Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 15:18 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Hvordan installer men FastTrak s150 TX2plus + Harddisk

jeg har lige fået en harddisk + Raid kontroler ( FastTrak s150 TX2plus ) men kan ikke finde ud at installer det... skal jeg til at installere en helt ny windows på den.. ??
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 15:32 #1
Det kommer an på hvad du skal bruge den til. Vis du gerne vil have windows over på den nye disk, skal du naturligvis installere den igen. Hvis ikke bør det ikke være nødvendigt
Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 15:34 #2
skal man lave en partion ( ved ikke hvordan det staves ) på den.... lad os sige at jeg bare skal have den ved siden af mit C: drev.. hvad skal jeg så gøre ???
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 15:57 #3
Du skal naturligvis installere controllere fysisk i dit kabinet, og forbinde disken med controlleren med det specielle S-ATA kabel.
Hvis du ikke skal installere windows på disken, skal du bare boote op på din normale disk. Du skal nu lave en partition (eller flere) på disken, for at operativsystemet kan 'se' disken.
I Windows XP gøres det ved at klikke Control Panel (Clasic View)/
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 16:01 #4
(fortsættelse) /administrative tools/Computer Management/Storage/Disk Management.
Herinde bør du så kunne se din nye disk. Kan du ikke det skal du installere drivere for din controller. De bør følge med kortet, men kan alternativt hentes fra producentens hjemmeside (sig til hvis du har brug for et link).
Kan du se disken skal du højreklikke på den, og vælge at create en partition.
Vælg efterfølgende hvordan den skal partitioneres (NTFS, Quickformat osv).
Så burde du bare bruge løs på din disk.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juli 2003 - 16:03 #5
Hvilket styresystem anvender du? Win 2000,  Win XP, Win Me mv.?

Hvis du anvender Windows XP, så kan du anvende Disk Management programmet.
Link: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;309000

/per
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 16:27 #6
Hvis du mangler driveren til din controller kan du finde den her:
http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?productId=97&category=driver&os=0
Sig til hvis du har brug for mere hjælp.
Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 16:32 #7
okay... tak men jeg prøver lige at installer Win xp på den.. efter arbejde (Kl. 22.30) for hvis jeg sætter den til, (Harddisken) fryser min comp da den skal til at starte win xp...
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 16:35 #8
Der er meget stor chance for at XP ikke kan finde din disk under installation. Hvis du gerne vil installere windows på den, skal du have en driver-diskette, og trykke F6 (tror jeg nok, men det står på skærmen), mens windows er ved at læse drivere ind. Derefter kan du installere det.
Men jeg mener nu stadig at du skal kunne få det til at virke uden at reinstallere windows. Muligvis ved at cleare NV ram i din BIOS, eller lave andre ændringer.
Først og fremmest skal du nok gøre op med dig selv hvad DU vil bruge den til: Windows eller Data (eller hvad du nu måtte ønske). Du skal ikke lade dig diktere af hardware :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. juli 2003 - 16:41 #9
Hvilket bundkort anvender du?

