Avatar billede janemil Nybegynder
23. juli 2003 - 15:00 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

http://www.fotoportal.dk

Har lavet dette site i min ferie. Solen har jo stået højt på himlen, så der mangler lidt.
Siden åbner i morgen aften i følge min plan. Så kunne bruge noget hjælp til at rette de sidste fejl.
Forbedringsforslag er mere end velkomne.

http://www.fotoportal.dk
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2003 - 15:09 #1
som en fotoportal, synes jeg den mangler lidt mere grafisk genlyd .. evt noget med fotos eller fotoapparater på forsiden. Jeg bryder mig ikke om ikke at kunne se min scroll. Jeg tager normalt fat i scroll"klumpen" og navigerer med den og det er rasende irreterende at folk skal lave dem i samme farve som baggrunden.
Positivt er dog hastigheden. Jeg synes den er temmeligt hurtig til at kalde siderne og det gør at jeg gider kigge lidt rundt :)
selve opbygning m.m. er der vel ikke meget at skrive om, som der ikke er skrevet før, så herfra vil jeg give den et pænt 8-tal på en 13-skala
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2003 - 15:10 #2
P.S.: under anmeldelser bliver links kaldt i samme vindue ..  c",)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
23. juli 2003 - 15:10 #3
Fin, simpel og overskuelig side.

Jeg faldt dog over en lille ting. Du har en god lille billedserie af Christiania på http://www.fotoportal.dk/fotoessays/christiania.aspx - Her har du bla. billeder af et par af husene fra staden. Samtidig har du under "Artikler" en artikel omhandlende jura (http://www.fotoportal.dk/artikler/jura.aspx). I skemaet ser det ud til, at man IKKE må tage billeder af private huse og haver.
Avatar billede exp Juniormester
23. juli 2003 - 15:12 #4
http://www.fotoportal.dk/artikler/fra_gammelt_til_nyt_billede.aspx <== billedet anmeldelse_gammelt_nyt_softlight_choose.jpg er for lille - det er ikke til at se indstillingerne...
Avatar billede Jman Praktikant
23. juli 2003 - 15:15 #5
og så kunne det være lidt køligt om man kunne se banneret hele tiden :)
Avatar billede janemil Nybegynder
23. juli 2003 - 15:18 #6
Lader den lige stå åben til i aften inden jeg kommentere og giver point.
Indtil videre tak.
Avatar billede exp Juniormester
23. juli 2003 - 15:20 #7
jamen så vil jeg da lige smide et svar *s*
Avatar billede prowler Nybegynder
23. juli 2003 - 18:28 #8
Hej janemil

Fint og enkelt design… siden har potentiale til at blive rigtig flot!

Som jeg ser siden, er den i det jeg vil kalde ”udviklings/startfasen”, jeg synes SLET ikke den er klar til at blive uploaded endnu, men det er ikke det samme som at sige, at den ikke er fin indtil videre (desuden ved jeg intet om, om du har en ”boss” på nakken, som sørger for at du holder en bestemt deadline ;-).

Jeg har en del forslag til, hvordan du kan forbedre siden, og de kommer her:

Jeg synes for det første, at siden er lige steril nok. Og der er mange måder, man kan blive fri for den ”opførsel”. Jeg synes du skal lave navigations- og reklamebannersektionen mørkere, så sidens indhold bliver mere åbenlyst. Men det betyder ikke, at du ikke nemt kan få din navigation på samme niveau, lav f.eks. links’ene hvide i stedet for sorte, hvilket der ikke ville være noget i vejen for, da den hvide farve allerede er integreret på siden. Hvis du laver siderne i en anden farve end midten, vil det også give mere ligevægt på siden. Som det er lige nu, synes jeg siden hælder for meget til højre, da reklamerne ”vejer” tungt.

Måske ville det også være en fordel for dig/brugerne, hvis du vil lave en ramme omkring links’ene, eller i det mindste hele navigationsområdet. Jeg synes det er pænere end bogstaver på en ensfarvet baggrund.

Hvad angår scrollbaren, er jeg enig med superior i, at den skal have en anden kulør… det er vigtigt at huske på, at det ikke er sikkert at alle, som aflægger dit site et visit ser lige godt.

Og endnu en gang… (ikke for dit vedkommende, men generelt, da det ikke kan siges nok)… der SKAL altså være en form for velkomst på en side (- og gerne et billede (- fotoudstyr?))… og i dit tilfælde, kan man jo sige, at titlen på dit site taler for sig selv, men det er ikke sikkert, at alle er klar over, hvad ordet ”portal” dækker over… så derfor - se om du kan besvare en masse spørgsmål i hv-ord f.eks.  - hvem, hvad, hvorfor! Så de nybesøgende får en hurtig beskrivelse. Og alle de ting, som du kunne finde på, som en besøgende muligvis kunne finde på, men som der ikke er plads til i velkomsten, kan du jo integrere med en ”FAQ”.

Angående sidens ensformighed, så kan det afhjælpes, ved f.eks. at bruge komplementær-farver… i det aktuelle tilfælde, ville det være de orange farver, som du skal beskæftige dig med. Det ville simpelthen gøre siden mindre steril, og så er det også nemmere at skabe blikfang, hvis du ønsker det. Men PAS PÅ! Det er nemt, at komplementærfarver får modsatte effekt end den ønskede, så lad vær med at overdrive. Det kan simpelthen gå hen og blive forvirrende for læserne.

Synes en mørkere blå/grå farve til kassen foroven med hvide bogstaver ville være, at foretrække på siden ”Links”.

Og så en enkelt ting, som måske ikke virker åbenlys, men husk altid at rette et side for stavefejl. Det nemmeste råd er, at skrive teksterne i et tekstbehandlingsprogram med stavekontrol… (hentyder især til siden ”Om siden”) - bare for en sikkerhedsskyld, så man undgår ”dumme” tastefejl m.m.

F.eks. ord som:
Erhver    = enhver
Matererialet    = Materialet
FotoPortalen    = Fotoportalen

Det var vidst det J, håber du kan bruge noget af det, da det jo er DIG, der laver siden ;-)

Men igen, jeg synes du har vigtigere ting at foretage dig, end at få den uploaded så hurtigt som muligt.

10 ud af 13 på en ”udviklings-skala” ;-)

Hilsen
Martin
Avatar billede kali Nybegynder
01. august 2003 - 13:04 #9
hej
jeg ville også fastlåse top og venstre frame når du alligevel har fastfrosset indholdet af disse.
samtidigt er der på konkurrence-siden et link "Vindere findes med dette "script"" dette virker ikke idag d. 01/08-03.
hilsen
lars bo
Avatar billede janemil Nybegynder
01. august 2003 - 14:38 #10
>"script"" dette virker ikke idag d. 01/08-03.
Jeg har ikke det vilde fejlhåndtering på den - der var vist nogle som havde leget med scriptet, så den var gået i fejltilstand.

>fastfrosset
Jeg hader frames så det er helt udelukket.