Avatar billede thomasfhansen Nybegynder
21. juli 2003 - 11:03 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Styring af 12V relæ

Hej

Jeg vil gerne have hjælp til styring af et 12V relæ.

Jeg har en variabel spændingsforsyning som svinger imellem
14,3V og 12,3V.
Relæet skal switche ON når spændingen er over 13,8V og OFF når spændingen er under 13,8V.

Kan det lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Thomas Hansen
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 11:35 #1
Ja, det kan sagtens lade sig gøre. Det er godt nok en del år siden jeg legede med elektronik, men den gang ville jeg nok have benyttet en operationsforstærker og en Zenerdiode på 13,8V. Operationsforstærkerens ene indgang måler på Zenerdioden og den anden på din spændning. Operationforstærkeren kan så via evt.noget ekstra forstærkning (en transistor) styre dit relæ.
Så må man bare håbe, at din spænding ikke står og svirrer lig omkring 13,8 volt. Men det kan man også tage højde for i sit kredsløb.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 11:40 #2
Det er heller ikke vanskeligt at lave et system baseret kun på transistorer. Prøv i øvrigt at høre hos Brinck Elektronik i Lyngby. De har måske en næsten færdig løsning du kan bruge.
Avatar billede thomasfhansen Nybegynder
21. juli 2003 - 12:08 #3
Jeg havde håbet på at man kunne klare det med en eller flere modstande, da relæet, så vidt jeg ved, åbner ved at man trækker en bestemt strøm igennem det.
Lige præcis det jeg skal bruge det til, er spændingen altid enten 14,3 eller 12,3 den kommer ikke til at ligge et sted imellem.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 12:18 #4
Ja, men det er da muligt du kan gøre det på den måde. Det må komme an på en prøve. Men det er nok ikke en særlig sikker metode. Hvis relæet er lige på nippet til at trække, vil en lille rystelse kun få aktiveret det.
Du kunne også have en ekstra spændings kilde på 12,3V. Man kan så godt lave en opstilling, hvor man sætter et andet relæ som forsynes fra 12,3V's kilden og den anden kilde. De to spændningsforsyninger, skal naturlig vis have en ledning imellem dere neative poler. Så vil det lille relæ "kigge" ind i en spændingsforskel på 0 V eller 2 V.