Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:15 Der er 23 kommentarer

alm html spg

jeg vidste ikke lige hvor jeg skulle ligge dette spørgsmål, så lagde det her, da jeg jo allerede har skrevet her en del gange idag... :-)

Jeg har oprettet en alm. form, med et textarea i:

<textarea class="text" rows="20" name="fil" cols="110">

Nogen er ved om det er muligt at ændre tabulator størelsen i textareaet til fx 2, og om det er muligt at sætte en horisontal scroller på?
Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:16 #1
samt farve kode noget af det, for nu at få lidt asp ind i det... ;-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 23:20 #2
til det første kan du bruge css
<textarea class="text" rows="20" name="fil" cols="11" style="font-size:12px;"></textarea>
Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:29 #3
ja det har jeg også fået til at virke, der af class="text".

Det jeg mente var somt sagt om man kunne sætte en scrollbar mere på textareaet så man også kunne scrolle fra vestre mod højre og omvendt...

Samt måske farve kode noget af texten i textareaet på en eller anden forud bestemt måde, fx ved at bestemme at et bestemt ord skal have en bestemt farve i en database...?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. juli 2003 - 23:31 #4
hvis du sætter denne ind får du den horisontale scrollbar:
WRAP="off"
altså:
<textarea WRAP="off" class="text" rows="20" name="fil" cols="110">

kigger lige på det andet, 2 sek.!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
22. juli 2003 - 23:34 #5
<style type="text/css">
.text {
overflow:scroll;
}
</style>
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. juli 2003 - 23:41 #6
hvis det ikke er strengt nødvendigt at tab bliver rettet allerede i textareaet kan du når du henter indholdet af dette benytte:

tekst = rteplace(request.form("fil"),vbTab,"  ")
Så får du her erstattet eventuelle tabulatore med "  ".
Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:41 #7
ok cool nok, noget der ved noget om tabulatoren så, om man kan sætte den i et textarea?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. juli 2003 - 23:41 #8
tekst = replace(request.form("fil"),vbTab,"  ")
Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:51 #9
hmmm er ikke helt med hvor du mener at jeg skal indsætte det...

her er min kode:

<% If mode = "edit_file" Then
  If Request.QueryString("file") = "" Then
    Response.Redirect("" & filnavn & "?action=list_files_edit")
  End If
  If Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" Then
    Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set file = fso.CreateTextFile(Server.MapPath(Request.Querystring("file")), 8)
    file.Write(Request.form("fil"))
    file.close
  End If
  Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set file = fso.OpenTextFile(Server.MapPath(Request.QueryString("file")), 1, 0)
%>
<form method=post action="<%=filnavn%>?file=<%=Request("file")%>&action=edit_file">
<textarea class="text" cols="110" name="fil" rows="20" wrap="off"><%=Server.HTMLencode(file.readall)%></textarea>
<br>
<input type=submit value="Gem"></form>
<%
  file.close
  Set fso = nothing
%>
<% End If %>

Men kom også lige til at tænke på... hvis man nu skriver i textareaet, og trykker på tabulatoren, så skiften den jo focus over på det næste "objekt"... kan man gøre noget ved det, så den sætte en tab istedet?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
22. juli 2003 - 23:53 #10
<% If mode = "edit_file" Then
  If Request.QueryString("file") = "" Then
    Response.Redirect("" & filnavn & "?action=list_files_edit")
  End If
  If Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" Then
    Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set file = fso.CreateTextFile(Server.MapPath(Request.Querystring("file")), 8)
    file.Write(replace(request.form("fil"),vbTab,"  "))
    file.close
  End If
  Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set file = fso.OpenTextFile(Server.MapPath(Request.QueryString("file")), 1, 0)
%>
<form method=post action="<%=filnavn%>?file=<%=Request("file")%>&action=edit_file">
<textarea class="text" cols="110" name="fil" rows="20" wrap="off"><%=Server.HTMLencode(file.readall)%></textarea>
<br>
<input type=submit value="Gem"></form>
<%
  file.close
  Set fso = nothing
%>
<% End If %>

Dit script skal se sådan her ud...

Jeg er lige ved at finde ud af om man kan skrive tab på en eller anden måde...!
Avatar billede desd Nybegynder
22. juli 2003 - 23:56 #11
kanon du, skal du nok få nogle flere points, hvis du vil?
Avatar billede desd Nybegynder
23. juli 2003 - 00:02 #12
hmmm den linie synes jeg ikke rigtigt virker.... har sat det ind som du skrev, men er det samme som før, men stadart tabsize...
Avatar billede ellebaek Nybegynder
23. juli 2003 - 00:04 #13
jeg har fundet et script nu der kan det det skal kunne:
hvis du sætter det ind på den side hvor du har dit textarea, textareaet skal se ud som det i denne kommentar, så skal du ikke bruge det jeg skrev før med replace. Det er et javascript, der tjekker om man trykker på tab knappen, gør man det, kommer der 2 mellemrum i stedet...

