Avatar billede donleavy Nybegynder
18. juli 2003 - 23:06 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

SB live installeres ikke

Jeg har netop opgraderet til et nyt motherboard K7S5A.
Nu vil Windows ikke installere mit SoundBlaster Live 1024. Den går godt nok i gang, men så fryser Windows. Jeg har prøvet et hav af drivere, men lige meget hjælper det.

Har I nogen forslag ?

/Anders
Avatar billede ah971178 Nybegynder
18. juli 2003 - 23:17 #1
Kun et skud i tågen:

Prøv en anden PCI-port.
Avatar billede whatever Nybegynder
18. juli 2003 - 23:30 #2
Har du slået det onboard lydkort fra i bios'en?
Avatar billede donleavy Nybegynder
18. juli 2003 - 23:44 #3
jeg har slået onboard fra. Jeg har prøvet 2 pci-slots, men nu prøver jeg resten.
Jeg læste et eller andet sted, at man kunne prøve at slå det automatiske IRQ-styring fra i BIOSen. Det gøres jo under Peripheral setup, men - hehehehe - det kan man bare ikke på mit nye motherboard, så vidt jeg kan se. HJÆÆÆLP. Min harddisk og mit grafikkort er også lige brændt sammen...det går da helt galt...

Flere idéer ? Jeg vil så gerne have det løst....
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 00:03 #4
Hvilket styresystem?
Brugte du det samme lydkort før opgraderingen? Eller er det også nyt?
Avatar billede rummanden Nybegynder
19. juli 2003 - 00:05 #5
hvis det er den rigtige model du har skrevet, kan du meget simpelt slå onboard lyd, modem osv. fra i BIOS.
Nr. 2 i højre side i oversigten...(mener jeg) der kan du også fjerne COM1 osv :)
Mvh /Rummanden
Avatar billede rummanden Nybegynder
19. juli 2003 - 00:07 #6
ups. var notet.
Du kan vælge om det er et PNP OS du installere :) og tjek lige at RAM/FB står rigtigt :)
Mvh(igen) /Rummanden
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 00:20 #7
Styresystem: Win98 (Jeg kan godt lide det old school....). Det var også Win98 før.
PnP OS er sat til, men hvad er RAM/FB ??
På mit gamle motherboard kunne man rode med de forskellige IRQ settings. Men det ser ikke ud til, at man har lige så stort råderum på det nye.
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 00:43 #8
Får du ikke en blå fejlmeddelelsesskærm, der bl.a. nævner EMU10K....?
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 00:47 #9
Niks, Windows fryser bare, når jeg prøver at installere driveren. Jeg prøvede lige at slå PnP fra i BIOS, og så nåede jeg lidt længere. Windows frøs først, da driveren VAR installeret. Til gengæld ville Windows ikke starte, før jeg satte PnP til igen i BIOS, og så havde SoundBlaster igen et lille fint gult kryds over sig, og der stod at Windows havde slået den fra, fordi den gik ned under installationen af driverne. Det virker temmelig håbløst.
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 00:55 #10
Der er flere forskellige versioner af SoundBlaster Live. Med en af versionerne har jeg oplevet voldsomme konflikter(som din) under tidligere Windows, men disse problemer opleves ikke med WinXP, da drivererne er blevet ændret.
Det var derfor jeg spurgte til styresystemet, da jeg gættede, at du IKKE havde WinXP.
Du skal nærmest tvinge den rette driver ind i systemet, men p.g.a. computeren's svigtende funktionalitet, er det ikke nemt.
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 00:57 #11
Jeg finder lige et link til en driver, jeg ved virker. Øjeblik...
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 01:09 #13
Problemet er, at når den eksisterende (elendige) driver skal fjernes, skal systemet genstartes før ændringen træder i kraft. Når maskinen derefter starter op, indlæser Win98 straks den forkerte driver igen.
Så vidt jeg husker, skal man vist starte computeren op i fejlsikret tilstand (ved tryk på F8 under opstart) for at få lejlighed til, at installere den rigtige driver. God fornøjelse :-)
Avatar billede isojumper Nybegynder
19. juli 2003 - 01:32 #14
Opsummering:
Du går ind i enhedshåndteringen, fjerner den dårlige driver til lydkortet, og når systemet derefter skal genstartes, trykker du F8 under opstarten, og installerer den selvinstallerende Creative-driver.
Herefter burde computeren opføre sig normalt.
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 13:05 #15
man kan da ikke installere hardware i fejlsikret tilstand...?
Avatar billede lrd Nybegynder
19. juli 2003 - 13:08 #16
Har haft samme problem med det kort.

