok

ATI Mobility Radeon IGP 330M med shared system memory,
Grafik kortet, shared memory, betyder at det deler memory med CPU
så bliver 128 Mb pludselig ganske lidt

14,1 TFT XGA skærm (1024x768),
Standard fladskærm

V.90 modem,
Indbygget modem: standard

10/100 Mbit netkort,
Indbygget netkort: standard

Trackpoint
Mus plade eller knap i tastaturet

Li-Ion 6 celler,
Batteri type: Standard

Styresystem: Windows XP Home Edition DK, Nyeste sansynligvis, virker ok

Vægten af computeren: 2,7 kg
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
24. juli 2003 - 11:49 #5
Ah hehe.
1700 Mhz Mobile Intel Celeron processor er maskinens processor. Den behandler data. Typen af denne er nærmest mere vigtig end hastigheden. (Til en vis grænse of course)
128 MB DDR RAM - Dette er maskinens hukommelse. Det er *meget vigtigt* at have nok af dette. De fleste computere bliver solgt med for lidt, for at kunne sænke prisen en smule, og så er man alligevel nødt til at købe ekstra.
Pointen er at det data som computeren arbejder med bliver gemt i disse. Hvis den løber tør, bruger den harddisken i stedet for til at bevare midlertidige filer, hvilket nedsætter hastigheden drastisk. Det er i øvrigt også vigtigt at de er af typen DDR, og ikke kun SD, da DDR er noget hurtigere.
20 GB 4200 RPM HD. Det er harddisken. Det er den hvor alt data ligger, styresystem, dokumenter, etc etc. 20 GB er kapaciteten på den, 4200 RPM er dens hastighed. I dette tilfælde er det en ret lille harddisk i forhold til dagens standard, og den er ikke så satans hurtig. Selv for en bærbar er standarden vist 30 GB efterhånden. For en stationær PC er vi oppe omkring 80-120 GB.
24xCD-ROM drev - det siger vist sig selv? Den kan ikke brænde, den kan ikke læse DVD, det er bare et standard cd-rom drev hvor du kan smide dine cd-rommer i og læse fra dem.
ATI Mobility Radeon IGP 330M er dit grafikkort. Der står "med shared system memory" hvilket betyder at den æder dine RAM. Grafikkort eksisterer i dag med RAM lige fra 4 megabyte til 256 megabyte. Jeg kender ikke lige den model, men den snupper sikkert mellem 16-64MB af din hukommelse.
14,1 TFT XGA Skærm (1024x768) - Din skærm. 14-15" er helt udemærket for en bærbar. Og en opløsning på 1024x768 px er ligeså glimrende. Ellers kan det hurtigt blive pebret, og man har normalt ikke brug for mere.
Der er indbygget modem. Opkaldsmodem. Beregnet til at komme på nettet via normal (gammeldags) telefonopkald.
10/100 Mbit netkort - Dette er beregnet til at tilslutte computeren til et netværk eller adsl internet. Det er standard at det sidder i en bærbar efterhånden, og ofte helt uundværligt. Man er ikke meget bevendt uden kontakt til omverdenen efterhånden :-)
Trackpoint er en erstatning for en mus. En måde at flytte musmarkøren på skærmen med.
Li-Ion er dit batteri. Det finder du ikke i en stationær PC.
Windows XP Home Edition DK er dit styresystem. Meget groft sagt så er det der "forbinder" din hardware med dine programmer. Computeren kan ikke fungere uden et styresystem. Afhængigt af hvad du ksal bruge computeren til, så ville jeg nok foreslå at smide et par ekstra hundrede dask på bordet og få Pro udgaven i stedet for Home. Den er noget mere stabil og noget mere sikker.
2,7 kg. Så meget vejer den! :-)
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
24. juli 2003 - 11:50 #6
Puha, sikke en stil.
Avatar billede icarusx2 Nybegynder
24. juli 2003 - 12:20 #7
Takker mange gange! Det var lige hvad jeg havde i tankerne!