Avatar billede ostechristian Nybegynder
17. juli 2003 - 16:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvilket lydkort til musikindspilning?

Jeg vil gerne Indspille noget på min computer og jeg har et onboard lydkort. Kan det bruges eller skal man have et soundblaster eller et helt specielt lydkort.

Jg synes jeg har hørt at man skal have et specielt lydkort, men jeg kender en der bruger et dårligt lydkort til at indspille med. Er der nogen risiko ved at gøre det?

Mvh ostechristian
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2003 - 16:53 #1
Til indspilning af lyd kigger man meget på lydkortets signal/støj forhold - i mennesketale kan vi kalde det, hvor meget støj kortet laver selv.

Hvis vi snakker om at du f.eks. gerne vil indspille gamle LP'ere ind på computeren, så er de fleste lydkort ganske ok.

Hvis du vil arbejde prof., så er onboard somregel ikke brugbart - der skal man op i noget helt andet gear.

Bedste svar må være; Prøv at indspille noget og check det bagefter, om det ok til dig...
Avatar billede ostechristian Nybegynder
17. juli 2003 - 16:54 #2
Nu tænker jeg godt nok på at indspille guitar og bas
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2003 - 16:57 #3
Til demo brug (evt. A&R) eller bare for sjov?
Avatar billede ostechristian Nybegynder
17. juli 2003 - 17:16 #4
Det er bare for sjov. Det er vel ik sån at hvis lydkortet brænder sammen, selvom det ikke er onboard, at der kan ske noget med bundkortet?
Så kunne jeg måske bruge et gammelt og dårligt lydkort. Kan man have 2 lydkort i på en gang?
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2003 - 17:27 #5
Du kan godt have 2 lydkort i samtidigt :-)
Avatar billede ostechristian Nybegynder
17. juli 2003 - 17:29 #6
Altså sån de begge virker. For så vil jeg bruge mit onboard lydkort til højtalerne og det andet til at optage på.
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2003 - 17:31 #7
Ja, men du kan sagtens bruge bare det ene... Ingen grund til at bruge ét til højttalerne og et andet til input
Avatar billede ostechristian Nybegynder
17. juli 2003 - 17:32 #8
Ok. Tak for hjælpen
Avatar billede mindblower28 Nybegynder
17. juli 2003 - 17:34 #9
Var så lidt - husk lige at gennemgå dine andre spørgsmål og se om der er nogen af dem du kan lukke/acceptere ;-)