Avatar billede b-master Nybegynder
22. juli 2003 - 23:58 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Serial ATA

Hey...
Jeg skal snart have ny HD, så ville bare lige høre hvad det der SATA er for noget :)
Hvad er er fordelene/ulemperne ved Serial ATA?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 00:07 #1
Fordelene opgives som: højere overførselshastighed, teoretisk 150Mb/s mod IDE ATA133 på 133Mb/s, samt at der benyttes tynde (serielle) kabler mod traditionelle brede fladkabler. Det skulle bedre muligheden for luftcirkulation i kabinettet.

Ellers er der ikke så meget at sige. Personlig synes jeg ikke fordelene er SÅ store endda - prisen taget i betragtning.

Endelig skal du have et bundkort med en SATA controler for at kunne koble en sådan disk til.
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:11 #2
Jeg har et ASUS P4S8X, så det skulle vist ikke give mig nogle problemer... Men lyder det næste spørgsmål:
Lige nu har jeg en IDE HD som er på "MASTER" nu, kan jeg så sætte den over på "SLAVE" og bruge SATA HD'en som "MASTER"?
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:13 #3
...Eller er jeg helt galt på den... LOL
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 00:18 #4
Kører du WinXP så burde du kunne, da XP ikke nødvendigvis skal boote fra C.
Husk så at jumpe nuv. Master til Slave og i BIOS skal du sætte First Boot Device til HDD1 (den står sikkert nu til HDD0 (nul).

Noget andet er at styresystemet bør ligge på den hurtigste disk (SATA), men så skal du igang med en større ændring.
Avatar billede kdk Nybegynder
23. juli 2003 - 00:18 #5
Hej B

Det skulle der ikke være noget i vejen for. Check evt. bundkort manualen.

Der er en god artikkel på pcworld der beskriver området

http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4242
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:19 #6
Jeg har XP... Men det kunne måske også være mugligt at have dem begge på "master"?... Jeg mener, de køre vel ikke på samme controller?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 00:21 #7
Det sidste indlæg: ja, det er der da noget om.  :)
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:25 #8
God artikel :)

Hvordan finder jeg ud af om det kan lade sig gøre...? Det med to mastere :?
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:28 #9
Læste lige: -"Man skal heller ikke indstille harddisken til at være master eller slave, som det er tilfældet med andre ATA-diske, og der er et kabel til hver harddisk. Kablerne kan kun vende én vej, og det er svært at gøre noget forkert."

Men jeg fik ikke svar på om IDE HD'en skal være på "MASTER"?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 00:28 #10
Som du selv skrev: det er to forskellige controlere (jeg tænkte mig bare ikke nok om)  :)
Når først du får SATA controleren aktiveret og disken sat til er det som ved andre diske et spørgsmpl om, at BIOS skal genkende den, samt at disken med XP (nuv. master på IDE) fortsat er First Boot Device.
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:35 #11
Jeg skal have XP på SATA'en...
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 00:40 #12
Lyder fornuftigt nok....

Så skal du påregne at ominstallere alle andre programmer på nuv. Master, da alle registreringer til disse og XP jo ligger i reg.databasen på den disk.
Det kan du gøre uden tab af data, der jo ikke berøres af, at div. programmer geninstalleres.
Vil du helgardere mod datatab, kan disse flyttes midlertidig til SATA disken.
Eller du kan vælge at geninstallare programmer på SATA disken og beholde data på IDE disken.
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:43 #13
Det havede jeg også regnet med :) IDE HD'en skal være til backup osv.
Har du prøvet/eller køre du med en SATA HD nu?
Avatar billede b-master Nybegynder
23. juli 2003 - 00:53 #14
Eller hvad med nogle af jer andre...?
Avatar billede kdk Nybegynder
23. juli 2003 - 01:31 #15
Der er umiddelbart ingen problemer med SATA. Jeg har et MSI bundkort og har to diske kørende på det. Personligt syntes jeg ikke der er den helt store performance forbedring. Men det er dejligt med din mindre kabler :) Køb da en SATA om ikke andet kan du prale med den overfor dine venner :) Go sommer