Avatar billede tmntmn Nybegynder
21. juli 2003 - 20:58 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvad er detailhandelens avancen på DVD titler og PC-spil

Jeg spørger her da jeg ikke ved hvor jeg ellers kan spørge.

På forhånd tak
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juli 2003 - 23:45 #1
De billigste steder i Danmark: http://www.dvdpusheren.dk/ og http://www.axelmusic.dk/

I europa: http://www4.cd-wow.com/index_2.php

Eks.

Ringenes Herre - Udvidet Version - 4 disk R2 koster 178 kr. incl. moms hos cd-wow i England, og hos Dvdpusheren koster den 349 incl. moms. Dvdpusheren ligger 20-30 kr. under andre forhandlers priser. Dvs. forhandlerne tager 379 kr. incl. for DVD pakken.

Lad os teoretisk sige at cd-wow tjener 15% på pakken, og momsen i england er på 17,5%

Hvis du trække den danske moms ud at 379kr, så får du 303 kr.
Hvis du trække den engelske moms ud af 178kr, så får du 151,5kr.
Dvs. at de danske forhandlere tjener 100% på en DVD incl. forsendelse omkostningerne.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. juli 2003 - 23:46 #2
379 kr. incl. moms for DVD pakken.
Avatar billede ALS Praktikant
22. juli 2003 - 09:52 #3
hoejrup >> Hvad er det lige man kan bruge dine beregninger til?

Du aner ikke om den danske forhandlers indkøbspris er den samme som en engelsk forhandler kan købe til.

Hvad med de danske afgifter? Mener du helt seriøst at de er avance til forhandleren.
Avatar billede jpvj Nybegynder
22. juli 2003 - 09:55 #4
Det var godt nok ikke særligt snedigt...

Jeg kan oplyse, at jeg kan købe DVD skiver fra nogle danske IT distributører. Avancen i forhold til butikkernes priser er ikke særlig stor - slet ikke noget i stil med 100% avance.

Det er muligt, at butikkerne har bedre lev. priser.
Avatar billede ALS Praktikant
22. juli 2003 - 10:01 #5
jpvj >> Nemlig. Man kan ikke udtale sig om forhandlerens avance når man ikke kender hans indkøbspris :o)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:16 #6
Ringnes Herre (del 1) kan købes for 199 x/moms hos den største distributør i Danmark. Det er vel at mærke hvis man kun køber een af dem. Køber man flere kan man muligvis få rabat.

Så kan du selv regne avancen ud.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:16 #7
Ringnes -> Ringenes.

Arg.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:18 #8
ib-rene-cairo>Du får aldrig forhandlerne til at oplyse deres avancer, og derfor lavede jeg en ca.  beregning af deres avancer.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:21 #9
jpvj>Læs teksten, jeg skrev at der var inkludere forsendelse i de 100%. Hvis det koster 30 kr. at sende den, og der er en grosist i mellemleddet. Så er avancen kun ca. 30 %.

/per
Avatar billede ALS Praktikant
22. juli 2003 - 10:23 #10
hoejrup >> Nej, men distributøren oplyser gerne sine salgspriser, som er det samme som forhandleres indkøbspris ;o)

Din beregning kan INTET bruges til. Det er ren nonsens.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:24 #11
...jo du gør. Se mit svar ovenfor.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:25 #12
Mit "...jo du gør" var til hoejrup.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:32 #13
ib-rene-cairo>Måske, men jeg vil hellere købe mine DVD hos cd-wow!
De danske afgifter på 25% er inkluderet i prisen, og så er der en lille CODA afgift på ca. 8 kr.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:33 #14
_darkstar_>Hvor har du hentet prisen på 199 kr. x/moms fra?

/per
Avatar billede ALS Praktikant
22. juli 2003 - 10:37 #15
hoejrup >> Gik spørgsmålet på hvor DU foretrækker at købe dine DVDer?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:39 #16
hoejrup>>> Som jeg skrev ovenfor. Jeg kan ikke sige mere.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 10:44 #17
Dvs. forhandleren tjener ca. ((303-199)/199)*100 = ca. 52%

/per
Avatar billede ALS Praktikant
22. juli 2003 - 10:57 #18
hoejrup >> Næ, du kan ikke udtale dig om hvad forhandleren "tjener", da du ikke ved hvilke omkostninger han har, men bruttoavancen er ca. 52% i dette eksempel.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 10:58 #19
hoejrup>>> Jeps - forudsat at det er den samme DVD, vi taler om. Der er en del DVD'er som hedder det samme.

Den som jeg skriver om har stregkode 5706710213253.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2003 - 11:05 #20
ib-rene-cairo>Ja der er jeg klar over, for jeg er merkonom i regnskabsvæsen.

