Avatar billede duuki Nybegynder
23. juli 2003 - 02:59 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Skindød computer

Jeg har formateret min harddisk, som indeholdt Windows 95. Jeg gjorde den fejl, at jeg formaterede med følgende ordre: format C: /s
Resultat: Det var ikke muliget at insatllerer noget som helst.
Jeg flyttede disken over i en anden maskine, som "slave" og formaterede, uden at overføresystemfiler og flyttede derefter disken tilbage. Jeg kan stadig ikke installerer noget på den. Uanset hvad jeg putter i A-drevet, så får jeg følgende besked:
"Ugyldig systemdisk
Disk I/O-fejl
Skift disk og tryk på en tast."
Har tidligere klaret et lignende tilfælde ved at installerer DOS 6.22 , men min startdisk til dos-programmet er gået til de evige jagtmarker.
Hilsen duuki
Avatar billede skaw Nybegynder
23. juli 2003 - 03:17 #1
Kommandoen  /s Formats disk and copies operating systems files
har du provet med en fdisk  og en fdisk mbr?
Avatar billede skaw Nybegynder
23. juli 2003 - 03:28 #2
kan du se harddisken i bios der er noget der ikke stemmer rigtigt over ens
Avatar billede sukos Juniormester
23. juli 2003 - 04:50 #3
Det er ikke fordi du har fået flyttet jumpere?

og ellers som skaw, så burde en

fdisk /mbr
og derefter en "alm." fdisk, hvor du sletter alt, og genopretter partitions, kunne gøre det.
Avatar billede sukos Juniormester
23. juli 2003 - 04:52 #4
Det kan jo osse være din diskette som ikke virker mere.
Det har de det jo med at gøre, ret ofte!
Avatar billede tommi Nybegynder
23. juli 2003 - 08:02 #5
kør en debug så er den klaret
Avatar billede tommi Nybegynder
23. juli 2003 - 08:03 #6
kør en DEBUG så er den klaret
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 10:09 #7
Prøv med den her bootdisk:
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Kør Fdisk og format C: fra den.
Brug en ny diskette når du laver disken.
Du kan ikke bruge disken til at installere fra.
Avatar billede robotten Praktikant
23. juli 2003 - 15:42 #8
fromsej>> En frigivet bootdisk, der ikke er licens på, eller?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 15:47 #9
Robotten>>En bootdisk lavet i Freedos.
Jeg finder lige linket til dig.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 15:49 #10
Avatar billede robotten Praktikant
23. juli 2003 - 15:51 #11
ohh...  sikke da et mas, bare fordi M$ har fået den kulret ide, at ophavsbeskytte deres bootdisks.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 15:55 #12
Ja, og det er kun lavet for at tvinge folk til opgraderinger.
Du kan downloade bootdisks til både 2K og XP hos M$.
Længe leve Google.*G*
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
23. juli 2003 - 15:57 #13
har du checket at partitionen er gjort aktiv på harddisken?
Avatar billede duuki Nybegynder
24. juli 2003 - 00:56 #14
Svar til følgende med tak for jeres forslag:
skaw: Ja, harddisken er rigtig konfigureret i Bios, no problem.
Jeg er måske lidt tungnem; hvad står "mbr" for?
fromsej: Tak for forslaget freedos.zip, den fylder 1,22 MB på en diskette, men den kan ikke boote maskinen.
Sukos:Jeg har forsøgt med bootdisketter til forskellige windowsversioner, men får samme svar: "Ugyldig systemdisk" "Disk-I/O fejl.
Jeg vil nu forsøge at lægge disken tilbage, som slave i den andenmaskine og prøve om jeg kan installerer startfilerne der.
I vil få besked om resultatet. Foreløbig tak - duuki
Avatar billede robotten Praktikant
24. juli 2003 - 08:31 #15
mbr = Master Boot Record

Taget herfra:
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci214086,00.html

