Avatar billede genixdk Nybegynder
22. juli 2003 - 16:12 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Hvilket Linux?

Jeg vil til at rode lidt med linux og den forunderlige verden af open-source. Er selv stor "fan" af PHPnuke. Og vil nu kaste mig ud i Linux verdenen.

Hvad vil i foreslå til denne gamle PC jeg har indkøbt:

AMD k6 233
32 Ram
2,8 GB HD
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2003 - 16:14 #1
Avatar billede the-ref Nybegynder
22. juli 2003 - 16:16 #2
www.freebsd.org

enough said ;-)
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. juli 2003 - 16:18 #3
Det kan jeg da ikke installere som fast software kan jeg det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2003 - 16:19 #4
knoppix - jo
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2003 - 16:20 #5
>3 år gammel Linux version. Any distribution.
Avatar billede eriz Nybegynder
22. juli 2003 - 16:22 #6
Debian kunne også bruges.. måske Slackware
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. juli 2003 - 17:04 #7
Ja, tja Slackware har jeg prøvet live versionen. Men den ville ikke finde mit keyboard... Så er man sq rimelig lost...
Har overvejet den der knoppix. Hvis altså den kunne installeres på harddisken. NOgen steder man kan købe den? Er der nogen der er mere brugervenlige end andre..? Slackware har jeg hørt er rimelig nørdet...
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. juli 2003 - 17:20 #8
Knoppix gå¨r ikke. Det kan min maskine ikke klarer. Den kræver min 3 GB harddisk og 128ram plus en 300+ mhz processer
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2003 - 17:32 #9
Måske Redhat 5.2 eller 6.2 - jeg har selv kørt 5.2 på
66 MHz & 24 MB RAM for nogle år siden.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2003 - 17:42 #10
Det er nok på grænsen med den maskine du har "indkøbt" (du har vel ikke
givet mere end 25 kr *g*). Men da knoppix blot kan downloades og
brændes på en CD er det nemt at prøve.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2003 - 17:44 #11
Avatar billede genixdk Nybegynder
22. juli 2003 - 18:17 #12
Nej jeg tror faktisk jeg gav 200kr, af ren venlighed... Lorte maskine, men som sagt er det kun som legetøj... for at se hvordan det hele kom til at kører med linux...
Avatar billede gentoobox Nybegynder
23. juli 2003 - 19:44 #13
Du skal nok ikke regne med at køre noget grafisk på den maskine, men du kan nemt køre en lille HTTP server :)

Jeg ville have sagt Gentoo Linux hvis du havde en større maskine, men når den kun har 32 mb ram så vil det tage en evighed.

Knoppix er lavet som live-cd, dvs at du kan køre distoen direkte fra cd´en.
der findes et program på cd´en der kan kopire knoppix ned på harddisken og lave den bootable.

FreeBSD er et rigtigt godt styresystem, det har både pakke system og så slipper du for alle de programmer der ellers plejer at følge med distroer.
jeg har valgt FreeBSD 4.7 til min FreeBSD-mango server. (der findes 5.0 og 5.1 af freebsd)
Slackware er også en god distro, jeg er ikke meget for de patches de har lavet rundt omkring, men det kan måske være du kan bruge dem. :)
Debian kræver heller ikke så meget, du skal bare fravælge alt grafisk.
Redhat 8.0 er ikke lavet til så små maskiner
Mandrake 9.0 / 9.1 er ikke lavet til så små maskiner.
du kunne måske køre med turbolinux, men det er ikke ret kendt og det er svært at håndtere det. (dårligt opbygget)

det skal forresten lige siges at FreeBSD ikke er af Linux typen, men BSD typen.
Linux og BSD er 2 forskellige styresystemer, og BSD er generelt den sværeste, men man lære det hurtigt.

håber at du finder lige den distro der passer til dig.
selvom der ikke er meget forskel på de forskellige distro´er udover kernelen.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2003 - 20:23 #14
Enten skal der virkeligt customizes - altså ny base system og så kun
installere få udvalgte programmer.

Eller så skal der vælges noget gammelt.

Redhat 6.2 kan stadig downloades fra:
  http://ftp.redhat.com/pub/redhat/linux/6.2/en/iso/i386/
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juli 2003 - 20:39 #15
...eller også skal der købes lidt mere RAM og en lidt større
harddisk. Begge er sådan lidt i underskud hvis du regner
med at bruge XWindows (den grafiske grænseflade)
Avatar billede gentoobox Nybegynder
23. juli 2003 - 20:42 #16
erikjacobsen - det er udelukket at han kan bruge X.
arne_v - risikoen ved at installere en gammel version af et styresystem er at der kan være sikkerheds huller over alt.
der er mange scriptkiddies der bare venter på at en eller anden person installere et gammelt OS som de kan lege med.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. juli 2003 - 20:47 #17
Selvfølgelig kan han bruge X.

Jeg kunne starte X på den 66 MHz 24 MB maskine.