/per
Avatar billede donwang Nybegynder
22. juli 2003 - 11:09 #21
Nåå.. Du er et regnskabsvæsen;)
Avatar billede tmntmn Nybegynder
22. juli 2003 - 11:25 #22
Hej og tak for den omfattende debat, men det hjælper mig ikke ret meget.
Grunden til spørgsmålet er at jeg påtænker at udsende en DVDtitel på det danske marked. Og jeg har derfor brug for at et ca. på hvor meget forretningerne skal tjene før de vil købe til videresalg. Hvis jeg ikke kender den typiske avance kan jeg jo ikke beregne hvad salgsprisen skal være og dermed hvilket budget jeg skal regne med.
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
22. juli 2003 - 11:28 #23
tmntmn>>> Så synes jeg at du skal ringe til et forlag i danmark og spørge hvad de sælger deres DVD-skiver for. Du kan med stor fordel kontakte nogen som sælger noget der minder om det som du sælger.
Avatar billede cyberdude Nybegynder
22. juli 2003 - 22:23 #24
Hejsa!

Jeg har for ca. 1 år siden haft kontakt til en dvd internet-shop her i danmark, ang. samhandel, og var til møde hos dem hvor jeg så papire på hvad de gav for deres produkter ved impotøren, priserne på en dvd svingede fra 130 - 145 PLUS moms..... og det var for titler som blev/bliver solgt til omkring 200, så avancen er ikke særlig stor, ihvertfald ikke stor nok til at jeg turde starte det projekt som jeg havede i tankerne på det tidspunkt....

Men held og lykke med dit projekt!
Avatar billede ALS Praktikant
23. juli 2003 - 09:28 #25
Så slet ser det da heller ikke ud :o)

Det giver en avance på 40-50%, hvilket er ganske pænt inden for detail-handel.

tmntmn >> Har du tænkt dig at sælge direkte til butikkerne? Normalt handler de via en distributør eller musikforlag, som nok kan hjælpe dig med at beregne prisen.
Jeg tror du får det svært, hvis du selv skal ud og markedsfører en enkelt DVD.
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juli 2003 - 10:30 #26
ib-rene-cairo> kr. 200 minus moms er kr. 160.

Avancen fra 130 til 160 er 30 kr.
30 kr i forhold til 130 er 23%

Avancen fra 145 til 160 er 15 kr.
15 kr i forhold til 145 er 10%

Hvordan når du frem til 40-50%?
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
23. juli 2003 - 10:45 #27
...så nærmer vi os de tal som jeg regnede ud i forbindelse med salg af CD'er.

Det er skræmmende.
Avatar billede ALS Praktikant
23. juli 2003 - 10:45 #28
Ok, det ænder en hel del.
Jeg gik ud fra at alle priserne var excl. moms da du ikke skriver andet :o)
Avatar billede tmntmn Nybegynder
24. juli 2003 - 23:45 #29
Jeg ved ikke rigtig om det er helt hen i vejret, men jeg tror faktisk på at det kan lade sig gøre via TV reklame. Det er godt nok dyrt, men hvis jeg kan sælge ca 5000 stk i julehandlen så er kan det godt blive en god forretning.
Jeg forventer at lave aftaler med de 10 største detailkæde i danmark.
Dem kan man kun lave aftaler med hvis de er sikre på at produktet bliver markedsført. Det hele hænger sammen. Det kræver selfølgelig også at det er et knaldgodt produkt, og det er det. Revolutionerende udnyttelse af DVDformatet, bare vent og se. Det ville selvfølgelig være lettere med et forlag eller distributør men de skal jo også have deres bid af kagen og desuden er det meget svært at passe netop dette produkt ind i en bestemt genre.
Men er der noger der har bedre ideer til markedsføring eventuelt geniale så bare sig til. Og endnu engang tak for debatten, det ser jo ud til at der er en pæn fortjeneste, hvis detailhandelen kun får 10-25%. :-)
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
24. juli 2003 - 23:52 #30
tmntmn>>> Så tror jeg at det ikek er så aktuelt at sammenligne med andre avancer. Hvis produktet er rigtig godt, kan du måske få solgt det dyrere end almindelige DVD'er. Det vil give dig en mulighed for at få forhandlerne til at give dit produkt de bedste placeringer i butikkerne, hvilket også er vigtigt.

held og lykke. Jeg glæder mig til at se hvad du har fundet på.
Avatar billede pro Nybegynder
25. juni 2005 - 21:33 #31
Da jeg arbejder i en stor dansk detailhandels kæde og har adgang til alle indkøbspriser i hele kæden, kan jeg fortælle at avancen på DVD'er og spil, generalt ligger på ca. 18-23 %. Her snakker vi selvfølgelig ny-produktioner som half-life 2 osv.
Snakker vi om billig produktioner kan et spil sælges til kr. 99,95, og koster kun ca. kr. 30,00 i indkøb - og dermed en noget større avance!

Men generalt ca. 20% avance.