<SCRIPT>

function CheckTab(el) {
  if ((document.all) && (9==event.keyCode)) {
    // Cache the selection
    el.selection=document.selection.createRange();
    setTimeout("ProcessTab('" + el.id + "')",0)
  }

function ProcessTab(id) {
  // Insert tab character in place of cached selection
  document.all[id].selection.text="  " //indsætter 2 mellemrum
  // Set the focus
  document.all[id].focus()
}
</SCRIPT>
<TEXTAREA ID=MyTabDemo ONKEYDOWN="CheckTab(this)" ROWS=20 COLS=110 WRAP="off" class="text" name="fil">
</TEXTAREA>
Avatar billede desd Nybegynder
23. juli 2003 - 00:11 #14
hmm sker ikke noget når jeg trykker på tab, andet end hvad der plejer :-( Den skifter stadig focus...
Avatar billede ellebaek Nybegynder
23. juli 2003 - 00:17 #15
prøv lige:
http://ellebaek.dyndns.dk/web/test.htm

du kan ikke kører den direkte du skal have den liggende på en server...
Avatar billede ellebaek Nybegynder
23. juli 2003 - 00:25 #16
slukker min comp nu...

men prøv den over en pws/iis server, der virker det....
Avatar billede desd Nybegynder
23. juli 2003 - 00:27 #17
hmmm virker faktisk også fint ved mig når jeg skriver det i en ny fil.... nok en konflik et sted i asp koden :-( Må jeg kigge på engang imorgen, bliver sq nødt til at smutte i seng nu er :-(

Hvis du gidder må du gerne se om du kan finde ud af noget med at farve kode specifikke ord, fx efter en database hvis det er muligt...?
Altså hvis der fx. står "Hejsa" i textareaet skriver den det med rødt...

Jeg vender tilbage engang imorgen tidlig... takker!
Avatar billede ellebaek Nybegynder
23. juli 2003 - 08:04 #18
det med farve kan ændres på denne måde når du skriver til din fil...

function skiftFarve(strText)
        strTekst = Trim(strText)
        fncTextChange = Replace(strTekst,"hejsa","<font color='red'>hejsa</font>")
    skiftFarve = fncTextChange
End Function

Så ændre du farven med:
indhold = skiftFarve(request.form("fil"))
og indsætter så sådan her bagefter
<% If mode = "edit_file" Then
  If Request.QueryString("file") = "" Then
    Response.Redirect("" & filnavn & "?action=list_files_edit")
  End If
  If Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" Then
    Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
    Set file = fso.CreateTextFile(Server.MapPath(Request.Querystring("file")), 8)
    file.Write(indhold)
    file.close
  End If
  Set fso = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
  Set file = fso.OpenTextFile(Server.MapPath(Request.QueryString("file")), 1, 0)
%>
<form method=post action="<%=filnavn%>?file=<%=Request("file")%>&action=edit_file">
<textarea class="text" cols="110" name="fil" rows="20" wrap="off"><%=Server.HTMLencode(file.readall)%></textarea>
<br>
<input type=submit value="Gem"></form>
<%
  file.close
  Set fso = nothing
%>
<% End If %>
Jeg er desværre ikke tilbage før om en god uges tid, men ellers så søg på google, der kan være nogle der har lavet noget tilsvarende engang herinde...

..Ellebæk!
Avatar billede desd Nybegynder
23. juli 2003 - 09:48 #19
ok fedt nok, jeg har fået det til at virke nu her, men ville nu gerne have det sådan at det ikke var mellemrum tabet biver indsat som, men altså måske at den bare viser tabsize som 2.... for bedre overblik du ved...?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
13. august 2003 - 11:08 #20
skal tabsize være 2 mellemrum, eller 2 tabulatore ??

Det er ikke så svært at ændre på...!
Avatar billede ztyxx Nybegynder
13. august 2003 - 21:37 #21
mon ikke det er tid til at få lukket her?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
13. august 2003 - 22:25 #22
ztyxx---> Hvis det ikke er gået op for dig er vi ikke helt færdige med dette spg...!
Avatar billede ellebaek Nybegynder
08. september 2003 - 21:20 #23
Sker der mere her...?