Avatar billede brokkehoved Nybegynder
21. juli 2003 - 21:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Forbind 2 PCér med hinanden

Hejsa.

Jeg har en PC med Win 2000 dk (incl. SP1) installeret, og skal have den med et sted hen i morgen, hvor der er en PC med win 2000 dk (incl. SP4, tror jeg nok) også.

Hvordan får jeg forbundet de 2 PCér med hinanden, for at kunne overføre filer imellem hinanden, på den bedste måde?

Der er netværkskort i dem begge, og de har også begge to USB-stik.

Hvad kræver den mindste/letteste opsætning?
Jeg har IKKE administrator-rettigheder til den anden PC, den hvor jeg skal kopiere filerne fra.
Avatar billede jonniboy Nybegynder
21. juli 2003 - 21:13 #1
det letteste ville nok være at tage et krydset kabel og så sætte dem sammen, det eneste det kræver er at tjekke IP.
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
21. juli 2003 - 21:36 #2
Et krydset kabel har jeg allerede, så langt så godt.

"Tjekke IP"??? Præcist hvordan gør jeg det?
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 21:36 #3
mht administratorrettigheder på den anden maskine:
Så kan du få problemer med at få lov til at oprette de nødvendige shares. Så du må må lige høre på forhånd om de er oprettet.

IP-adresser: Hvis I ikke kan finde ud af det med IP-adresser så kunne I installere netbeui-protokollen på makinerne også.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 21:38 #4
I kør: skriv cmd og tryk enter.
skriv nu
IPconfig /all
Avatar billede jonniboy Nybegynder
21. juli 2003 - 21:38 #5
du skal bare sætte de to maskiner til at kunne se hinanden, ved at sætte IP'en på maskine 1. på f.ers 10.0.0.1 og på maskine 2 skal IP være 10.0.0.2, så burde de kunne se hinanden
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
21. juli 2003 - 22:11 #6
Hmmm... er ikke helt sikker på, at det lykkes med de forklaringer... Tror at jeg behøver en mere udførlig forklaring, da jeg skal slæbe min PC igennem byen, sætte den til og hjem igen.
Så jeg vil gerne være lidt mere sikker...

ALtså:
-->nmh:
I kør: skriv cmd og tryk enter.
skriv nu
IPconfig /all
Men skal jeg ikke share nogle mapper?

og/eller:

-->jonniboy:
Sætte IP'en på maskine 1. på f.ers 10.0.0.1 og på maskine 2 skal IP være 10.0.0.2, så burde de kunne se hinanden.
Sætte IP'en hvor? I "kør" komandoen? Eller?

Husk lige, at jeg er totalt novice på dette område, og overhovedet intet kender til det.
Avatar billede c-holst Novice
21. juli 2003 - 22:28 #7
et alternativ, der er nemt at have med at gøre

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det hurtigere at overføre fra parallelport til parallelport, frem for at bruge com-port til com-port, hvilket kun giver 112kbit, hvilket groft set svarer til en ISDN-forbindelse.

Her er et par links til hvordan du sætter sådan noget op:

http://www.wown.com/j_helmig/dccmain.htm

http://www.lpt.com/windowsnetworking/regusers/w2kdcc9x.htm
Avatar billede jonniboy Nybegynder
21. juli 2003 - 22:32 #8
jeg mener det er "kontrolpanel-netværkforbindelser-højreklik på LAN-forbindelsen og tryk på egenskaber-tryk på TCP/IP-egenskaber for TCP/IP-indtast IP", det gøres så på begge maskiner.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 22:37 #9
Jo du skal share nogle mapper. Det med IPconfig er kun for at se hvilken IPadresse maskinen har.

IP-adresse: Tryk på start menuen.
Højreklik på netværksteder
Vælg genskaber
Højreklik på Lan-forbindelse og vælg egenskaber.
Marker Internetprotokol
Vælg egenskaber
Nu kan du Indtaste IP-adressen: Vælg f.eks. 192.168.0.10 til den ene og 192.168.0.20 til den anden.
Subnetmaske skal være 255.255.255.0
Gateway og DNS tror jeg ikke I behøver at udfylde.
I skal ogå lige checke at der ikke er en firewall slået til. Vælg avanceret og fjern check-mærke.
Nu skulle I kunne dele en mappe ud.
Højreklik på en mappe og vælg del ud.
Nu skulle det vist gå af sig selv.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 22:40 #10
Hvis jeres maskiner er sat op til at komme på internettet i forvejen, så skal I kunne retablere IP-tilstanden når i er færdige. Så husk at notere den oprindelige tilstand ned.
Avatar billede jonniboy Nybegynder
27. juli 2003 - 20:57 #11
er du der???
Avatar billede brokkehoved Nybegynder
31. juli 2003 - 18:44 #12
Jeg fik det ikke helt til at virke, måtte have hjælp af deres netværksmand.
Men jeg tildeler alligevel point til nmh for den store indsats. Tak.
Avatar billede nmh Nybegynder
31. juli 2003 - 20:14 #13
Jeg siger tak for point.