Avatar billede florint Nybegynder
22. juli 2003 - 11:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Helt ny nybegynder

Hej
Jeg er helt nybender udi asp. Følgende kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan man gør:
Istedet for, når man skifter sider på et websted at der står www.etellerandet.dk/dinside.asp, hvordan bruger man så den mulighed hvor der kommer til at stå www.etellerandet.dk&id=26 og så videre...Hvad gør man ?
Ikke for avanceret en forklaring - jeg er kun ved at lære.
på forhånd tak - jeg håber i forstår spørgsmålet, det er lidt kringlet og forklare.
Avatar billede medions Nybegynder
22. juli 2003 - 11:25 #1
Du kan fx. gøre det sådan her:

<%
  id = Request.QueryString("id")

  If id = "" Then
%>
  her er den første tekst!
  <a href="<%= Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME") %>?id=26">gå videre til næste side</a>
<%
  ElseIf id = 26 Then
%>
  her er en anden tekst!
<%
  End If
%>

//>Rune
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
22. juli 2003 - 11:27 #2
www.etellerandet.dk/dinside.asp er et kald til en fil uden tilførte variabler.
www.etellerandet.dk/dinside.asp?id=26 er et kald til en fil med følgende variabel medsendt: id=26
asp filen er så sat til at reagere forskelligt afhængigt af hvilken variabel den modtager, og hvilken værdi variablen har.
Du kan også sagtens kalde en fil med ?id=26 uden der sker noget, hvis ikke den information siger koden noget.
Det er det man forstår ved en dynamisk side. At den kan reagere på brugerinput.
Avatar billede webman Nybegynder
22. juli 2003 - 11:29 #3
det hedder www.etellerandet.dk?id=26 og id=26 delen hedder en querystring og den kan man hente værdien af fra scriptet ved at skrive request.querystring("id) her returnere det værdien af det id bliver sat til i adresse linjen.

Hvis siden baserer sit indhold på hvilken værdi id er. Ja så skifter indholdet jo når id skifter. Jeg gætter på at det id her reffererer til et id i en database, det er en sårbarhed. Generelt bør man erstatte den slags med andre ord, da det vil kunne give en hacker gode idéer.

lige for at lave en stump kode der illustrerer:

<%
id = request.querystring("id")

select case id
  case else : %> Velkommen til ### hjemmeside <%
  case 1 : %>Bla Bla <%
  case 2 : %> Mere bla... <%
  case 3 : %> Rigtig meget mere bla... <%
end select
%>
Avatar billede florint Nybegynder
22. juli 2003 - 11:41 #4
Hej,
Tak for alle de fine svar. Det får mig til at tænke på om jeg kan bruge en skabelon eks default.asp og så sætte følgende kode ind til at kalde forskellige tekstfiler:
<%
id = request.querystring("id")

select case id
  case else : %>default.asp<%
  case 1 : %>26.asp<%
  case 2 : %>27.asp<%
  case 3 : %>28.asp<%
end select
%>
og så vil de link der fører den besøgende rundt på siden skulle laves som http://www.etellerandet.dk?id=1 , som så fører til 26.asp ?

Har jeg forstået det korrekt ?
Avatar billede medions Nybegynder
22. juli 2003 - 11:43 #5
<%
id = request.querystring("id")

select case id
  case else : Server.Execute("default.asp")
  case 1 : Server.Execute("26.asp")
  case 2 : Server.Execute("27.asp")
  case 3 : Server.Execute("28.asp")
end select
%>

//>Rune
Avatar billede florint Nybegynder
22. juli 2003 - 12:09 #6
Ok...men det gik ikke helt som forventet :-)
Microsoft VBScript compilation error '800a03f6'

Expected 'End'

/index.asp, line 93

case 1 : Server.Execute("kober.asp")
^
Skal der defineres et eller andet i starten af siden eller skal selve koden ligge før noget html ?
Avatar billede medions Nybegynder
22. juli 2003 - 12:37 #7
<%
id = CInt(request.querystring("id"))

select case id
  case 1 : Server.Execute("26.asp")
  case 2 : Server.Execute("27.asp")
  case 3 : Server.Execute("28.asp")
  case else : Server.Execute("default.asp")
end select
%>

Prøv lige sådan.

//>Rune
Avatar billede florint Nybegynder
22. juli 2003 - 14:18 #8
Hej Rune,
Desværre...:-)
Der skete godt nok noget nu - men den loadede ALLE de asp sider jeg har liggende i roden.
Det kan selvfølgelig være den måde jeg har lavet skabelonen, ved at include en del menuer, teksbokse m.v. der gør at den bliver forvirret.?
mvh.
P.S. Jeg har nok og arbejde videre med et stykke tid, så her er point for din hjælp. I andre Takkker mange gange også men i har kun lagt kommentarer og dem kan jeg desv. ikke give point.
Avatar billede medions Nybegynder
22. juli 2003 - 14:20 #9
Fair nok!
Thx 4 Poinz

//>Rune