Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 09:01 Der er 33 kommentarer og
5 løsninger

Vurder denne side: (frisør side)

Hej Folkens,
gider i tage et konstruktivt kig på denne side:

http://www.damgaard-olsen.dk/young/

Den er ikke helt færdig, men bare for at vide om der er nogle slemme fejl som bør ændres...
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 09:07 #1
Hmmm... den ville være godt til et andet formål: En café eller en kaffebutik. Jeg er ikke vild med farverne til en frisør og jeg bryder mig ikke om de tykke stiplede linier, der kommer omkring indholdet...
Avatar billede miss-g Seniormester
22. juli 2003 - 09:14 #2
Forsiden: Young - skal vel stå lige nede under logoet?

Og så kan det nok laves pænere - kanterne er jo dårlige....

Og farverne er jeg heller ikke vild med. Minder også mig om kaffe eller chokolade.

SE hvilke farver tøj og mode har:
http://www.sho.dk/toejogmode/
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 09:15 #3
Farverne kan der ikke røres ved, det er nemlig de farver som bruges i biksens logo... :o)

Mener du de striplede linier yderst eller inde omkring indholdet?
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 09:21 #4
Det er nok de inderste, der generer mig. De er for kraftige i forhold til indholdet.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 09:32 #5
De er fjernet!
Logoet kan godt pudses lidt, men helst ikke for meget!
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 09:41 #6
Hvis det bare er et "visitkort" på nettet synes jeg den er alt for stor - det er en stor brun kasse med minimalt indhold på undersiderne. Den kan snildt gøres mindre. Det ser næsten mere "rigtigt" ud hvis jeg maser mit browservindue sammen oppe i hjørnet af min skærm, dog er logoet stadig for stort.

Jeg synes også sagtens der kan gøres mere ud af menuen - det er jo en lille side uden meget "tungt" indhold, så kan der vel godt sættes lidt spræl på?

Jeg ved ikke helt om jeg tænker "young" når jeg ser farvevalget på siden (men jeg er nu heller ikke helt med på moden).

Håber du kan bruge kritikken, den er ment konstruktivt :)

mvh mat
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 09:45 #7
MAT: Young har ikke noget med Ung at gøre! Ejeren hedder Young (asiater) :o)

Men synse du logo skal være mindre?
Og evt rammen omkring skal presses mere sammen om indholdet?

Hvordan skal menuen så være?
Jeg kan godt lide det enkelte... Tænker du evt nogle roll-over buttons?
Eller noget dhtml osv...
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 09:58 #8
hehe ok min fejl :)

Jep jeg synes rammen (det lysebrune område) bør være mindre (klemmes mere, sammen om indholdet).

Men hensyn til menuen kunne man jo finde på en masse ting, men rollOver buttons er en ok ide. Eller bare lade dem skifte farve hvis du gerne vil holde det helt simpelt (det er nok mest underline jeg opponerer lidt imod)
Avatar billede mjohansen Nybegynder
22. juli 2003 - 10:06 #9
Logo og HAIR kunne trænge til en gang antialiasing.
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 10:09 #10
mjohansen: Jeg har lavet logo i GIF, så jeg kan bruge transperent baggrund, antialiasing, kommer jo til at få logoet til at fylder lidt mere...
Men jeg må jo give det et try... (pst.. hvordan laver jeg lige antialiasing, evt i Adobe Photoshop, da jeg har det program installeret) :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 10:12 #11
Så er siden blevet lidt smallere om hofterne! :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 10:15 #12
Så blev linkene også lige ændret lidt...
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 10:51 #13
Joeh det kan jeg bedre lide - men hvad med at lave logoet som et "vandmærke" på undersiderne (men tonet helt ned), bare for at give siden lidt mere fylde?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 11:02 #14
Har overvejet det med vandmærke, men det er bare svært at lave som et gif!
Og det skal helst være GIF, da det skal være transparent...
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 11:06 #15
hvorfor, du skal da bare give det en meget lysere brun farve?
Avatar billede xtracon Nybegynder
22. juli 2003 - 11:09 #16
Jeg synes totalt der mangler det som en frisør sælger:

1) Frisure eksempler + evt. priser
2) Føling af miljøet for salonen - interne og eksterne billeder - der skal vel sælges også en oplevelse.

