Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 10:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Slette folder med rettigheder

Jeg har to foldere på min NT server, som jeg ikke kan slette. Når jeg kigger på Permissions og Ownership siger den Access Denied . Jeg kan heller ikke slette folderne via DOS. Jeg er logget på med administrator rettigheder.
Min backup går på fejl på grund af disse to foldere.
Har du en idé til, hvordan jeg kommer af med de to foldere?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. december 2000 - 10:12 #1
Start op med en bootdisk og fjern dem på den måde?
(Vil ikke virke hvis det er en NTFS partition)
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 10:14 #2
Er en NTFS partition og en filserver i drift. Ikke lige til at boote...!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. december 2000 - 10:20 #3
Kunne det være fordi mapperne er i brug?
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 10:21 #4
Nej. Jeg har checket og ingen har fat i mapperne.
Måske der findes et util til dette, men jeg har ikke kunne finde noget.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
11. december 2000 - 10:26 #5
Du siger du er logget på med admin rettigheder, har du prøvet og logge på _som_ administrator?
(Det kan vel heller ikke lade sig gøre hvis du ikke kan lukke den ned)

:(

hmm...underligt.
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 10:28 #6
Er faktisk administrator jeg er logget på med. Kan nu godt logge af og på en server i drift, blot det er samme bruger jeg logger på med. Ellers starter alle services ikke...
:-)
Ja, meget spøjst!
Avatar billede k_la Nybegynder
11. december 2000 - 10:48 #7
Jeg har set problemet før - er der tale om at folderene har været sharet ? - for så kan de ikke slettes før serveren har været genstartet.
Har du mulighed for at fravælge den i backup\'en ?
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 11:16 #8
Nej, de har ikke været sharet før. De har været underfoldere i nogle foldere med andre rettigheder. Jeg har så flyttet dem over i en folder med specielle rettigheder, men folderne overtager ikke disse rettigheder. Heller ikke, hvis jeg prøver at tvinge det igennem.
Avatar billede k_la Nybegynder
11. december 2000 - 13:27 #9
Jeg formoder at du heller ikke kan åbne folderne ?
Jeg kender desværre ikke løsningen på dit problem - i  mit tilfælde blev det først løst i forbindelse med en udskiftning af disken - men det er jo ikke den mest idelle løsning
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 13:32 #10
Præcis. Jeg kan heller ikke åbne folderen.
Ja, skift af disk er jo nok lidt voldsomt. Så kan jeg godt leve med, at verify ved backup går på fejl!!
Tak for forsøget....
Avatar billede k_la Nybegynder
11. december 2000 - 13:47 #11
De foldere jeg havde problemer med var foldere der var kopieret over fra en Novell installation, herved blev nogle filer i folderen med extension .lpd umulige at åbne/slette og hverken scanfunktioner eller andre reparationværktøjer kunne finde fejl. Jeg løste det som sagt ved en \"udskiftning\" af disken. Jeg skulle alligevel have opbygget et spejl af disken, så istedet for at spejle i første opgang, lod jeg serven opbygge et kopi af disken, - herfetr brugte jeg en masse tid på at ændre rettigheder og shares, hvorefter jeg tilsidst kunne slette den oprindelige disk og benytte den som mirror
Avatar billede karstenh Nybegynder
11. december 2000 - 17:42 #12
Hvis du har flyttet mapperne (i stedet for at kopiere dem) har de beholdt deres rettighedssæt.
Umiddelbart lyder det som om at .\\administrators ikke har adgang til mappen. Løsningen på dette er følgende:
1) Overtag ejerskabet. Det kan du når du har admin. ) privilegier, også selv om adgang nægtes. (sig ja til også at overtage filer og undermapper
2) Sæt de permissions du ønsker.
Og det løser dit problem.
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
11. december 2000 - 21:13 #13
Beklager! Det er forsøgt som noget af det første. Når jeg forsøger at tage ejerskab får jeg også blot Access Denied!!
Prøver jeg på øverste folder i træet, går den igang men fejler, når jeg kommer til de to omtalte foldere.
Avatar billede MID Nybegynder
12. december 2000 - 14:38 #14
Hej Mette

Problemet med rettighederne er, at de to foldere har mistet sine SID relations.
Dette er sikkert sket i forbindelse med et backup job, som har fejlet pga. transaction lock eller shareable problematiker på enten folderne eller en fil, underlæggende i de to foldere.

Hvis NT serverens \"hdd partition\", hvorpå folderne er placeret kører med FAT, boot da op på en almindelig DOS diskette og slet bibliotekerne.

Hvis NT serverens \"hdd partition\", hvorpå folderne er placeret kører med NTFS, boot da evt. op på en LINUX boot disk, og slet folderne.

Hvis ikke du har mulighed for noget af ovenstående, så kan man lave en piping via et DOS batch script, som gør filerne i kataloget til NON containing files. Dvs. tomme filer, hvorefter man enkeltvis kan pille filerne ud af folderne.

Endvidere kan man for folderne lave en replika af f.eks. System32 bibliotekets rettigheds struktur, således at de to \"foldere\" som det drejer sig om, kommer til at arve \\\\winnt\\system32´s rettigheder.
Dette er blot et eksempel.

med venlig hilsen
Mikael Dalgård
Avatar billede ttw Nybegynder
13. december 2000 - 13:11 #15
Har du rpøvet at manipulere permissions vha. CACLS /C?
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
13. december 2000 - 13:15 #16
Nej, det har jeg ikke.
Kender ikke CACLS /C. Hva\' går det ud på?

:-) Mette
Avatar billede ttw Nybegynder
13. december 2000 - 13:24 #17
Det er en NT command-line system utility til
manipulation af rettigheder.
Åbn en Dos-prompt og skriv CACLS /?
så får du syntaksen.
Avatar billede mette_ketting Nybegynder
13. december 2000 - 13:56 #18
Super! Det virkede. Mange tak for hjælpen!! :-)