Det gik ikke hurtigt, men det kunne lige bruges til små X ting.

Ja - der er nok en del huller i sådan en gammel version.

Men det er der formentlig også i en ny version.

Hvis man skal have maskinen på internettet, så skal man være uptodate
med patche.

Hvis ikke maskinen skal på internettet så gør det ikke så meget.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
23. juli 2003 - 22:25 #18
I gaaaamle dage kørte jeg X på en 8 MB maskine, vistnok kun
med twm. Det kan anbefales med lidt mere ;))
Avatar billede eriz Nybegynder
23. juli 2003 - 23:18 #19
Kørte engang Redhat 6.0 på en 100mhz 24mb EDO, så det er ikke umuligt
Avatar billede genixdk Nybegynder
24. juli 2003 - 15:14 #20
Hmm, kan fornemme på det hele at en 233 mhz computer og linux med en grafiksbrugerfade ikke er noget der er helt godt. Hvad vil i anbefale af PC? (Det skal som sagt ikke være en monster maskine, kun til at teste hvordan linux køre osv.) om det er værd at skifte sit Windows 2000 ud eller hvad
Avatar billede webcreator Nybegynder
24. juli 2003 - 15:18 #21
Linux er jo kendt for, at kunne køre på relativt små maskiner. Men med 233 Mhz og kun 32 MB Ram, skal du ikke regne med de store effekter under X (den grafiske brugerflade). Personligt er jeg mest til Knoppix (http://www.knoppix.com). Og med den rette, "lette" brugerflade, skulle du nok få meget sjov ud af din maskine. Jeg kan bla. anbefale BlackBox.

Knoppix kan installere efter boot på CD'en, ved at skrive flg. i en konsol :
knx-hdinstall
Avatar billede webcreator Nybegynder
24. juli 2003 - 15:20 #22
I øvrigt kan jeg se, at der er nogle som foreslår Debian. Problemet med Debain er manglen på autodetection af hardware - så hvis du er begynder, så hold dig fra den distribution. I øvrigt er det Debian der ligger bag knoppix. Forskellen er så bare, at der i knoppix er inkluderet autodetection af din hardware. Smart ! :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
24. juli 2003 - 15:23 #23
Genixdk > Tja, 500 Mhz og 128 MB Ram havde nok været et bedre grundlag. Men prøv du bare at hente Knoppix og installere den. Det kan der ikke ske noget ved :)

Du kan højst blive glad for systemet.

Om det er værd at skifte win2000 ud med linux ? Jo, bestemt ! Men ikke for en begynder. Du vil sikkert blive irriteret over nogle småting i starten, der hurtigt kan få dig til at skifte tilbage. Det er derfor en god ide, at have en windows-maskine ved siden af. Du kan evt. overveje, at køre dual-boot-system, hvor du har både Windows og Linux installere på samme maskine.
Avatar billede genixdk Nybegynder
24. juli 2003 - 16:21 #24
kan linux selv lave en anden partion til Dualboot eller skal man selv til at rode med det?
Avatar billede gentoobox Nybegynder
24. juli 2003 - 23:13 #25
arne_v - ja, han kan køre X.
men det går........ meget...... langsomt.
og han skal nok ikke installere KDE eller Gnome.
det bliver nok en *box eller WM.

webcreator - Jeg ville hellere anbefale Fluxbox, det er en forbedret version af Blackbox.
porgrammer og dockapps fra blackbox kan køre under fluxbox. (det gælder næsten alle *box)

genixdk - Ja, linux kan lave en partition hvor du installere Linux.
og Windows har lavet en anden partition hvor dem ligger.
og linux kan nemt automatisk selv finde ud af at der også er et windows installeret og selv lave dualboot.

du skal installere Windows først, og linux bagefter. - ellers virker det ikke.
Avatar billede webcreator Nybegynder
24. juli 2003 - 23:15 #26
GentooBox > Det var faktisk min mening at nævne flux - kunne bare ikke huske navnet :)
Avatar billede gentoobox Nybegynder
24. juli 2003 - 23:31 #27
webcreator
- kender det godt ;)
Jeg elsker *Box. - jeg vil aldrig bruge andet.
(ditto Gentoo eller andet meta-linux)
Avatar billede gentoobox Nybegynder
24. juli 2003 - 23:39 #28
genixdk - forresten:
Din server maskine er helt fil til et server formål.
der behøves ikke større maskine hvis det kun er til studering. - hvis du gerne vil prøve linux som desktop OS, så kan du bare installere det på din rigtige maskine.
Avatar billede genixdk Nybegynder
25. juli 2003 - 17:26 #29
Så er er Knoppix indkøbt... (jeg ved man kan downloade det) men da jeg ikke er i nærheden af en ADSL forbindelse er det billigere at købe det på nettet) tror jeg kom af med 40 kr alt incl) Jeg købte den danske version Dappix, så jeg skriver lige når jeg har fået testet maskinen hvis nogen skulle have lidt interresse :D Tak for hjælpen gutter