Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 21:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

K7S5A / WinXP, 1gb PC133 ram (1 kingston og 1 value) Fryser!

hej hej

jeg har lige købt min bosses gamle CPU som han har brugt LÆNGE, 3-4 måneder vel.. 1800XP+.. når jeg så sætter mit bundkort op på 133/133, så fryser den efter nogle minutter. Jeg har prøvet at køre 100/133 og det køre også fint, begge ram klodser er pc133.

Havde det samme problem med min gamle AMD Duron 1000mhz.

help plz :D

kan jeg evt. gøre det på en anden måde? evt. sætte den på 133/100 (kan jeg ikke i bios) og speedfan fryser bare computeren hvis jeg sætter den til 133/100
Avatar billede human Nybegynder
17. juli 2003 - 21:58 #1
Hvís det er på samme bundkort er det formetlig det fejlen ligger på. Er dog ikke helt sikker hvor fejlen ligger, eller om den kan udrettes.
Avatar billede itopia Nybegynder
17. juli 2003 - 22:03 #2
Hvad er din CPU speed ved de forskellige indstillinger?

Kører du med fast Xfaktor?

f.eks:
11,5x * 100 = 1150 MHz
11,5 x 133 = 1533 MHz (XP1800+)

Hvis den står til f.eks. 15 x: 15 x 100 = 1500 MHz, så bliver det til 15 x 133 = 2 GHz, dvs. voldsom overclocket...

11.5 er den korekte faktor til en XP1800+ ved 133 MHz frontside.

Hvis det er din ram som du ændrer til 100 MHz, skal du controllere om din CAS er sat til auto eller står til f.eks. 2 - "normalt" er CAS latency sat til 3 på en 133 MHz SDRAM.

Forsøg evt. at indlæse default settings i din bios.

Håber det hjælper

/iTopia
Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 22:15 #3
jeg har indlæst default setting hver gang jeg jeg har lavet noget der ikke virkede
Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 22:17 #4
min hastighed ved 100mhz er 1150, og 1533 ved 133mhz.. problemet er bare at jeg fryser ved 133/133.. så ville bare vide om jeg kunne "snyde" bios og sætte den til 133/100 (som ikke står i biosen)
Avatar billede itopia Nybegynder
17. juli 2003 - 22:21 #5
Da du isatte din cpu har du så sørget for at afrense kølefladerne og påsmurt ny kølepasta / termofilm ???

Ellers ville jeg nok starte der.

Kontroller om din CPU ikke er meget varm når den fryser. (Rør nederst på køleren - hvis du er ved at brænde fingrene af er den for varm).

/iTopia
Avatar billede itopia Nybegynder
17. juli 2003 - 22:22 #6
Jeg tvivler på at du kan sætte dit board til 133/100 - vil nok heller ikke hjælpe noget da det sandsynligvis er CPU'en der bliver for varm.

/iTopia
Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 22:25 #7
CPUen er 38 grader varm konstant (MBM5). og ja, jeg satte nyt pasta på og en helt ny Thermaltake køler som kan klare en 1800.. http://www.thermaltake.com/products/heatsink/v7.htm
Avatar billede itopia Nybegynder
17. juli 2003 - 22:31 #8
Har du prøvet med 1 ram klods i af gangen?

Ellers må det være CPU'en der er defekt - husk at fjerne kølepastaen hvis den skal garantiombyttes - AMD tillader ikke brug af kølepasta (undtagen et bestemt mærke jeg ikke kan huske hvad hedder).

/iTopia
Avatar billede peet-49 Novice
17. juli 2003 - 22:55 #9
En biosopdatering løser måske problemet.
Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 23:43 #10
jeg har fjernet en ram stang, og det virker nu.. spørgsmålet er bare.. hvilken bios retter problemet???
Avatar billede papi Juniormester
17. juli 2003 - 23:44 #11
jeg arbejder hos IT-Skuret, og min boss satte min CPU i, det gør han til daglig... så han har styr på det.. jeg laver kun website, så bios opdatering?? lol
Avatar billede itopia Nybegynder
18. juli 2003 - 00:07 #12
Hvis det virker med den ene stang taget ud (jeg går ud fra den fryser hvis du sætter den i igen (alene).