Mit løste sig ved at hente en patch til kortet som virkede med xp.
Avatar billede lrd Nybegynder
19. juli 2003 - 13:10 #17
Den skal hedde Liveuni-pack(ENG) se om du kan finde den ellers skal jeg finde den til dig. Ved ikke om dette løser det men gjorde det hos mig :-)

Lrd
Avatar billede spunk13 Nybegynder
19. juli 2003 - 13:14 #18
Han skriver jo at han bruger XP..
Desuden er der linket til den korrekte driver længere oppe
Avatar billede spunk13 Nybegynder
19. juli 2003 - 13:15 #19
Undskyld, at han bruger 98 :)
Avatar billede lrd Nybegynder
19. juli 2003 - 13:18 #20
Der findes ikke en korrekt driver til det kort tro mig :-) Har det på to maskiner og har kæmpet en kamp for at få dem til at virke med det kort!
Skrev en mail til udgiveren da jeg efterhånden havde opgivet og fik god hjælp denne vej!

Lrd
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 13:19 #21
Well, nu prøvede jeg at gøre som Isojumper foreslog, og det virkede ikke. Win98 fryser stadigvæk, når den finder kortet...
Nu prøver jeg at opdatere BIOS, selv om den nu er temmelig ny. Det virker sgu nok heller ikke.
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 14:06 #22
Opdatering af BIOS hjalp ikke på problemet.
Har I flere forslag ?
Avatar billede lrd Nybegynder
19. juli 2003 - 14:10 #23
Du kunne jo sende den Danske producent side en mail og forklare dem problemet.

Der kommer hurtigt svar
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 14:42 #24
Jeg prøver...
Avatar billede donleavy Nybegynder
19. juli 2003 - 17:51 #25
Det er sgu lidt mærkeligt. Nu har jeg hevet SB Live ud af computeren, og slået onboard lyd til ( C-media AC97 ). Windows installerer driveren fint, men når man går ind i multimedia-indstillinger, er "foretrukken lyd" gråtonet, og jeg kan intet vælge. Den er ellers fint repræsenteret i fanebladet "Enheder". Æv, nu kan jeg ikke engang få midlertidig lyd....
Avatar billede lrd Nybegynder
19. juli 2003 - 17:52 #26
Har du prøvet at fjerne den fra enheds.. og genstarte pc'en
Avatar billede donleavy Nybegynder
20. juli 2003 - 15:05 #27
Ja ja da. Det er klart.
Nu har jeg prøvet at rode med PCI-bus'ens IRQ-indstillinger. Det hjælper nu heller ikke - d.v.s det ser ud til, at den installerer SB live godt nok, men til gengæld starter Windows ikke op. Så må jeg starte i fejlsikret tilstand og fjerne kortet igen....
Avatar billede donleavy Nybegynder
23. juli 2003 - 12:36 #28
Ingen nye forslag ?
Avatar billede isojumper Nybegynder
26. juli 2003 - 20:58 #29
Jeg ville bestemt droppe Win98 til fordel for WinXP Pro!
Selv bliver jeg møghamrende irriteret, hvis jeg skal rode med en Win98 computer. Det er som at have en klods om benet, og pludselig mindes man alle de fejlmeddelelser og blå skærme, som i Windows98 tiden var et evigt tilbagevendende, uundgåeligt onde.
Avatar billede lrd Nybegynder
26. juli 2003 - 21:05 #30
Ville sende dem en mail og forklare dem problemet!
Avatar billede lrd Nybegynder
26. juli 2003 - 21:06 #31
Den blå skærm er ikke mindre irriterende i xp :-)

Smider et svar hvis min hjælp skulle have hjulpet
Avatar billede lrd Nybegynder
01. august 2003 - 07:45 #32
kommer her feedback??
Avatar billede donleavy Nybegynder
10. oktober 2003 - 16:35 #33
Weeheee - svaret er, at kortet er defekt....