Avatar billede cyber_freak Nybegynder
20. juli 2003 - 14:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Stiv og på Cykel

jeg har lavet et væddemål med nogle venner om,
-ka man få frataget sit kørekort, ved at køre stiv på cykel?

jeg har brug for noget dukomentation, gerne nogle pålidelige links......der står trods alt 2 store flasker Jack D....på spil :P
Avatar billede silickon.dk Nybegynder
20. juli 2003 - 15:10 #2
Kan ikke give dokumentation, så kommer ikke med et svar.
Men det har jeg hørt masser af gange at man kan, og min storebror spurgte kørelæren da han var færdig med at tage kørekort, så jo, kørekortet ryger hvis man køre spirituskørsel i bil, men også på cykel :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. juli 2003 - 15:16 #3
Ja det kan man. En kolleaga af mig mistede sit netop på det. "totalt uansvarlig adfærd i trafikken".

Jeg har dog endny aldrig hørt om en fodgænger der mistede kørekortet på at være for stiv. Teoretisk skulle det være muligt.

mvh JakobA
Avatar billede lrd Nybegynder
20. juli 2003 - 15:18 #4
Står på det link jeg smed!

Færdselslovens § 53 gælder for kørsel med motordrevne køretøjer hvortil der KRÆVES kørekort.
Kørsel i spirituspåvirket tilstand på en ikke-registreringspligtig knallert, hvortil der ikke kræves kørekort, medfører således ikke frakendelse af kørekortet. Det samme gælder for kørsel på cykel.
Derimod vil en forseelse som anført på en 45-knallert kune medføre frakendelse.

Noget andet er, at en dybt alkoholiseret person, der gentagne gange er taget for spirituskørsel på fx. cykel, en dag kan blive anmodet om en lægeerklæring, der skal godtgøre om den pågældende fortsat opfylder betingelserne for at have kørekort. Er dette ikke tilfældet, ja så inddrages kørekortet.
Det kan altså teoretisk lade sig gøre, at miste kørekortet på den måde, du beskriver, men det er sjældent set.
Avatar billede roenving Novice
20. juli 2003 - 16:20 #5
Men da man også kan komme til at overtræde regler for at føre motorkøretøjer mens man kører på en cykel, har jeg fået at vide, at man kan miste det ...

Men det kræver at man groft overtræder regler for at føre motorkøretøj -- det eksempel jeg har fået er at køre den forkerte vej på en motorvej i voldsomt overrislet tilstand, hvilket er en grov overtrædelse af alle mulige regler ...
Avatar billede x-masman Nybegynder
21. juli 2003 - 01:00 #6
Jeg har heller ikke nogen dokumentation, men for et halvt års tid siden kørte radio programmet strax på P3 et show, der hed: "Hvad er skrøner og hvad er ikke". Der var en der spurgte om det samme spm, hvorefter strax gik på sagen.

Svaret var: DET ER EN SKRØNE! Dette var understøttet af politiet eller en anden lignende retsinstans.

Det er svært at finde noget dokumentation, da der ikke findes en lov der siger: Du kan ikke miste dit kørekort ved cykling i alkoholpåvirket tilstand.
Avatar billede x-masman Nybegynder
21. juli 2003 - 01:01 #7
Hov. Først nu læste jrg linket. :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
21. juli 2003 - 07:35 #8
Altid en god ide at læse tråden gennem :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
23. juli 2003 - 22:04 #9
fik du svar nok her
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
25. juli 2003 - 01:26 #10
ja tak for hjælpen, så skal der sq drikkes Jack D.
Avatar billede pd1908 Nybegynder
26. juli 2011 - 17:59 #11
du kan ikke miste kortet hvis du er stiv som fodgænger da det høre under fumle gængeri