Så er det rammen der skal skifes.
Hvis det er Kingston er der min. 10 års garanti.
Hvis det er value kan det variere.

/iTopia
Avatar billede slots_norton Nybegynder
18. juli 2003 - 00:13 #13
På nogle K7S5A bundkort kan der ikke køres med 2 SD-ram blokke på samme tid med 133/133.
Jeg løste problemet ved at pille den ene blok ud, og så kørte den perfekt.
Den kan dog sagtens køre stabilt med 2 DDR-blokke (køre selv med en på 512 og en på 256) - Virker 100%
Avatar billede papi Juniormester
18. juli 2003 - 01:10 #14
begge ram stænger virker 100%, jeg har kørt dem hver for sig.. og det virker
Avatar billede slots_norton Nybegynder
18. juli 2003 - 05:56 #15
Det er simpelthen bundkortet der er for skod. Der er mange mange andre der har samme problem, det kan man se på diverse forums.
Eneste løsninger der er:
1 - Pille den ene blok ud
2 - Brug ddr istedet
3 - Kør med 100/100 istedet for 133/133
Avatar billede slots_norton Nybegynder
18. juli 2003 - 05:58 #16
Jeg har også selv kørt med 100/100 i snart ½ år fordi jeg ikke fattede hvad der var galt.
Der kom jeg så forbi et forum hvor der var en masse der skrev at de havde akkurat det samme problem som mig og dig.
Jeg har også prøvet med utallige bios updates, men ligemeget virker det.
Avatar billede peet-49 Novice
18. juli 2003 - 09:22 #17
Der har og er mange problemer med ECS K7S5A, så kortet er måske defekt.
Avatar billede papi Juniormester
18. juli 2003 - 10:51 #18
den kan godt køre 100/133 :((
Avatar billede peet-49 Novice
18. juli 2003 - 11:35 #19
Har du prøvet med nogle andre ram?
Avatar billede itopia Nybegynder
18. juli 2003 - 11:44 #20
Lyder som om der er mange problemer med bundkort fra ECS (har i hvertfald hørt at set er noget skidt fra andre sider).

Men den fejlfinding der nu er foretaget vil jeg mene vi er nede på at det kun kan være bundkortet der er defekt.

Hvis du har garanti på ville jeg kontakte din leverandør, ellers ville jeg tænke på at købe et nyt.

/iTopia
Avatar billede slots_norton Nybegynder
18. juli 2003 - 15:19 #21
Det såmænd et meget godt og ultra stabilt bundkort, men med 2 sd-ram blokke i, ja så går den helt i udu ...
Avatar billede a.ellegaard Nybegynder
15. august 2003 - 14:29 #22
Har selv haft problemer med dette MB.
LØSNING... Tag dit bundkort ud af kabinet, lig det på et bord"træ" og jeg garantere at det kører som det skal.
Du kan tage en "antistatisk pose fra harddisk el. lign." klippe det i stykker og sætte mellem MB og kabinet. Så burde det også køre.
Avatar billede rahzel Nybegynder
21. august 2003 - 22:18 #23
Jeg har for få dage siden købt ESC-K7S5A bundkortet samt en 2000+ cpu. Jeg startede self med at komme begge ramklodser i (512 unnamed) samt (256 Kingston)sd133. Den frøs hver gang jeg satte bios til 133/133mhz. Men satte jeg den på 100/100mhz virkede den fint (dog var cpu kun på 1250 mhz) Nu har jeg så pillet min ene ramblok ud 256 Kingston og sat bios til 133/133 igen, og den virker skide godt nu. Ville bare konstatere at der er EN eller anden fejl på dette MB ang. sdram Begge mine ram virkede fint før jeg skiftede MB.