Master Boot Record

The Master Boot Record (MBR) is the information in the first sector of any hard disk or diskette that identifies how and where an operating system is located so that it can be boot (loaded) into the computer's main storage or random access memory. The Master Boot Record is also sometimes called the "partition sector" or the "master partition table" because it includes a table that locates each partition that the hard disk has been formatted into. In addition to this table, the MBR also includes a program that reads the boot sector record of the partition containing the operating system to be booted into RAM. In turn, that record contains a program that loads the rest of the operating system into RAM.
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2003 - 09:03 #16
duuki>>Du skal pakke freedos.zip ud, finde den mappe der hedder Tools, dobbeltklikke på Pingvinen ( winrawwrite.exe ), så spørger den om stien til en .img fil, den ligger i mappen Release.
Avatar billede cp1 Nybegynder
24. juli 2003 - 17:05 #17
her er et program mere
http://www.killdisk.com/eraser.htm
Avatar billede skaw Nybegynder
24. juli 2003 - 17:14 #18
der er også den mulighed at hente et disktools program fra HDDs hjemmeside
køre en Zero fill
hvis der er virus er det ret svært at komme i kontakt med harddisken
mvh skaw
Avatar billede gere Nybegynder
24. juli 2003 - 21:48 #19
Er PC'en sat til at boote fra floppyen ??
Det kunne også lyde som om at den forsøger et boote fra HD'en hvor der så ikke ligger noget OS (selvom der vel egentlig burde være noget DOS (?) når nu den er formateret med /s i Win95, eller ?)

-gere
Avatar billede robotten Praktikant
28. juli 2003 - 12:22 #20
Virker det nu?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. august 2003 - 20:51 #21
http://support.microsoft.com/?kbid=326682 - her linker M$ selv til bootdisk.com
Avatar billede robotten Praktikant
12. august 2003 - 09:17 #22
duuki?
Avatar billede duuki Nybegynder
13. august 2003 - 00:19 #23
Til "robotten" med flere: Tak for alle jeres gode ideer og forslag. Desværre er der endnu ikke rigtig noget der har kunnet kalde min computer til, men jer er nået så langt at følgende sker, når jeg starter op: Bios accepterer hardisken korrekt og alle de sædvanlige oplysninger kører over skærmen, men når den når til boot funktioner, uanset om jeg lægger en diskette i eller ej. Hvis jeg lader den stå i den tilstand går der en rum tid, hvorefter den meddeler at der er "Harddisk(s)fail (80)" Det kan jeg ikke finde forklaring på nogen steder, hvad betyder fail 80????????
Avatar billede duuki Nybegynder
13. august 2003 - 00:27 #24
Til "robotten med flere:Det gik lidt for stærkt. Min computer er stadig ikke vækket til live. Stopper når den når til bootfunktionen og meddeler så hardiskfejl 80, hva fa... det så er
Avatar billede Kim Rosgaard Praktikant
13. august 2003 - 07:57 #25
en harddisk failure 80 tyder på en decideret hardware fejl i selve harddisken (sagt på dansk - du er godt ud at skide). se evt. denne tråd:
http://www.experts-exchange.com/Hardware/Q_20120655.html

fik du nogensinde checket via fdisk:
1. om du kunne se partitionsoplysningerne for disken?
2. om du kunne se at partitionen var markeret som aktiv?
Avatar billede robotten Praktikant
13. august 2003 - 08:16 #26
*Rigtige mænd tager ikke backup - de græder tit*
Avatar billede robotten Praktikant
18. august 2003 - 10:53 #27
Lidt et stort datatab?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. september 2003 - 22:31 #28
*Rigtige mænd tager ikke backup - de græder*

Sådan lyder den - rigtige mænd er jo ikke dumme ;)
Avatar billede duuki Nybegynder
01. september 2003 - 22:39 #29
Beklager-, ingen af de ellers gode råd kunne bruges. Efter mange forskellige forsøg måtte jeg konstatere, at det der blev meldt som en harddisk fejl i virkeligheden var en fejl på bundkortet. Jeg prøvede 4 forskellige harddiske - meldingen var den samme "Harddiskfejl 80". Koblet på et andet bundkort fungerede alle harddiske fint, så jeg må betragte det som en fejlmelding fra "Bios".

duuki