Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. juli 2003 - 20:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Fejl i harddisk MBR og reg. database

Har brugt en del tid på at løse et problem med min harddisk. En dag jeg kom hjem ville computeren ikke starte. Efter den har skrevet "verifying DMI pool data", går den i sort.

Efter en del søgen på google fandt jeg frem til at det kunne være min master boot record den var gal med, da en fejl der typisk ville resultere i at den stopper efter "verifying DMI pool data". Jeg har også prøvet at koble min harddisk på min lillebrors computer(som slave), og der virker den fint, bare ikke når man booter på den(har også prøvet hans HD på min comp, virker uden problemer).
Efter lidt mere søgning finder jeg ud af at det burde kunne fikses ved at skrive FIXMBR i genoprettelses konsollen(sjovt nok). Jeg har været inde i genoprettelseskonsollen før(kommer lige i tvivl om det hedder genoprettelseskonsol), men af en eller anden underlig grund vil den nu ikke lade mig komme ind. Efter jeg trykker 1 for at vælge partition, melder den nu fejl i registreringsdatabasen(blå skærm). Så nu skal jeg altså have rettet fejlen(e) i reg. databasen først, men hvordan gør jeg lige det?

Har endnu en gang brugt google(som er min trofaste ven) til at finde ud af at jeg skal bruge systemgendannelse for at rette fejl i reg. databasen, men.. Så vidt jeg kan regne ud skal man først lige ha' startet windows før man kan køre systemgendannelse. Smart som jeg er prøver jeg så at køre systemgendannelse fra min lillebrors computer, men uden held, den vil kun gendanne fra disken den booter på.

Findes der et lille program lignende 'scanreg' funktionen?
Eller er der en anden smart løsning på mit problem?
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 21:15 #1
http://soreno.dk/files/freedos.zip
Hent den her fil, lav en bootdiskette ud fra den, boot op på disketten, i prompten skriver du Fdisk/mbr.
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. juli 2003 - 22:12 #2
Min harddisk kører med NFTS filsystemet, vil det skabe problemer? Kan umiddelbart ikke lige få det til at fungere. Stadig sort skærm :/
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 22:15 #3
Så prøv at boote på din XP CD, spring første tilbud om repair over, og vælg nyinstallation, så får du en chance mere til at vælge Repair, den tager du.
Servicepacks og opdateringer forsvinder, samt du skal måske geninstallere visse programmer.
Avatar billede spunk13 Nybegynder
22. juli 2003 - 22:31 #4
Jeg tror jeg vælger at geninstallere det hele. Har fået taget backup på nogle CD'er. Håber det kan hjælpe..
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 22:38 #5
Så tror jeg du skal prøve med bootdisketten at køre en fuld Fdisk og format.
den kan desværre ikke bruges til at installere fra, da den er lavet i Freedos.
Held og lykke med det, meld lige tilbage når det virker.*S*
Avatar billede halifax Nybegynder
22. juli 2003 - 23:35 #6
Kan dette mon hjælpe inden du går igang med at geninstallere.

Fixmbr i XP

Boot op på Windows XP CD'en > Tryk på 'R' (Repair) > Tryk på 'C' (Console) > Vælg WinNT installationen (F.eks. 1) - Skriv dit password, og tryk på <ENTER>
Nu står der så C:\WINNT>
Brug så kommandoen 'Fixmbr' og derefter 'Fixboot'.

Kilde:  http://www.eksperten.dk/spm/291181
Avatar billede fromsej Praktikant
22. juli 2003 - 23:37 #7
Halifax>>Ser rigtigt ud, nok bedre end mit forslag.*S*
Avatar billede spunk13 Nybegynder
23. juli 2003 - 10:54 #8
Jeg kan jo ikke komme ind i consollen da det resulterer i en fejl. Prøvede at formatere, det kunne den da også ind til den skulle til at skrive til startsektoren. "Den første NTFS-startsektor er ikke skrivbar", efterfulgt af "Den anden NTFS-startsektor er ikke skrivbar". Kan heller ikke bruge fdisk, da den siger at der ikke er fundet nogen partition. Det er ser ud til at jeg må frem med lommedrengen og investere i en ny harddisk.
Point?
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 11:03 #9
Det er for tidligt at give op, hvilken Harddisk er det, navn og type?
Der findes tools der måske kan redde den.
Hvis det er en Maxtor er der Maxblast:
http://maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm
IBM:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm - IBM Drive fitness test.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2003 - 12:46 #10
Hvis du alligevel vil formatere = slette alt, så prøv først med Killdisk, der sletter alt, også partitioner, så du forhåbentlig kan køre en ny installation
www.killdisk.com
Avatar billede brujo Nybegynder
23. juli 2003 - 14:51 #11
Det lyder som om det er registreringsdatabasen der er problemet, ikke harddisken. Du kan evt. prøve at køre en Scandisk når du har den i din bror's pc. Hvis det ikke hjælper skal du have fat på Winternals Administrator pak 3´- se www.winternals.com.
Du kan måske finde den andre steder (:-))
Avatar billede spunk13 Nybegynder
23. juli 2003 - 16:20 #12
Har kørt checkdisk på min brors computer, den melder >uoprettelig< fejl :/
Det er en IBM harddisk, der står 41.0 GB på den, ikke noget GXP nummer så vidt jeg kan se.
Avatar billede fromsej Praktikant
23. juli 2003 - 16:47 #13
Så prøv drive fitness test, men så vidt jeg husker mister du alt på disken.
Avatar billede spunk13 Nybegynder
23. juli 2003 - 18:30 #14
Det har jeg gjort og det ser lovende ud. Er ved at formatere via. XP CD'en nu. Hvis det fortsætter uden fejl løber fromsej af med pointene :)

Har allerede bestilt en ny harddisk. Vi manglede alligevel en da min lillebror's harddisk kun er på 2 GB, så han får min som jeg er ved at formatere og jeg får den nye jeg har bestilt.
Avatar billede spunk13 Nybegynder
24. juli 2003 - 00:52 #15
Så, nu virker l*rtet :) fromsej kast et svar, det var den der IBM Drive Fitness Test der fiksede det..
Avatar billede fromsej Praktikant
24. juli 2003 - 08:55 #16
Så gerne.*S*
Avatar billede spunk13 Nybegynder
27. september 2003 - 17:45 #17
Det sjove er at den så er gået ned efter nogle dages brug.. *holder sig fra IBM for fremtiden*

Den er skrottet, og der er ikke brug for den mere :)
Avatar billede fromsej Praktikant
27. september 2003 - 18:54 #18
Tak for point.
Så må du hellere lade være med at give din lillebror disken.*S*