Avatar billede hok10 Nybegynder
18. juli 2003 - 11:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Grub problem

Jeg har fået ødelagt Grub, på min dualboot computer. Når jeg starter skriver den.

    GRUB  version 0.93  (640K lower / 3072K upper memory)

[ Minimal BASH-like line editing is supported.  For the first word, TAB lists possible command completions.  Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename.]
grub>

Herfra kan jeg starte de forskellige styresystemer, med de rette kommandoer, men jeg vil gerne have den grafiske brugerflade tilbage!!

Hvordan får jeg det?
Avatar billede cmyk Nybegynder
18. juli 2003 - 12:39 #1
Hej

Det er i din grub.conf file i /boot/grub der indeholder denne information

Med grafisk mener du du den slashscreen med f.eks. redhat logo og lign.

Det kunne godt se ud som om at din grub.conf mangler noget..

Check at den se nogellunde således ud

-->
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,1)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda3
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=0
timeout=10
splashimage=(hd0,1)/grub/splash.xpm.gz

title Red Hat Linux (2.4.20-8custom)
        root (hd0,1)
        kernel /vmlinuz-2.4.20-8custom ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
        initrd /initrd-2.4.20-8custom.img

title Red Hat Linux (2.4.20-8)
        root (hd0,1)
        kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
        initrd /initrd-2.4.20-8.img

title WinXP
        rootnoverify (hd0,0)
        chainloader +1
<---

Grub kan mange ting, bl.a. starte helt uden nogen bootfile defineret - har selv prøvet- men det er ikke så tit man har brug for at ændre i grub - derfor "glemmer" man de små fiduser.

cmyk
Avatar billede hok10 Nybegynder
18. juli 2003 - 16:34 #2
Her er min grub.conf.

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE:  You have a /boot partition.  This means that
#          all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
#          root (hd0,7)
#          kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda10
#          initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default 0
timeout 10
splashimage=(hd0,7)/grub/splash.xpm.gz
title Red Hat Linux (2.4.20-18.9)
    root (hd0,7)
    kernel /vmlinuz-2.4.20-18.9 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.20-18.9.img
title Red Hat Linux (2.4.20-13.9)
    root (hd0,7)
    kernel /vmlinuz-2.4.20-13.9 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.20-13.9.img
title Red Hat Linux (2.4.20-9)
    root (hd0,7)
    kernel /vmlinuz-2.4.20-9 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.20-9.img
title Red Hat Linux (2.4.20-8)
    root (hd0,7)
    kernel /vmlinuz-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdd=ide-scsi
    initrd /initrd-2.4.20-8.img
title Windows 98 / XP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

Lige nu får jeg bare grub promten, altså den står "grub>". Hvis jeg skriver f.eks.

rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1
boot

kan jeg starte windows men tidligere skulle jeg bare vælge et punkt på en menu.
Avatar billede hok10 Nybegynder
19. juli 2003 - 11:52 #3
Ud fra ovenstående ser det jo ikke ud til at det er min grub.conf det er galt med.

jeg har prøvet at sætte RH9 CD'en i og vælge "installer ny opstartsindlæser", senere skriver den at jeg ikke har valgt at installere nogle kerne pakker og derfor bliver opstartsindlæseren ikke ændret! Jeg kan ikke vælge at opdatere kerne pakkerne!
Avatar billede hok10 Nybegynder
04. august 2003 - 16:59 #4
Lukker

Jeg løste problemet ved at slette linux partionen og så installere RH igen.