Avatar billede matric Nybegynder
22. juli 2003 - 12:53 Der er 1 kommentar

Valg af CMS

Jeg leder efter et open source CMS, som jeg i fremtiden kan basere mine hjemmesider på.

Jeg leder efter et forholdvis simpelt system, hvor det er nemt at styre desinget via skabeloner. Det skal kunne bruges til at lave små 5-10 siders hjemmsider uden nogen større funktionalitet andet end den informative, men også til større websites med ikke-standard funktionaliteter som gerne skulle kunne tilføres med php.

Desuden vil jeg 100% selv kunne styre HTML-outputtet mens RTE/WYSIWYG-editoren skal generere html efter W3C's webstandarder.

Jeg har prøvet en del forskellige, som jeg blandt andet har fundet på cmsinfo.org, men har ikke fundet nogen som helt passer til mine behov.

Typo3 er det cms jeg hælder mest til. Det har rigtig mange gode funktionaliteter og er generelt meget brugervenligt. Men når det kommer til skabeloner og typoscript bliver det for avanceret. Desuden føler jeg ikke at jeg har 100% kontrol over HTML-outputtet.

Til dem der har erfaringer med Typo3: Kan det betale sig for mig at sætte mig bedre ind i Typo3? Er det værd at bruge tid på at lære typoscript og er det muligt selv helt at styre HTML-outputtet?

Blandt de andre CMS'er jeg har kigget på er OpenCMS. Det ser rigtig godt ud, men er desværre baseret på java/jsp. Er der nogen der kan anbefale OpenCMS?

Desuden har jeg kigget på Xoops, phpWebSite, PHPNuke, PostNUKE og Plone. De er ikke lige hvad jeg leder efter.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at vælge et CMS?
Avatar billede je79ayps Novice
22. juli 2003 - 13:54 #1
Link jeg fandt forleden: http://www.e107.org.