Jeg ved det ikke var det som du spurgte om - men det er vel meget releavnt !?
mvh
XtraCon
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 11:14 #17
XtraCon: Du har ret, det kommer også senere, dette er blot for at lave et oplæg til siden, ting som priser, produkter, forskellige klipninger osv... Kommmer senere! :o)
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 11:27 #18
En anelse for simpel til min smag... kunne godt bruger lide andre farver, selvom du nægter det, hehe...

Men jeg har altså ondt af den forside... så her "http://www.fluse.dk/stuff/logo.png"... Den er pæn og glat, og fylder 2.26kb... kunne ikke lige hitte ud af hvad for en font du har brugt og rette den også, men du kan fange mig på msnm hvis det er, på: fluse@sol.dk

Lige et par ting... GIF er ikke et billedformat der kan andbefales, ikke fordi det er dårligt, men fordi det kræver licens... ja, og hvis du ikke har det, så er det pirat brug... godt så...
Brug nu PNG-8 eller 24, det er freesouce, og kan 100% det samme som Gif (undtagen animationer), bare husk at hvis du bruger transparency SKAL det være Png-8.

Mvh
Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 11:35 #19
UPS... kom lige til at åbne den i Mozilla... den er altså ikke god!!!
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 11:38 #20
Fluse: Har lavet følgende billede i png: http://www.damgaard-olsen.dk/young/logo.png

Men det ser ikke rigtigt ud... :o(

Er det fordi jeg ikke har lavet det i png-8?

Det er 8-bit channel, hvilket jeg formoder er png-8
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 11:44 #21
IE kan sjovt nok ikke finde ud af Transparency i Png-24 (hviklet er latterligt faktisk, da PNG er lavet af, TADAAA Microsoft. hehe)

Hvis jeg åber billedet (som du jo har ændret på, FY) i mozilla virker din transparency... altså du har gemt i png-24. transparency SKAL være Png-8 da det er et 99.9% Rip af GIF formatet og virker i alle browsere (selv med transparency)...

Men! HVORFOR??? Vil du have den lede transparency?????? det smadre en hver form for kvalitet af billeder at bruge det og gavner INTET... jo, du kan ændre BG farve når du vil, men ærlig talt... det kan man bare gøre i sin PSD(photoshop fil) på ca. 30sec og så har man stadig 100% god Kval.
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 11:45 #22
Kan jeg ikke lige Fange dig på MSNM eller ICQ? det er noget nemmere IMHO
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 11:53 #23
det burde så sådan her ud "http://www.fluse.dk/stuff/screndump.png"...
igen "rough edges"...
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 12:02 #24
fluse > mon ikke gif´s lavet i photoshop er under licens?
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
22. juli 2003 - 12:07 #25
Ligner en katastrofe i Mozilla - Hvorfor laver du ikke ordentlig kode, så den kan ses af alle. Du skilter ligefrem med dit valg af kodesjusk: " Denne side vises bedst med Internet Explorer"
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 12:13 #26
Mat, jeg skal se om jeg kan finde licenc betingelserne på Gif... men jeg kan dæsvære ikke lige huske hvor det er de er. hehe
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 12:24 #27
Fluse: Du kan fange mig på icq: 33844266

Skyttegaard: Jeg ved min side sucker i Mozilla, og jo det skal jo gerne ende i kode som kan ses af alle browsere...
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 12:46 #28
fluse > Der er den her artikel: http://www.cloanto.com/users/mcb/19950127giflzw.html - men den er heller ikke helt gennemsigtig:

"The substance of the matter however has not changed much since 1995: Unisys is not asking for any licenses in relation to GIF data files, but only for software implementing the LZW algorithm."

