Avatar billede megaf Nybegynder
17. juli 2003 - 04:41 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

personligt ident ved identd linux

Hejsa
Jeg har her til aften prøvet at installere identd-linux ( http://freshmeat.net/projects/linux-identd/ )
Jeg kan dog umiddelbart ikk lige gennemskue hvordan jeg kan personallisere mit ident, førhen har jeg kørt identd fra en windows maskine, hvor jeg selv kunne bestemme det ident folk udefra skulle modtage når de sendte request(s).

Mit spg. er så om det kan lade sig gøre i linux-identd, eller om der er et andet program der klarer dette bedre?
På forhånd tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2003 - 08:32 #1
????

IDENTD er en protokol for at verificere at en bruger er hvem han er.

Typisk i.f.m. med email. Brugeren påstår at email er FROM arne@xxx.xxx.xxx
med et opkald til IDENTD serveren på xxx.xxx.xxx checker om det faktisk
er brugernavn arne der har etableret den SMTP forbindelse.

Så umiddelbart synes jeg at det er lidt selv-modstridende at lave
en IDENTD hvor brugerne selv kan konfigurere deres identitet.
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. juli 2003 - 12:26 #2
jeg mener oidentd kan gøre dette ..

jeg kunne forestille mig at det kan være smart i denne sammenhæng

jeg er tilføjet på en ftpd med loadet som identd og med denne ip loadet@64.123.*
hr hacker .. ligger på samme ip net eller har fundet en proxy.. og har fået fat på mit username/password ..
men han skal bruge min ident´.. den kunne han vel få ved at sende en ident request til mig hvis den er åben hele tiden og ikke kun ved connect?
hvis jeg sender 1 ident til ftpd  og 1  til alle andre .. så kan han ikke få fat på den ...

jeg ved ikke om det holder .. men det er da en teori ;)

nogen vil måske også for rent syns skyld have forskellig ident på forskellige irc servere.

og tilbage til spørgsmålet ... så mener jeg at oidentd kan gøre dette ..
jeg har ikke selv kunnet få det til og virke og har måtte bruge fakeidentd da jeg er bag nat og fik at vide det var min eneste mulighed .. men der er sikkert andre jeg ikke har udforsket.
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. juli 2003 - 12:39 #3
http://pinkstuff.publication.org.uk/cgi-bin/man2html?oidentd.conf+5
der finder du examples på hvordan du kan sætte config filen op
Avatar billede megaf Nybegynder
17. juli 2003 - 12:41 #4
loadet forstod mit spg. :)
Jeg skal bruge et bestemt ident for at kunne connect til bouncers osv, ftpd's osv... mit ident er så her med til at sikre mig som loadet skriver, at der ikke er nogen uvedkommende, som har samme ip network eller har fundet en proxy, som kan connecte til min bnc ftpd osv.

Jeg tror jeg går for loadet's løsning med fakeidentd, prøver det af når jeg kommer hjem fra arbejde... du kan jo smide et svar :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. juli 2003 - 12:50 #5
ok .. men fakeident kan vist kun have 1 ident .. du mener oidentd ?
Avatar billede megaf Nybegynder
17. juli 2003 - 15:25 #6
Har lige nu kun brug for 1 ident da de steder jeg har, som kræver dette alle har det samme. Men med tiden kommer jeg helt sikkert til at skulle bruge et par ekstra :)