/per
Avatar billede radiant Nybegynder
19. juli 2003 - 16:57 #10
Jeg har Intel Desktop D845EBG2...... jeg vil bruge den til Windows.... (da jeg nu har en 5400 rpm harddisk til Windows)
Avatar billede frewald Nybegynder
19. juli 2003 - 17:16 #11
Fair nok - download driveren og ha den klar på en floppy når du skal installere - så skal det nok gå :-)
Avatar billede radiant Nybegynder
20. juli 2003 - 15:14 #12
skal der ikke mere end S-ATA kablet i SATA kortet ??? der står et eller andet med "Atatach your system case's 2- or 4-pin LED cabel to the LED connector" ??? hvad er det. hvor skal jumperen side på harddisken ??? der er ingen manual !!
Avatar billede frewald Nybegynder
20. juli 2003 - 23:33 #13
Jumpere skal du ikke ændre ved - det er primært et levn fra P-ATA. LED connectoren ikke nødvendig. Den kan tilsluttes en LED (lille lysdiode) på forsiden af dit kabinet, der lyser når der er aktivitet på disken. Det har intet med selve funktionaliteten af disken at gøre.
Avatar billede radiant Nybegynder
21. juli 2003 - 11:20 #14
hvis jeg lader jumperen side, og jeg starter op, sider den bare fast i starten hvor der står "Pentium 4 Processor" ???
Avatar billede frewald Nybegynder
21. juli 2003 - 11:31 #15
hvilken disk er det (mærke og type) ?
Avatar billede radiant Nybegynder
21. juli 2003 - 13:34 #16
Det er en WD Raptor Disk... 10000 rpm, 5.2 ms, 36.7 Gb, SATA... er der mere du skal vide.. ????
Avatar billede frewald Nybegynder
21. juli 2003 - 13:35 #17
jeg kører samme disk - default jumper pos er OK !
Avatar billede radiant Nybegynder
21. juli 2003 - 13:41 #18
skal jumperen så være helt ude til højere ???
Avatar billede frewald Nybegynder
21. juli 2003 - 13:51 #19
ja (tættest på power stikket)
Avatar billede radiant Nybegynder
21. juli 2003 - 15:02 #20
hva for en driver brugte du til "Promise RAID console SCSI Processer Device"
efter du brugte disketten til at installere RAID kortet ???
Avatar billede frewald Nybegynder
21. juli 2003 - 15:08 #21
Min S-ATA controller sidder på mit bundkort - og der fulgte en floppy med som jeg brugte - og det virkede fint.
Har du prøvet at cleare NV ram i din BIOS - evt flytte din controller til et andet PCI slot ?
Avatar billede radiant Nybegynder
21. juli 2003 - 16:18 #22
hvad mener du med NV ram i din BIOS.. ja jeg har prøvet at flytte den.. men det er driveren til "Promise RAID console SCSI Processer Device" jeg mangler ??? kan ikke finde den...
Avatar billede frewald Nybegynder
21. juli 2003 - 19:05 #23
Hvor skriver den det henne? Er det i device manageren?
Avatar billede radiant Nybegynder
22. juli 2003 - 02:10 #24
ja... device manageren... det er en ting jeg mangler at installer..
Avatar billede frewald Nybegynder
22. juli 2003 - 02:18 #25
har du installeret de drivere jeg gav et link til ?
Avatar billede radiant Nybegynder
22. juli 2003 - 11:29 #26
ja og den virker fint til....

      "WinXp Promise FastTrak TX4000/s150 TX Series (tm) Controler"

Men der mangler stadig en driver til...

      "Promise RAID Console SCSI Processor Device"

Og jeg aner ikke hvor jeg kan finde den.. ??
Avatar billede frewald Nybegynder
22. juli 2003 - 12:36 #27
Det lyder mærkeligt - det er ikke fordi du har en raidcontroller (P-ATA) onboard på dit Motherboard?
Prøv evt. at ringe til Promise techsupport (+31 40-235-2600)
Avatar billede radiant Nybegynder
22. juli 2003 - 15:42 #28
Tak skal du have Frewald.. de sendte mig nogle filer og nu har jeg installert den... 1000 Tak

            Hvis du lige skriver et Svar så vil jeg give dig dine Point !!!
Avatar billede frewald Nybegynder
22. juli 2003 - 16:03 #29
Glad for at det endeligt lykkedes for dig. Og tillykke med din nye disk - den er DEJLIG (hvis du ikke allerede har fundet ud af det) :-)
Avatar billede radiant Nybegynder
22. juli 2003 - 17:58 #30
ja men den virker ikke endnu.. det kan jeg ikke få den til.. men jeg har endelig fået kortet installert... Tak for alt..
Avatar billede frewald Nybegynder
22. juli 2003 - 20:25 #31
Men så bare orpet et spørgsmål til - så tager vi den der :-)