- det læser jeg som: Du skal have en licens hvis du udvikler software, der bruger LZW-algoritmen til at komprimere grafik.

men efterfølgende skriver de:

"Most commercial applications that create GIF files already have a GIF/LZW license from Unisys, so users and webmasters creating GIF files with these programs do not need to worry about getting a separate license."

- det er her jeg refererer til Adobe Photoshop, men jeg læser det også som en selvmodsigelse?

Btw, er patentet lige løbet ud i USA, det er stadig gældende i visse europæiske lande (om danmark er herunder ved jeg ikke, men det er de nok) og her udløber patentet næste år, såvidt jeg har forstået?

http://burnallgifs.org/

(kildekritik er en selvfølge, men det var bare noget jeg lige faldt over :)

mvh mat
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 13:08 #29
Ja du har ret mat... Det er lidt et problem at man ikke kan finde noget klar info om det. hehe. en af mine venner viste mig dog en side for laaaaang tid siden (2~3 år eller mer) hvor man det var forklaret rigtigt godt. desvære er min hukommelse ikke sååå god.

Så vidt jeg husker, så kan man endten ha et program der har licens, eller oxo skal man ha en seperat licens. Dvs. at operare du fra et pirat program ville du, teknisk set, skulle ha en licens.

Grunden til at jeg overhovedet pointere det her med Gif er... at hvis du sidder som lille selvlært websmed og laver et par sider og får penge for det, så burde man måske nok tænke over det en ekstra gang. (ISÆR med pirat programmer som mange jo bruger, eller med studie licenser)
det er jo i sig selv en anelse latterligt, fordi så bryder man jo bare nogle andres Copyrights. dog med den forskel et du skilter ikke offenlight med man bruger en piratcopi, og det gør man jo faktisk hvis man lægger en gif på en side (selvom de jo ikke kan se om du har et program med licens eller ej)... det er noget rod.

Ikke at jeg tror er Unisys/compuserve vil komme og sagsøge alle og enhver med et par gif'er... men de kunne hvis de ville(i MANGE tilfælde ihvertfald)...

Uandset hvad er det unødigt, man kan jo bare gruge PNG til alt hvad man nårmalt bruger Gif til. med undtagelse af animationer, og så bare vente på at den patent udløber.

Fluse
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 13:18 #30
Hvad siger i så nu?

Og tjeck lige siden i Mozilla? :o)
Avatar billede mat Nybegynder
22. juli 2003 - 13:19 #31
fluse > problemet med PNG er bare at det ikke understøtter animation (som selvfølgelig ikke er relevant her) - men ok, gif-animationer er alligevel kiksede :)

(og nu holder jeg op med at forurene din tråd jakobdo - undskyld)
Avatar billede fluse Nybegynder
22. juli 2003 - 13:22 #32
MEGET bedere i Mozilla nu... stadig et problem med den ene ramme. hehe

stadig lidt pixelering på logoet :|
Avatar billede willsonn Nybegynder
22. juli 2003 - 13:29 #33
Burde baggrundsfarven i de to logoer (H'et og Young) ikke være den samme som resten af baggunden har?
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. juli 2003 - 13:36 #34
Jo, det burde baggrunden være! :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2003 - 08:49 #35
Kan jeg få en ny vurdering af min side?

Koden er HTML4! :o)
Så nu er den ens i Mozilla og IE6! (dog vil den striplede linie stadig være solid i IE5) :o)
Avatar billede mat Nybegynder
24. juli 2003 - 09:05 #36
Det er meget bedre :)

Nu er det eneste jeg har en lille indvending mod de "LINKS" angivelser, der står i hver side af menuen. Jeg synes de er overflødige.

ellers er det nydeligt, meget bedre end i starten :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2003 - 09:10 #37
Takker! :o)
Avatar billede jakobdo Ekspert
24. juli 2003 - 09:12 #38
Så er links fjernet!
Så kan i vel snart ikke sætte fingeren på mere! :o)

Et lille spørgsmål, jeg kan kører min side igennem validator.w3.org, men min CSS siger fejl i scroll-3dlight-color og resten af scroll propeties...

Er det ikke god kodning at bruge scroll?