Avatar billede solifer Nybegynder
20. juli 2003 - 18:50 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Netværk af to WIN98 computere, hjælp!

Jeg har to Windows 98 computere som jeg vil forbinde i et netværk. De to computere har hver sin IP adresse.
Jeg har prøvet et nul modem kabel mellem de to com1 porte. Jeg har også switchbox mellem maskinerne, derfra er de tilsluttet internettet.
Skal der bruges noget programsoftware til forbindelsen?
Jeg har forsøgt alt synes jeg, men uden resultat. Jeg er fuldstændig ny i computerverdenen, har ingen egentlig erfaring.
HJÆLP!
Avatar billede bredker Nybegynder
20. juli 2003 - 18:55 #1
er der netkort i dem
Avatar billede nmh Nybegynder
20. juli 2003 - 19:15 #2
Du skriver der en en switch-box mellem dem, og der er forbindelse til internettet.
Betyder det, at du faktisk kan komme på internettet med begge computere?
Hvis det er tilfældet er det en let sag at få de to computere til at kunne delle filer, og du skal ikke gøre andet end at sørge for at de kan dele filer ud.
Gå ind i netværk i kontrolpanelet. Her kan du sætte dem op til at dele filer ud.
Når det er sket og du har genstartet vil du kunne højreklikke på et katalog og dele det ud på dit netværk.
Prøv dereg´fter på den anden maskine at højreklikke på andre computere og så vælge søg efter computer. Skriv navnet på ned anden computer. (dette navn har du selv valgt tidligere, da du indstallerede dit netkort)
Nu burde du kunne se det katalog den anden computer deler ud.
Avatar billede solifer Nybegynder
20. juli 2003 - 20:20 #3
Ja, jeg kan komme på internettet med begge maskiner samtidig, uden problemer.
Hvordan finder jeg et katalog? Dumt spørgsmål måske, men jeg aner ikke hvad der menes.
Begge maskiner er navngivne, men der er ingen respons når man søger efter disse navne.
De er begge placerede i "OEMWORKGROUP", denne gruppe fremkommer i stifinderen.
Hvad nu?
Avatar billede nmh Nybegynder
20. juli 2003 - 20:28 #4
Det kan være du kalder et katalog for en mappe.
Du kan også prøve at dele hele c-drevet ud.
Gå ind i denne computer. Højrekliok på c-drevet.
Hvis du har været inde i netværk i kontrolpanelet skulle du nu have mulighed for at dele hele c-drevet ud.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2003 - 00:58 #5
Kontrolpanel - Netværk, faneblad Konfiguration. Her klikkes på "Fil og udskriftsdeling" og dernæst sættes hak ud for Andre brugere skal have adgang til mine filer. På begge PC.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 01:07 #6
Det kan nogle gange lette at installere netbeui-protokollen. Det sker også i kontrolpanelet/netværk. Vælg her tilføj protokol og vælg netbeui fra Microsoft.
Genstart og prøv igen at søge efter maskinerne, som beskrevet tidligere.
Kan du pinge den ene maskine fra den anden?
Gå ud i en dos-session og skriv ping 'den anden maskines IP-adresse"
Så burde du få reply... 4 gange.
For at aflæse IP-adresser: I kør i startmenuen skriv WinIPConfig og tryk enter. Så kan du se al IP-konfiguration.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2003 - 01:56 #7
winipcfg
Avatar billede nmh Nybegynder
21. juli 2003 - 01:58 #8
halifax>>Tak for rettelsen
Avatar billede kenp Novice
21. juli 2003 - 10:19 #9
dit problem er nok at dine computere ikke ligger med ip-adresser som er tæt nok på hinanden samt at de ikke ligger i samme subnet (du kan også se subnet m.m. under winipcfg)

men hvis du indstallere ipx protokollen.
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/ipxspx_netbeui.php
Avatar billede serverservice Praktikant
22. juli 2003 - 13:40 #10
Her er indstillinger for w98
1.De skal have sammme workgroup navn.
2. de skal stå til network logon="klientprogram til Ms netværk".
3. de skal have fælles subnet maske fx. 255.255.255.0
4. File & print sharing skal være enabled.
5 Hvis de begge er på Inettet via tcp/ip skal du installere en ekstra protocol fx. ipx/spx.  Hjalp det?
Avatar billede ult01 Nybegynder
30. juli 2003 - 11:15 #11
Vær eventuelt opmærksom på at netop Win98 har en interessant detalje. Man kan afaik ikke få to installationer med samme CD-key (indtastes under installation) til at snakke sammen over netværk.

OBS: Det var bare en tanke - og altså ikke for at anfægte din licensetik! :-)
Avatar billede nmh Nybegynder
30. juli 2003 - 11:23 #12
ult01-->Det er tilfældet for win 2k og win xp. Det har at gøre med SID-numre. Jeg har aldrig hørt om dette før mht win98 og tror ikke det er rigtigt.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. juli 2003 - 11:54 #13
->Nej ult01 . Det kan man godt uanset samme licens
Avatar billede ult01 Nybegynder
30. juli 2003 - 13:01 #14
Jeg kan nyde at have husket et 'afaik' i min post, ser jeg! :-)

Nu vi er gået OT, så er det ikke tilfældet for alle XP-installationer - jeg ved godt, at forvirringen ikke bliver mindre ved dette udsagn, men lad nu være med at spørge hvor jeg ved det fra! ;-)
Avatar billede solifer Nybegynder
31. juli 2003 - 06:51 #15
Jeg har faktisk prøvet alt, uden resultat, så det med CD-key numret - tjah - det er måske det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. juli 2003 - 06:56 #16
Det med licensnummeret tvivler jeg på er rigtigt. Så ville vi nok have hørt det før.. W98 er trods alt 5 år gammelt, og har vist været brugt rigeligt til spille parties af små knægte, der alle delte den samme nøgle....

Dit problem med at kunne se hinanden skyldes nok mere at du ikke har begge maskiner på samme IP subrange.

Da jeg ikke gider gengive hvad andre har lavet, så læs denne artikel: http://www.riversen.dk/?id=artikler&kategori=netværk&aid=3
Avatar billede bapnol Nybegynder
01. august 2003 - 16:55 #17
nmh/dannyboyd & jpvj ! Har ret i det med licensnummeret !!!
Der er ingen problemer med flere af samme licensnummere i et Windows 95-98-98Se-98Me Netværk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede riversen Nybegynder
01. august 2003 - 17:05 #18
ja, jeg må også lige kommentere at du tager helt fejl, ult01...ellers er jeg i hvert fald hammer god til win98 netværk
Avatar billede bapnol Nybegynder
01. august 2003 - 23:54 #19
LOL ! riversen :-)))
Avatar billede solifer Nybegynder
13. august 2003 - 22:24 #20
Hurrah - det virker, også med samme licensnummer.
Der blev fjernet et netkort i den ene computer, der var ti i den, og vupti, det virker.