Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. juli 2003 - 08:16 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Hvilket Linux-system skal jeg vælge

Hej Linux Eksperter

Jeg skal lave en linux-server der skal fungere som intern fil-server på et lokalt netværk med WinXP maskiner, samt som HTTP og FTP server.
Det skal være flerbrugersystem med individuel adgangstyring, samt mulighed for at give brugerne FTP adgang til den interne filserver.
Det HELE skal kunne fjernstyres via SSH.

Jeg er ikke den store linux-haj, og kender ikke forskellen på de forskellige systemer.
Jeg har dog leget med RedHat9, som egentlig er okay, bortset fra at den ikke har Midnight Commander, hvilket nok er en fordel når man skal fjernstyre det hele fra en prompt.

Hvilket system skal jeg vælge og hvad er den store forskel på dem???
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 08:26 #1
Hvis du er tilpas skrap til Linux så er der ikke nogen reel forskel.

Så installerer og konfigurerer du systemet fuldstændigt som du vil
uanset distribution. Og du er formentlig ret ligeglad med hvad der
kommer af servere og utilities fordi du alligevel downloader, builder
og installerer allernyeste versioner.

Forskellen er hvis man gerne bare vil sætte CD'en i og installere
uden at skulle sætte sig ind i for meget. Så er der lidt forskel
på hvad der installeres og hvordan det installeres.

Men det er altså mere indpakningen en indholdet der er forskelligt.

Tilbage til Redhat/Debian/SUSE/Mandrake/whatever. Jeg tror at du skal
vælge den du kender bedst. Der er næppe nogen der er så meget bedre, at
den kan opveje erfaringen.
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
17. juli 2003 - 08:59 #2
forskellene på de store distributioner ligger primært i det grafiske interface, så hvis du skal bruge den som server, er det nogenlunde hip som hap.

men med det behov, du beskriver, vil jeg også anbefale dig at kigge lidt på eSmith SME server. det er en noget mindre distribution, og til en fjernstyret server er den efter min mening lettere.

link her:
http://www.e-smith.org/
Avatar billede lap Nybegynder
17. juli 2003 - 12:07 #3
og Midnight Commander (mc) findes også til RedHat - den skal blot installeres.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. juli 2003 - 12:46 #4
Vil det sige at systemerne i bund og grund er ens, det er bare forskelligt hvor mange programmer og funktioner der er indbygget.

Hvad med Shell kommandoerne, er de ens ligegyldigt hvilket system man vælger?? Altså hvis man har lært Redhat i Shell til hudløshed, kan man bruge Debian på samme måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 12:51 #5
Der er ikke noget der hedder en Redhat shell.

Der er bash og alle de andre shells.

Og jeg vil tro at du kan få alle shells til alle distributioner.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 12:54 #6
Der er samme operativ-system Linux.

Lang langt de fleste applikationer laves til Linux og ikke til en
speciel distribution.

Så valg af distribution er et spørgsmål om hvilket setup program du
bedst kan lide, hvilke programmer der default bliver installeret
plus nogle ganske få distributions specifikke tools.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 12:57 #7
Det er ikke det samme som at valg af distribution er uvigtig.

Hvis man er grøn til Linux og setup programmet starter med
at spørge om gemometrien på ens harddisk og hvorvidt LBA er
enablet, så går man da i koma.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
17. juli 2003 - 15:32 #8
Jeg tror jeg holder mig til Red Hat 9, der har man da en mulighed for overskuelig grafisk interface hvis alt andet kikser.

Tak for hjælpen.
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
19. august 2003 - 10:38 #9
Jeg ser at Skyttegård anbefaler E-smith men jeg kan ikke se hvor på deres hjemmeside man kan downloade den? Når man klikker på download henviser den til produktspecifikationen på 6000 Managed Application Server !! Er det ok bare at bruge "unsupported developer release" og mangler man noget hvis man "bare" skal køre en webserver?
Avatar billede doublejoble Praktikant
24. august 2003 - 19:34 #10
bjuhl - hvorfor vil du lave en linux server på et xp netværk?

Jeg spørger fordi jeg er absolut newbie på filserver området og skal til at sætte en op.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. august 2003 - 19:39 #11
Det kan der jo være flere grunde til.

Han vil muligvis køre nogle applikationer som kun findes til Linux.

Der er mange som mener at til HTTP og FTP er Linux bedre end Windows.

Samba er udmærket til fil-server for Windows PC'ere, men hvis det var
det eneste en server skulle bruges til så skulle man nok overveje
en Windows server medmindre der var specielle forhold (solid
Linux erfaring & ingen windows server erfaring, software licens
pris er meget vigtigt).
Avatar billede doublejoble Praktikant
24. august 2003 - 22:00 #12
tak arne v...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
25. august 2003 - 16:17 #13
Dels fordi Linux er meget mere stabilt.... En server kan fint kører et år uden at skulle genstartes. Men kan genstarte de enkelte services uden at skulle lukke hele lortet ned.
Derudover kan Linux kører på en lille maskine... 300 Mhz.
Så hvis man har en gammel pc ståen, så er det jo ideelt at lege med linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. august 2003 - 16:26 #15
En Linux box kan også kræve meget memory.

Men det er nemmere (læs: muligt) at sætte en Linux box til
lidt memory forbrug.

[jeg ved ihvertfald ikke hvordan man disabler den grafiske
brugergrænse-flade på en Windows 2000]
Avatar billede bjuhl Nybegynder
25. august 2003 - 16:41 #16
Har aldrig kunne få E-Smith til at kører.....

Måske er den skrællet lidt for hårdt....