Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvor bliver mine harddiske af?

Hej,

Jeg har lige fået en ny harddisk når jeg sætter den i min maskine kan den ikke finde hverken min gamle (primær master) eller den nye (primær slave). Det er ikke fordi den ikke er tilsluttet rigtigt, når jeg piller den nye fra kan jeg igen se den gamle og starte maskinen op.

Kennith
Avatar billede peet-49 Novice
18. juli 2003 - 12:21 #1
Du skal jumpe rigtigt, og den nye disk skal være formateret.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2003 - 12:22 #2
Tjaaa... det lyder som om du ikke har fået jumpet den rigtigt som slave. Prøv evt som test at frakoble den gamle harddisk og kun have den nye tilsluttet. Hvis den nu ser den nye harddisk som master, har du fundet problemet.
Ses den som slave, så prøv at sætte den på sekundær porten. Selvom det er sjældent, er det før set at to harddiske af forskellige fabrikater konflikter når de sidder på samme kabel.
Avatar billede rummanden Nybegynder
18. juli 2003 - 12:26 #3
Det lyder som om at jumperen på den nye står på "cable select" eller "master", eller at du ikke har været en tur omkring BIOS og sætte primær-slave til auto.
Mvh.
/Rummanden
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:31 #4
jumperne sidder rigtigt og jeg har sat den til auto i biosen?
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:32 #5
Det er en 180 GB disk men jeg har haft maskinen til at køre med en disk i den størrelse før. så det skulle ikke være et problem men ville bare lige nævne det.

Kennith
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2003 - 12:35 #6
Ok, prøvede du at pille den gamle disk af og teste den nye alene ?

Evt. gå ind i bios og bed den om at detektere dine harddiske. Ihvertfald AMI bios'er har dette menupunkt. Finder den noget, så sæt "mode" til "lba".
Avatar billede rummanden Nybegynder
18. juli 2003 - 12:35 #7
I BIOS kan du så vidt jeg ved i begge std-bios hoppe ned på primær-slave og hvis du trykker [enter] vil den forsøge at finde spec. Prøv det med og uden data-kablet i den gamle HD'er.
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:36 #8
nej tonny ikke endnu jeg er lige ved noget så jeg kan ikke lige lukke før om 5 min.

Kennith
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:47 #9
ok så har jeg prøvet at sætte den nye disk til alene den kan maskinen ikke finde. Jeg tror den nye HDD er defekt den sagde nogle lyde som bestemt ikke skal komme fra en harddisk. det er bare træls jeg har lige fået den ombyttet til denne her fordi den "gamle" crashede efter 10 dage.

Kennith
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:54 #10
Jeg forstår bare ikke hvorfor den ikke kan vise masteren når slaven er defekt har nogen været ude for det før?

Kennith
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 12:57 #11
peet49 > jeg kan jo ikke formatere når jeg ikke kan se disken

Kennith
Avatar billede rummanden Nybegynder
18. juli 2003 - 13:00 #12
I princippet kan det også være dit kabel. Prøv at sætte den alene som master på stikket på din gamle.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2003 - 13:05 #13
At den ikke kan vise master'en når slaven er defekt, kan der være flere grunde til. F.eks at slaven er defekt på den måde at den genererer støj på kablet, så er der intet på det kabel der vil virke.

Men som rummanden foreslår, så prøv det stik, som den gamle sad i. Så er du ihvertfald sikker på at den er defekt, hvis den heller ikke virker i det stik.
Avatar billede rummanden Nybegynder
18. juli 2003 - 13:10 #14
Hvad er det for en disk (mærke og model) ?
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 13:15 #15
Det er en IBM DeskStar GPX180, 180 GB

Jeg prøver lige at lukke ned og sætte den til det andet stik

Kennith
Avatar billede kennith Nybegynder
18. juli 2003 - 13:33 #16
Ok stor overraskelse det virkede ikke. Det må være den nye disk der er defekt.

Kennith
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2003 - 13:35 #17
Ja....surt, men så blev det da "bevist".
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2003 - 20:25 #18
Takker for point :-)